Sightseeing och fågelskådning i Falköpingstrakterna

Av | 28 april, 2021

Efter några dagar i Östergötland, med milt sagt växlande och tyvärr inte så bra väder, åkte vi vidare till Falköpingstrakterna. Där blev det träff med husbilsvännerna B-M och Lars som snällt guidade oss runt bland fin gatukonst och tog oss med på utflykt till Varnhems Klosterkyrka och Kata Gård. Vi övernattade en natt själva vid Åsle Tå och fick sedan sällskap vid Trandansen som var huvudmålet med resan till detta område. Dessutom kunde vi äntligen hämta ut vårt paket som vi väntat på! Det blev jättefina och trevliga dagar i gott sällskap, och som vanligt inser vi att vi måste åka tillbaka för att se mera!

Varnhems Klosterkyrka och Kata Gård

Efter att ha mötts upp hemma hos B-M och Lars där vi fikade och pratade husbil och resor en liten stund, åkte vi i var sina bilar till Varnhems Klosterkyrka. På kullen bakom kyrkan ligger Kata Gård. Där började man i 2005 göra utgrävningar i forskningsprojektet ”Varnhem innan munkarna kom” och hittade då ruinerna av en av Sveriges äldsta kyrkor. Från början en träkyrka som sedan byggdes om till en stenkyrka.

Gravplatsen runt om rymmer flera tusen gravar, något som är tecken på att man här började begrava sina döda enligt kristen skick otroligt tidigt. Tack vara en gravsten med runor har man kunnat identifiera bland annat Kata som har gett namn till gården. Hennes skelett finns att se tillsammans med runstenen här vid Kata gård. Vi tycker det är jättespännande med denna typ av historia och kan absolut rekommendera ett besök här.

Den gamla stenkyrkan under glasgolv.
Katas Skelett.

Utanför Kata Gård börjar dessutom en rundvandring på Rosenstigen som vi gärna vandrar vid ett senare tillfälle. Denna gång vandrade vi i stället ner till Varnhems Klosterkyrka. Enligt min uppfattning en av de vackraste kyrkorna i Sverige.

Varnhems Klosterkyrka. Visst är den vacker?

Tyvärr var en del av kyrkogården avstängd och det var en påskutställning inne i kyrkan som blockerade gravkoret, men det var ändå en mäktig upplevelse att komma in i denna stora fina kyrka.

Från insidan av Varnhems Klosterkyrka,

Åsle Tå

Efter besöket vid Varnhems Klosterkyrka och Kata Gård åkte vi var till vårt med planer om att träffas igen dagen efter. Vi åkte till ställplatsen vid Åsle Tå där vi blev helt ensamma på ställplatsen över natten. Åsle tå är ett utomhus upplevelsemuseum med Sveriges största samling backstugor. Vi passade på att gå en kvällspromenad och kolla bland stugorna efter stängningsdags, så vi fick nöja oss med att kolla lite i fönster, läsa på skyltar och bara strosa runt i den fina miljön.

Trevlig miljö vid Åsle Tå.
Mera trevlig miljö bland Backstugorna vid Åsle Tå.

Gatukonst och geocaching i Falköping

Jag är en stor fan av gatukonst och från ett tidigare inlägg i bloggen till B-M och Lars hade jag blivit uppmärksam på att det fanns lite att kolla på i Falköping. Med personliga guider blev det därför en promenad där vi kollade på gatukonst och loggade några geocacher. Vad vi förstått finns det mycket kvar att se, men detta blev ett bra smakprov och vi har en anledning att komma tillbaka även hit!

Gatukonst i Falköping.
Fräck bild där man måste stå i rätt vinkel för att se motivet på bästa sätt!
Färggrann gatukonst!

Paketet

Som jag nämnt i tidigare inlägg så väntade vi på ett paket när vi åkte hemifrån. Första dagen på resan fick vi meddelande om att det skulle komma nån vecka senare, så vi började först planera en runda för att hämta upp det hemma. Då kom nytt SMS om att vi kunde välja utlämningsställe i stället för hemleverans. Med risk för att det skulle strula till sig valde vi ett utlämningsställe i Falköping dit vi tänkt oss på resan. Det skulle ta en dag längre än vid hemleverans, men om vi skulle slippa åka hem, så skulle det vara värt det.

Vi följde paketspårningen från Frankrike till Belgien, Danmark och Arlanda. Sen kom det meddelande om att jag skulle kontakta transportföretaget kvällen innan paketet skulle levereras. Lite orolig för hur detta skulle påverka våra planer, ringde jag morgonen efter. De informerade om att de gett paketet en ny spårningskod för att jag gjort en så drastisk ändring av slutadress. Det skulle dock fortfarande komma fram enligt plan. Puh.

Efter gatukonstpromenaden blev det lite lunch i solen hemma oss B-M och Lars. När vi började bli klara funderade jag på att ringa till paketutlämningsstället för att höra när de brukade få in sina paket, men så kom det äntligen SMS om att det var klart för upphämtning. Efter en extra sväng från Arlanda, till Leipzig, Köpenhamn och Göteborg kom det alltså fram som utlovat.

Vad var det i paketet då? Efter att ha funderat ett tag hade vi äntligen beställt ett nytt objektiv för att kunna ta bättre foton på t.ex. på fåglar och djur på våra resor. Ett av huvudmålen med att åka till detta område var att besöka Hornborgasjön för att kolla på tranorna och som tur var kom objektivet som planerat och det fanns fortfarande tranor kvar vid Hornborgasjön!

Med det nya objektivet blev Pär (närmat) en i gänget

Trandansen vid Hornborgasjön

Hornborgasjön var en av platserna vi gärna ville besöka på vår resa. Vi har förstått att det ska vara ett mäktigt syn med alla tranor samlade på en och samma plats. Bäst odds för att få se tranorna vi Naturum Trandansen är från mitten av mars till mitten av april. Vi var där i mitten av april och dagen innan hade man räknat 10300 tranor. Tack vare det lite kyliga vädret hade de dröjt sig kvar. Detta är under hälften av högstanoteringarna, men det var fortfarande ett mäktigt syn.

Inte så lätt att fånga på väg mot nattvilan.

Vi parkerade på den nedre ytan som är beräknat för husbilar och började med en promenad bort till Naturum som ligger cirka 500 meter bort. Där hade vi fin utsikt både till tranor och andra fåglar. En fågelskådare som var där pekade ut ett par svarta prickar på himlen som Brunglada och Havsörn bland annat. Tranorna flyger i väg för att övernatta på annan ort, och när det började tunnas ut promenerade vi tillbaka till husbilarna. Där hade B-M förberett en god laxmiddag till alla fyra. Vi hann även med lite fika med något gott i glaset innan det blev för kyligt att sitta ute.

Jättegod lax ala B-M.

Morgonen efter hade vi ställt klockan före soluppgång för att kunna fotografera tranorna på kullen framför husbilarna i just soluppgången. Vi behövde dock inte vänta på att klockan ringde. Tranorna stod för väckningen och det var bara att klä på sig om vi ville hinna med showen!

Tranor på kullen.
Mera tranor på kullen.

Efter första passet på morgonen tog vi det lugnt och åt frukost och värmde oss en stund i husbilen. Sedan var det ut med kameran igen och fotografera mera.

Gott om tranor!

Detta var en häftig upplevelse och det är sannolikt inte sista gången vi besöker Trandansen. Innan vi åkte vidare, avslutade vi med gemensam fika i solen utanför husbilarna. Tack B-M och Lars för guidning och fint sällskap!

2 svar på ”Sightseeing och fågelskådning i Falköpingstrakterna

1. bmlarsreseblogg

Tack själva för ett par fina dagar med trevligt umgänge och kul att få läsa ditt välskrivna inlägg.
    Hoppas vi råkar på varann någonstans längs vägarna framåt sommaren…..