Gysinge, Färnebofjärdens Nationalpark och vackra järnvägsbroar

Av | 1 maj, 2021

Gysinge ligger mindre än ett par timmar hemifrån, så där har vi varit flera gånger. Bland annat vid samma tid förra året, så detta inlägg får täcka båda dessa besök. Under våra besök har vi hunnit med promenader runt i Herrgårds- och Bruksområdet, en kort promenad på den lilla ön Granön, en längre vandring över de fina järnvägsbroarna samt en vandring på den röda fyra kilometer långa slingan i Färnebofjärdens Nationalpark. Det finns så mycket att se och göra här och vi har mera kvar på listan till framtida besök!

Ställplatserna

Det finns två ställplatser; Gysinge Herrgård och Gysinge Bruk. Gysinge Bruk har funnits i flera år och den har i stort sett alltid varit full när vi varit i Gysinge, så den har vi aldrig stått på. Ställplatsen Gysinge Herrgård ligger på andra sidan vägen, på en del av den stora parkeringen vid Herrgården, och den har 20 platser. Även denna plats brukar fyllas upp, åtminstone på helgerna. Service och priser hittar ni via länkarna ovan. Info om kod för åtkomst till service och nyckel för el finns på plats. Vid Herrgårdsparkeringen kan det vara rätt mycket trafik med personbilar under dagarna, så vi tror att den andra ställplatsen kan vara lite lugnare. Båda ställplatserna är dock mycket bra utgångspunkt för aktiviteter i området.

Gysinge Herrgård Ställplats

Gysinge Herrgård och Bruk

Det minsta man måste göra om man besöker Gysinge är att ta en promenad runt i det välbevarade Herrgårds- och Bruksområdet I området finns även Naturum Färnebofjärden, Nationalparkens besökscentrum. Passa på att läs på skyltarna som är uppsatta för mera information om de olika byggnaderna. Passa även på att kika in i Brukshandeln och handla något gott. För oss har det som oftast blivit en kvällspromenad, och förra våren hade vi tur med solnedgång och platt vatten på vår promenad. Gysinge visade sig verkligen från sin bästa sida. Här är några foton:

Gysinge Herrgård speglar sig.
Härlig kväll vid Gysinge Herrgård
Visst är det fint vid Gysinge Herrgård?

De Gamla Järvägsbroarna

Fyra gamla järnvägsbroar stod klara i 1901. De byggdes för Sala – Gysinge – Gävle järnväg med material från Göteborgs Mekaniska Verkstad. Konstruktionen som användes var vanlig på denna tiden, men i dag finns endast ett fåtal broar av denna typ kvar i Sverige. Numera är dessa broar alltså värdefulla representanter för denna tidsepok i svensk byggnadshistoria. Järnvägsbroarna hittar ni om ni tar vägen mitt emot Brukshandeln. En bit bort ser ni resterna efter järnvägen och tar till höger in på banvallen. Efter järnvägsbroarna tog vi till höger in på en stig längs vattnet f¨r att fortsätta vår vandring. Vi kom fram på Granövägen en bit söder om entrén till Färnebofjärdens Nationalpark och gick sedan bilvägen tillbaka till ställplatsen. Om jag minns rätt så blev det en vandring på runt en mil. Tråkig sträcka på bilvägen, så nästa gång går vi nog fram och tillbaka över järnvägsbroarna

Härlig grönska längs banvallen
Fint tillrättalagd för vandring över broarna
Häftig bro!

Promenad runt Granön

Mellan broarna över Dalälven i Gysinge hittar ni den lilla ön Granön. Runt ön går en promenadslinga på runt en kilometer som är delvis handicap-anpassad. På vårt besök nu i april blev det en runda där. Det blev en trevlig runda i kvällssolen där vi fick se härliga mattor av vitsippor under de krokiga gamla lövträden. Hela rundan gick längs Dalälven.

Mattor av vitsippor
Fin stig runt Granön

Vandring i Färnebofjärdens Nationalpark

Efter att ha varit i området kring Gysinge många gånger, blev det i våras äntligen dags att göra en vandring i Färnebofjärdens Nationalpark. Vi bestämde oss för den röda slingan på drygt fyra kilometer som utgår ifrån Nationalparkens entré vid Seveds Kvarn. Vi gick medsols och började alltså med vandring längs vattnet. Delvis på stig och delvis på spångar. Det var en hel del fågelliv både i träden och ute på älven. Vi såg även spår efter bäver.

Bäverspår i början av vandringen
Delvis på spåangar

Efter ett tag vek stigen av in i skogen och vi det växlade mellan härliga stigar, några områden som fortfarande var rätt så blöta och faktiskt även snötäckta.

Delvis fin stig i skogen
Blött och lite snö här och där på andra halvan av slingan.

När vi började närma oss slutet fick jag syn på en huggorm som krälade runt Pärs häl. Jag är osäker på om han trampade på den eller om han bara trampat mycket nära. Vi studsade fort åt sidorna, medans ormen, som fortfarande verkade vara vintertrött, låg kvar och lät sig fotograferas.

Efter rundan tog vi en fikapaus vid det fina vindskyddet som ligger nära entrén innan vi promenerade tillbaka till husbilen som stod helt ensam och väntade på oss på parkeringen.

Ensamma på parkeringen vid Färnebofjärdens Nationalpark

Har ni varit i Gysinge? Vad har vi missat?

7 svar på ”Gysinge, Färnebofjärdens Nationalpark och vackra järnvägsbroar

Det är jättefint, och så mycket att se och göra, å det tycker jag absolut ni ska!

1. bmlarsreseblogg

Vilket fint område!
    Eftersom vi på skoj har sagt att vi sk besöka så många nationalparker som möjligt av Sveriges 30, så står Färnebofjärdens Nationalpark på önskelistan.

Ja, det är ett jättfint område och det finns mer att göra! Absolut värt ett stopp, men se upp för ormar! 😃

2. Kerstin

Fint beskrivet! Dit får vi lust att åka! Nationalparker står högt upp på listan:)

Ja, det är fint där! Vi ska också se till att besöka flera nationalparker!