Mellanlandning hemma och fina dagar vid Ramnäs Bruk

Av | 14 juni, 2021

Efter vårt besök vis Bergs Slussar åkte vi hem dit vårt hus bor då det var dags för mig att fixa nytt pass. Då mitt pass är norskt behövs ett besök på Den Norska Ambassaden i Stockholm för att fixa detta. Dit ska man ha med svenskt personbevis som inte ska vara för gammalt och det låg i brevlådan och väntade. Vi ställde på personbilen och planerade för en liten utflykt där vi var på fikabesök, gjorde några ärenden och besökte Kungsängen i Uppsala för kolla på kungsängsliljor. Förutom att fixa passet då!

Jag har bott i Uppsala län i snart 20 år och tills nu inte sett vår landskapsblomma i verkligheten någon gång, så när jag såg en ganska färsk bild på Instagram, så bestämde vi oss för att se om de fortfarande blommade då vi skulle åt det hållet. Lite trötta började dom bli, men jag fick äntligen sett kungsängsliljor!

Visst är den fin – vår landskapsblomma?

Besöket på ambassaden gick fint förutom att parkeringssituationen i Stockholm är hopplös. Det var svårt att hitta en parkering i rimlig närhet till ambassaden så jag är jätteglad att vi tog personbilen. Det är inte billigt heller att parkera i Stockholm, att parkera ett dygn med personbilen där vi stod skulle kosta 400 kr. Jag har aldrig klagat om jag måste betala 100 kr för att övernatta med husbilen och kommer inte börja med det heller! Nu är i alla fall passet fixat och klart, så då hoppas jag att det ska komma till användning framöver också.

Under våra dagar hemma kunde vi även hämta våra elcyklar som vi beställde vid förra besöket hemma. Nya elcyklar hade stått på önskelistan ett års tid, så det blev en höjdpunkt! Nu ser vi fram emot att upptäcka och göra ärenden på ett smidigt sätt framöver.

Våra nya upptäcktsmaskiner!

Ramnäs bruk och Gästhamn

Efter några effektiva dagar hemma hade vi drygt två veckor på oss tills det var dags för vaccinspruta och nästa besök hemmavid. Dalsland stod på programmet, men vi tänkte oss ett par stopp på vägen dit. Förra året var vi förbi ställplatsen i Ramnäs gästhamn, den som kallas Ramnäsgläntan i Ställplatsappen, men då var det fullt. Vi tyckte dock att det så fint ut, så nu som vi hade möjlighet att komma mitt i veckan och tidigt på säsongen, så gjorde vi ett nytt försök. Denna gång var det inga där när vi kom, så vi valde så klart den bästa platsen och började med en fika i solen!

Härlig plats vid Ramnäs Gästhamn.
Vi fick en glimt av ställplatsen på en av våra promenader.

Ställplatsen i Ramnäs är en liten mysig ställplats med endast 4-5 platser i en liten gästhamn. Faciliteterna är enkla, det finns toa, dusch och vatten och ett eluttag inne i servicehuset där man t.ex. kan använda sin hårtork som jag gjorde. Vi fick ringa för att få koden till ett kodlås för att kunna nyttja servicehuset och få reda på hur vi kunde betala. Vad vi fattade så var inte allt klart för säsongen och det skulle även rustas lite, så vi kunde stå där gratis. Det tackar vi för! Vi stannade i två nätter och kunde njuta av en god middag vid grillplatsen och ett par mysiga promenader i bruksområdet, över spången och vid slussarna.

Dinner with a view!

Ramnäs Bruk

Ramnäs är en liten bruksort i Surahammars kommun. Den första stångjärnshammaren anlades i 1590 och i slutet av 1800-talet började man göra ankarkätting. För ett par år sen sattes verksamheten i konkurs, men jag tror att man försöker komma i gång igen, har dock inte hittat någon nyare information om detta.

På vår promenad genom Ramnäs kom vi först till Schenströmska Herrgården som ligger granne med ställplatsen. På Herrgården har man i dag konferenser, möten, bröllop och andra fester. Vi hade med oss vår egen festlokal, så vi kollade inte så noga på möjligheterna.

Schenströmska Herrgården sett från gatan.

Mitt emot herrgården ligger bevarade byggnader i slaggtegel från det gamla bruket. Här var det ingen aktivitet när vi var där, men det såg ut som det fanns hantverkare och/eller konstnärer i ett par av byggnaderna. På helg i högsäsongen kanske det är mera aktivitet där.

Gamla bevarade byggnader vid Ramnäs Bruk.
Varuprov på Ramnäs Bruks produkter.

Vi fortsatte ner längs vägen förbi de gamla bruksbyggnaderna och kom fram till spången. Den uppfördes för att ägarna till de olika hamrarna på båda sidor om forsen skulle kunna gå emellan sina anläggningar. Det var en mysig promenad i det gröna med vatten på alla kanter. Det fanns även bänkar där man kunde ta en liten paus.

Spången i Ramnäs.

Vidare gick vi förbi den gulliga lilla Hembygdsgården.

Hembydsgården i Ramnäs.

Sen hittade vi en stig som tog oss bort till Strömsholms kanal och de två slussarna i Ramnäs. Förutom att det delvis var torrlagt var det som vanligt fint och grönt kring slussarna.

Den ena slussen i Ramnäs.

Ramnäs var en mysig liten ort som inte tar så lång tid att upptäcka, men det var även lugnt och skönt på ställplatsen, så vi kommer gärna tillbaka för att njuta av den härliga miljön flera gånger! Har du varit i Ramnäs?