Blåsiga dagar i Östergötland

Av | 25 april, 2021

Efter ett härligt dygn på Ängsö bestämde vi oss för att komma i väg lite längre hemifrån. Vadstena hade vi hört mycket trevlig om, och nästan varit på väg till tidigare, så nu var det dags. Några fortsatta planer hade vi inte än, men det kom lite tips på min Facebooksida under tiden vi var i Vadstena, så vi bestämde oss senare för Tåkern, Alvastra kloster och Omberg. Sedan kom det vädervarningar om snöblask och regn, så Alvastra och Omberg fick tyvärr stå kvar på listan till en annan gång. I stället ”rymde” vi till ställplatsen i Borensberg för att vänta ut vädret.

Vadstena

Det var ungefär halvfullt på ställplatsen i Vadstena när vi kom fram en torsdag på eftermiddagen. Överraskande många för att vara veckodag i april tyckte vi. Det fylldes på utöver kvällen och blev nästan fullt innan det var kväller. Dagen efter byttes det ut en del bilar och blev fullt inför helgen. Det ska bli spännande att se om detta var ett tecken på att vi kommer möta många fulla ställplatser framöver när vädret blir bättre och säsongen drar i gång!

Det kom riktigt kalla otrevliga isvindar från Vättern under båda våra dagar i Vadstena. Husbilen gungade så vi blev nästan sjösjuka ibland. Vädret bjöd med andra ord inte in till någon större upptäcktsfärd. Men vi bodde ju granne med slottet och det var inte så långt att gå till klosterkyrkan, så det fick bli en promenad längs vattnet dit och genom staden tillbaka. Helt klart ett allt för snabbt besök i Vadstena! Vi kommer gärna igen i ett mindre blåsigt och förhoppningsvis lite varmare väder! Här har ni foton på lite av det vi hann se:

Slottet i Vadstena.
Ställplatsen i Vadstena.
Vadstena Klosterkyrka från baksidan.
Vadstena Klosterkyrka från insidan.

Naturum Tåkern

Efter en lugn förmiddag i Vadstena kom vi fram till parkeringen vid Naturum Tåkern kring lunchtid. Vi började med att gå en liten runda för att kolla lite. Vi tyckte dock det var lite mycket folk, så vi gick tillbaka till husbilen och gjorde lunch. Under tiden fortsatte det att fyllas på med folk, så vi valde att hänga i husbilen tills det började tömmas på parkeringen igen för att slippa trängas.

När det började lugna ner sig så visade det sig att de flesta som var kvar hängde på lekplatsen vid ingången, så vi klarade oss undan trängsel! Själva Naturum var stängd på grund av corona, men vi kollade runt i uteområdet och var upp en våning i fågeltornet. Naturum lånar ut fågelkikare med mera nar det är öppet, så det satsar vi på till nästa gång.

Entrén till Naturm Tåkern. Fin lekplats till vänster.
Naturumhuset
Vy från fågeltornet.

Det var fortfarande rätt så blåsigt, men vi bestämde oss för att ge oss ut på vandring. Det fanns en vandringsled som enligt skyltarna var 4 km. Vi blev dock inte riktigt kloka på skyltningen och insåg efter ett tag att det inte var en rundslinga och att vi skulle behöva gå fram och tillbaka. Åtminstone tror vi att det var så. Oavsett så blev det en härlig vandring på spångar över våtmark, betesmark och in bland vassen. Vi hittade även ett gömsle, men tyvärr var det inga spännande fåglar som vill visa sig för oss. Enligt skyltarna så fanns det ett ytterligare ett fågeltorn några hundra meter längre bort än där vi vände. Här är några foton från vandringen.

Fina spångar i blött terräng!
In bland vassen!
Det närmaste vi kom Fågelskådning!

Efter vandringen blev det middag och övernattning i husbilen på parkeringen. Där var vi helt ensamma med tystnaden och kunde sova hur gott som helst!

Helt ensamma kvar!

Som sagt, så var det dåligt väder på gång, så vi hade redan ändrat våra planer och siktat in oss på ställplatsen i Borensberg där vi tänkte kura in oss tills vädret blev bättre igen. Innan vi åkte dit blev det en kort avstickare till Rökstenen, den mest kända runstenen i Sverige. Den var stor och någon med stor skrivlust hade ristat runor i mängder på alla sidor om stenen! Väl värt ett stopp.

Rökstenen.

Borensberg

Detta blev vår tredje vistelse i Borensberg och vi åkte dit för att vi tyckte det var en bra plats att vänta ut det blöta vädret som var på gång. Även om vissa delar av servicen inte var helt i gång då det var utanför säsong, så hade vi tillgång till att vi behövde, inkluderat ett mycket fint servicehus med duschar och toaletter. Vi hade sällskap av ett par andra husbilar båda nätterna, men det var långt ifrån fullt.

I blåsten, men mellan snöblask och regn, vågade vi oss ut på en liten bensträckare på andra sidan av Göta Kanal från ställplatsen.

Tråkigt väder i Borensberg.
Två husbilar på ställplatsen vid Göta kanal.

Tiden i husbilen nyttjade vi bland annat till att läsa teori och sedan göra teoriproven så att vi nu har fått våra drönarkörkort. Detta är ett nytt krav sen årsskiftet, och äntligen hade vi tid att ta tag i detta. Nu hoppas vi bara att det blir bra väder så vi kan ut och flyga lite!

Nu ser vi fram emot drönarväder och härliga platser att utforska från luften!

Mera hann vi inte av Östergötland på denna resa. Vi hade ett paket att hämta i Falköping och behövde åka vidare i den riktningen.

2 svar på ”Blåsiga dagar i Östergötland

1. Arne Lindh

Välkomna tillbaka till våra hemmamarker. Vi har varit ofta i Vadstena, Motala, Borensberg och Tåkern. Fast vi bor i andra delen av länet, Norrköping.

Tack för det! Vi kommer helt klart tillbaka och hoppas på både bättre tid och bättre väder!