Nu har vi bott i husbilen i två månader

Av | 31 maj, 2021

Första april flyttade vi in i husbilen och nu har det redan gått två månader! Det här varit två härliga månader där vi har boat in oss, besökt flera platser som vi haft på listan länge samt träffat släkt och vänner längs vår rutt. Planen är att bo i husbilen åtminstone fram till oktober. Detta är inte första gång vi bor en längre tid i husbilen, men det är första gång i just denna husbil. Förra gången var vi fyra månader i Tyskland och denna gång räknar vi med att det blir minst fyra månader i Sverige innan vi får möjlighet att åka utomlands. Här tänkte jag sammanfatta lite vart vi har varit, vad det har kostat , vad vi har för planer och så vidare. Hoppas det kan vara till lite inspiration och hjälp.

Om ni har missat tidigare inlägg om detta eller är nya här så kan ni läsa mera i inläggen om att vi har en ”Spännande tid framför oss” och ”Nu har vi flyttat in i husbilen”.

När vi lämnade hemmet visste vi att vi skulle behöva vända hem för att få vaccin på ännu ej kända datum, vi visste att jag behövde besöka Norska Ambassaden i Stockholm för att beställa nytt pass i mitten av maj och vi väntade på ett paket. Vi åkte alltså i väg med en del osäkerhet, och på grund av detta hade vi endast lösa planer som vi har justerat eftersom allt har fallit på plats. Paketet, som innehöll ett objektiv vi gärna ville ha innan besök vid Hornborgasjön, styrde vi om så vi kunde hämta upp det i Falköping. Pärs vaccintider fick vi veta några dagar efter avresa, passet är klart och nu har jag äntligen fått den första sprutan och har tid bokat för den andra också.

Våra hyresgäster är snälla och ger oss möjlighet att parkera på uppfarten och använda huset som servicehus de dagar vi är hemma. Då passar vi på att ta extra långa duschar, tvätta all tvätt, fylla på det som behövs och såklart använda el. Vi har även passat på att göra lite ärenden, firat några födelsedagsbarn och bytt ut, men mest rensat, saker vi kommit på att vi inte behöver ha med oss längre. Under dessa två första månader har det blivit sjutton nätter hemma. Där ingår första veckan innan vi åkte iväg samt tre mellanlandningar av ovan anledningar.

Hemma på gräsmattan tidigt i vår

Vart har vi varit

Om ni har hängt med här på bloggen eller på Instagram har ni kanske koll på detta redan. Här kommer dock en kort sammanfattning med länkar till mera utförliga blogginlägg.

Efter en vecka i husbilen hemma på uppfarten åkte vi till vackra Ängsö där vi fick fixa lite med husbilen och vandrade på härliga stigar. Vidare åkte vi till Östergötland där det blev några blåsiga dagar i Vadstena och vid Tåkern innan vi rymde till Borensberg för att kura in oss i det vi trodde var vinterns sista ryck. Sen var det dags för några dagar i Falköpingstrakterna. Där blev det träff med husbilsvänner, gatukonst, besök i Varnhems klosterkyrka och vid Åsle Tå innan vi kunde hämta paketet och åka till Hornborgasjön. Att se tranorna vid Hornborgasjön var en av upplevelserna som stod högt på listan och låt oss bara säga att det inte var sista gången vi var där!

Häftigt med tranor i soluppgången.

Nästa stopp blev Trollhättan, där det blev fina promenader längs Trollhätte kanal och slussarna i närheten av ställplatsen. Vi fick även se en båt med största möjliga mått slussas upp genom slussarna. Resan gick sedan vidare till Sysslebäck där vi hälsade på pappa som håller hus på campingen ett stenkast från vackra Klarälven. Efter Sysslebäck behövde vi vända hemåt för vaccin och första stopp blev på en ställplats vid sjöarna Hedtjärn och Sottjärn i Malingsbo-Kloten området. Nästa stopp blev i Gysinge. Där blev det vandring i Färnebofjärdens Nationalpark och en promenad i det fina herrgårdsområdet. När vi var i Gysinge kom rykten om att vinterväder var på gång igen, så vi skyndade hem en dag tidigare än planerat.

Härliga miljöer i Gysinge.

Väl hemma fick Pär äntligen sin första vaccinspruta, det blev det ett par kalla födelsedagsfiranden utomhus, varav ett i snöslask, alla kläder blev tvättade, vi fortsatte röja i garaget och vi besökte den lokala cykelaffären där vi beställde elcyklar.

Sen var det dags för nästa resa. Denna gång stod Öland på programmet, men först blev det stopp i Stegeborg och Påskallavik på vår väg ner längs östkusten. Därefter blev det nästan två veckor på Öland. Vi började längst söderut innan vi åkte upp längs östkusten till Ölands norra udde och sedan avslutade vi med några dagar längs västkusten av ön. Vi hade milt sagt växlande väder och våren hade inte kommit i gång på riktigt, men Öland övertygade i alla fall och vi kommer definitivt åka tillbaka! När vi kände oss nöjda med Öland åkte vi till ställplatsen på Kaffetorpets camping på Oknö för att lägga planer för hemresan. Det var nämligen dags för mig att fixa nytt pass och vi behövde åka hem för att hämta ett dokument som skulle följa med till ambassaden.

Denna bild får sammanfatta vårt besök på Öland.

Efter lite funderingar föll valet på Bergs slussar vid Göta kanal. Det slutade med att vi stannade där i tre nätter då vi möttes upp av vänner som nyligen skaffat en plåtis. Det blev promenader och geocaching längs kanalen och i slussområdet och äntligen kunde vi njuta av att sitta ute i lite varmare temperaturer! Sista kvällen vid Bergs slussar upptäckte vi att ytterligare några vänner var i närheten och det slutade med fricamping på en badplatsparkering med trevligt sällskap!

Trevligt att träffa vänner längs vägen!

Efter dessa dagar i trevligt sällskap fortsatte vi resan hemåt och även om vi hade ett par dagar på oss innan vi behövde vara hemma så slutade det med att vi parkerade hemma på uppfarten redan samma kväll. Vädret var inte så roligt, så vi kunde lika gärna kura in oss där. Hemma blev det en hel del fix med husbilen samt ommöblering i husbilsgaraget för att få plats med de nya elcyklarna. Sen var det dags att åka till Stockholm för att ansöka om nytt pass. Vi tog personbilen och passade även på att göra andra ärenden längs vägen. Bland annat blev det ett stopp vid Kungsängen i Uppsala för att kolla på vår landskapsblomma Kungsängsliljan som jag inte sett i verkligheten någon gång på de snart 20 åren jag bott i Sverige.

Visst är den vacker vår landskapsblomma!

Nästa resa skulle gå till Dalsland, som vi pratat om i flera år. Vi började med ett stopp vid gästhamnen i Ramnäs som vi spanat på en gång tidigare. Då var det dock fullt och vi fick åka vidare, men denna gång fick vi stå där delvis ensamma! I Ramnäs trivdes vi så bra, så det blev två nätter innan vi åkte vidare. Nästa stopp blev en gratis ställplats i Grums där det även hänvisades till en gratis tömningsplats som är öppen för alla. Bra jobbat Grums kommun!

Sen var det äntligen dags för Dalsland. Vi började med att ta in på den fina ställplatsen i Upperud hamn där det blev en liten kvällspromenad när regnet gett sig. Dagen efter började med en telefon till vaccinationsnumret för Uppsala. Det hade nämligen öppnats för att om man kände sig bortglömd i fas 3 så kunde man ringa och boka tid för vaccination. Jag kände mig bortglömd, hon som svarade höll med och det fanns en ledig tid redan dagen efter. Vi hade diskuterat möjligheten för detta innan och bestämt att jag skulle ta första bästa tid. Det var viktigare att komma i gång med vaccinationen än att besöka Dalsland just nu (sorry Dalsland!). Från Upperud är det endast ett par kilometer till Håverud, så vi tog oss tid för en promenad för att kolla på akvedukten i Håverud innan vi åkte hemåt. Akvedukten är trots allt Dalslands mest berömda sevärdhet!

Akvedukten i Håverud

Efter en natt hemma på uppfarten tog jag elcykeln till vaccinationsstället och fick min spruta. Nu var det endast en dryg vecka till Pär skulle få sin andra spruta, så vi bestämde oss för att göra repris på förra våren. Ni minns då när man inte fick åka utanför länet och senare skulle hålla sig inom två timmar hemifrån? Vi åkte därför till vårt favorit fricampingställe Kallerö som ligger endast 15 minuter hemifrån. Där började det med en härlig dag utomhus innan vi dagen efter fick över 40 mm regn (enligt vädersajterna). Det gungade rätt så bra i husbilen också. Efter två nätter åkte vi vidare till ställplatsen vid Ängskärs Brygga som numera kallar sig Kustvy. På grund av priset blev det endast en natt innan vi åkte vidare till vår favoritställplats längs Upplandskusten. Och just nu sitter jag fortfarande i Gudinge och skriver detta. Här har vi fått testat våra elcyklar på en längre runda och vi har njutit av härligt sommarväder. I morgon lämnar vi Gudinge, men det skriver jag mera om i nästa sammanfattning då det blir början på tredje månaden i husbil!

Våra nya elcyklar.

Kostnader

Utöver nätterna hemma har vi övernattat på 29 olika ställen. För det mesta ställplatser, men även ett par campingar och några få fricampingställen. Vi har haft rätt så moderata temperaturer och vi har haft en hel del regn och molnigt väder. Av denna anledning har vi sökt oss till ställplatser och även betalat för el där det kostat extra. Att betala extra för el gör vi huvudsakligen för uppvärmningens skull, men även för att vi ska kunna använda el utan att behöva fundera på om batterierna räcker när det är inneväder. Det är också praktiskt att inte behöva byta eller fylla på gasolflaskorna ”hela tiden”. Vi räknar med att det blir mera fricamping framöver och vi kommer även välja bort el där det kostar extra. Inte för att vi är snåla, men för att vi inte behöver det när det ljusare och varmare. Vår solcell och våra två bodelsbatterier räcker, tillsammans med gasol, gott och väl till för att vi ska klara våra energibehov under sommaren.

Vi har haft sån tur att hela tre ställplatser inte kommit i gång riktigt för säsongen och därmed haft lägre avgift än normalt och även varit helt gratis. Genomsnittlig kostnad för övernattning har landat på 100 kr/natt utslaget på de 61 dygn vi bott i husbilen. Vårt mål är att ha en genomsnittlig kostnad för övernattning på under 150 kr natten, och det har vi alltså klarat med god marginal!

På trots av att vi för det mesta stått med el, så har vi fyllt eller bytt lite drygt sex P11-flaskor med gasol på dessa två månader. Fyra av dessa i april och två i maj, varav den sista inte har använts så mycket än. Totalt innebär det en kostnad på drygt 30kr/dygn för gasol. Vi ser redan att det börjar bli glesare mellan varje gång en flaska behöver fyllas, och vi räknar med att det blir ännu mera sällan framöver.

Jag har inte bokfört antal mil vi åkt, men om jag lägger ihop kostnaderna vi haft för diesel under april och maj, så landar det på 6110 kr.. Om vi gör en överslagsräkning med en literpris på 16 kr för diesel och att vi gör av med en liter per mil så skulle detta innebära att vi rört oss ca. 380 mil dessa två månader. Vi har ingen budget för diesel, men är medvetna om att detta är en kostnad som vi har goda möjligheter att påverka själva i fall vi behöver hålla nere utgifterna.

Alla övriga kostnader för husbilen och det vi har hemma är inte intressant i sammanhangen då det är fasta kostnader som vi har oavsett om vi är på resande fot eller inte. Även matkontot är något som för vår del inte påverkas speciellt mycket av att vi bor i husbilen. När det släpps på restriktioner och kanske speciellt när vi åter åker utomlands tänker vi oss att nöjeskontot kommer öka något. Då kommer det säkert bli utgifter för inträden och lite mera restaurangbesök. Än så länge är utgifterna på det kontot försumbart. Nån take away sushi och ett inträde har det blivit under de två första månaderna.

Hoppas vi hittar flera ställplatser som denna!

Fortsatta planer

När Pär fått sin andra spruta senare denna vecka är det drygt fem veckor tills det är dags för min andra spruta. Planen är att först åka lite västerut, sedan norrut, men troligen inte längre norrut än Jämtland/Härjedalen. När det börjar närma sig min andra spruta åker vi söderut närmare kusten. Till skillnad från de resorna vi gjort så långt, så har vi inte några speciella platser vi vill besöka. Vi vill ta det lugnt, men samtidigt jobba med att få i gång verksamhet i företaget, samt att få till några förbättringar och nyheter på bloggen. VI kommer troligen oftare stå flera nätter på samma ställe, och vi vill se fjäll och vatten och vistas i naturen, fiska, fotografera, vandra och cykla på våra nya elcyklar.

Efter att vi är färdigvaccinerade hoppas vi att vaccinpassen kommer på plats och att gränserna börjar öppnas. Jag har inte träffat min mamma och annan släkt och vänner i Norge sen julen 2019 eller ännu längre tillbaka, så vi hoppas verkligen kunna åka och hälsa på under sommaren eller hösten. Vi vill gärna resa runt i Norge också. Som alltid, så längtar vi dessutom efter att få resa till vårt kära Tyskland, och att få se oss omkring lite mera i Europa skulle inte vara helt fel det heller. Vi avvaktar och ser vilka gränser som öppnar först samt vilka restriktioner som finns kvar. Fortsättning följer…..

Våra fortsatta äventyr kan ni så klart följa här på bloggen, så gör gärna ett bokmärke. Jag har även en egen sida på Facebook och heter Reiselinda även på Instagram. Speciellt på Instagram, men även på Facebook, så går det att följa våra resor mera i realtid, här på bloggen kan det i bland bli lite fördröjning.

6 svar på ”Nu har vi bott i husbilen i två månader

1. Joanna Tilly

Tack! Fantastisk att ni delar era upplevelser.
    Härligt att läsa hur ni planer och vad ni gör och hur ni bor.
    Tack en gång till.

Kul att du gillade inlägget! Hoppas du hänger med vidare på resan! 😃👍🏼

2. Elisabeth

Vilken trevlig sammanfattning. Ni har hunnit med att se många vackra platser. Ha dé fortsatt bra!

Trevligt att du gillade den. Det har varit högt tempo med en del fram och tillbaka. Nu hoppas vi ta det lite lugnare framöver.

3. bmlarsreseblogg

Vilken bra sammanställning och vad mycket ni har gjort de här månaderna, trots lite mycket farande fram och tillbaka, men ändå, vilken frihet. Nu har vi haft vårt sista möte hos mäklaren, men har lite inbokat någon vecka framöver med vaccination, tandläkarbesök, besiktning av husbil, men om en dryg vecka bär det iväg ut på vägarna igen….

Ja, vi har hunnit med mycket. Det har varit lite för högt tempo, men efter att Pär fått sin andra spruta och vi besikta husbilen på fredag så åker vi i väg och tar det lugnt i fem veckor! Skönt för er att vara klara med allt bestyr, hoppas vi syns längs vägarna igen i sommar!