Ölands Södra Udde och Ottenby Naturreservat

Av | 9 maj, 2021

Efter en sträcka med mycket fix och ärenden ner längs östkusten kunde vi äntligen köra över Ölandsbron. Vi började med en avstickare för att fotografera bron i det gråa och blåsiga vädret.

Äntligen på Öland!

Vi besökte Öland för första gång för åtta år sen i samband med ett geocachingevent. Den gången bodde vi på hotell i Kalmar och gjorde en snabb roadtrip runt Öland söder om bron under en dag. Huvudsyftet var att logga geocacher och tempot var högt. Sen dess har vi tänkt på att åka tillbaka till Öland för att se mera, men så var det det här med att ha ledighet på rätt tid på året, andra platser som också drar samt att vi gärna ville undvika högsäsong, så det har inte blivit av. Förrän nu. Nu hade vi cirka tre veckor på oss mellan två avtal hemmavid, så det var äntligen dags!

Efter att vi fotograferat Ölandsbron, började vi med att åka söderut. Det var ruggigt väder och inte alls trevligt att vara ute, så vi åkte direkt till ställplatsen vid Grönhögens Hamn. Där kurade vi Inn oss i den gungande husbilen tills vi insåg att det inte skulle bli bättre. Då packade vi på oss varma kläder för en liten promenad runt dammen som finns vid ställplatsen. Jag tycker det är häftigt med väder, men sitter helst inne och tittar på det när det är blåsigt, kallt och blött… Det var i alla fall skönt att sträcka på benen och vi hittade lite överraskande lite konst längs vår promenad också.

Fin vy från vår plats på Gubbhögens ställplats.
En liten ljuspunkt i det gråa och blåsiga vädret!

Dagen efter var det fortfarande blåsigt, men inte lika blött och kallt, så då var det dags att börja utforska ön. Vi fortsatte söderut och njöt av det öppna landskapet med alla murar och väderkvarnar. Första stoppet blev vid Karl X Gustavs mur. Muren är drygt fyra kilometer lång och går tvärs över hela ön.

Nästa stopp blev vid resterna av St. Johannes kapell när vi började närma oss Ölands södra udde.

Ett kors och en hög är det som är kvar av St. Johannes kapell. Härliga vida vyer också!

Sen var vi framme vid Ölands södra udde och fyren Långe Jan. Varma kläder på och sedan en promenad i området. Vi såg några få andra turister, men i övrigt var det mest riktiga fågelskådare som var här med sina kikare och långa objektiv. Långe Jan är Sveriges högsta och nordens näst högsta fyr med sina 41,6 meter.

Långe Jan och byggnaderna runt omkring.

En varmare dag hade vi gärna haft med fika och suttit ute ett tag, men i denna dag kände vi oss nöjda efter att ha gått en runda.

Det fastnade åtminstone en fågel på bild under vårt besök i fågelskådarnas paradis! 🙂

Vi åkte vidare till Ottenby Vandrarhem och Camping som vi sett oss ut för nästa övernattning. Vi ville gärna göra en vandring i Ottenby naturreservat och den gula Norra Lundleden på 3,9 kilometer låg inom bra avstånd från campingen. Den gick dessutom till stor del inne i skogen, så vi hoppades att det inte skulle vara så blåsigt. Efter en lätt lunch, och efter att ha frågat en med lokalkännedom, vandrade vi i väg mot Norra Lundleden. Tack vare elektroniska kartor hittade vi till slut en plats att ansluta till leden. Eventuellt var det ett vägval vi gjorde, eventuellt var det vägvisningen vi fick som inte var helt optimal. Leden var i alla fall mycket trevlig! Kan tänka oss att den blir ännu trevligare om ett par veckor när lövträden blivit gröna också.

Fint nu, men tänk så härligt det kommer bli med gröna träd!

Det blev paus vid fågeltornet vi Schäferiängarna, där vi kollade på den fina utsikten.

Vy från fågeltornet vid Schäferiängarna.

Sista kilometern gick i ett hjorthegn och vi fick se en hel flock, de var dock ganska skygga.

Hjortar.

Vi valde att inte gå hela rundan, utan vi hoppade av med en liten bit kvar för att få en enklare väg tillbaka till campingen än den vi hade till leden. Totalt hade vi gått runt 8 kilometer när vi kom tillbaka till husbilen. Då var det skönt att kunna sitta ute i solen i lä för vinden ett tag!

Så härligt att sitta ute i Ottenby

Dagen efter bestämde vi oss för att stanna en natt till och ta det lugnt. Det blev en liten promenad bort till Ås kyrka och den mysiga hembygdsstugan som ligger granne.

Hur mysig är inte denna Hembygdsstuga?

Det blev ett par blåsiga, men innehållsrika och trevliga första dagar på Öland. Efter detta fortsatte vi upp längs östra sidan, men det berättar jag mera om i nästa inlägg.

4 svar på ”Ölands Södra Udde och Ottenby Naturreservat

1. bmlarsreseblogg

Så fina bilder från södra Öland. Vi var vid Ottenby med fotoklubben för ett par år sedan och bodde just på campingen och vandrarhemmet, så det blir stor ”igen-känningsfaktor” på era bilder. Då hade vi bokat tjejen som var chef på fågelstationen och tillsammans med henne fick vi gå ut i det avspärrade området där sälarna höll till,så fint.

Vad kul att vi varit på samma plats! Det var fint där! Och på hela Öland! 😃👍🏼

Tusen tack för fin kommentar! Vi räknar inga fåglar, men tycker det är kul att kolla på dem! 😃👍🏼