Östra Öland – Ruiner och hamnar

Av | 12 maj, 2021

Efter ett par fina dagar med besök vid Långe Jan och vandring i Ottenby naturreservat fortsatte vi norrut längs östra sidan av Öland. Ruiner och hamnar, också några väderkvarnar såklart, blev nyckelorden för denna sträcka.

Första stopp blev Eketorps Borg. Där har man gjort utgrävningar och sedan återuppbyggt borgen som använts både i järnåldern och i medeltiden. Själva besöksverksamheten var stängd när vi var där, men det gick bra att gå runt och kolla på egen hand. Alltid spännande att gå runt och kolla och föreställa sig hur livet var på den tiden. Illustrationer på skyltarna hjälpte fantasin på traven.

Ingången till Eketorps Borg ser ut som ett stort gap. Jag kom till att tänka på hashtaggen ”isefaces” när jag närmade mig.
Många små hus med olika funktioner innan för muren till Eketorps Borg.

Efter att vi kollat på och runt borgen, så gick vi den 1,6 km långa Eketorpsleden ute på alvaret bredvid borgen. Kan tänka mig att det blir vackrare när våren fått kämpa på lite till.

Ganska brunt och trist längs Eketorpsleden.

Vi hade dock ett par geocacher vi ville logga, och vi hittade faktiskt lite blommor också, så vi tyckte trots allt det var värt det!

De vackraste blommorna hittade vi i rabatten till besökscentret… Jag tror detta är Ängsippa.

Efter Eketorps Borg blev det övernattning på ställplatsen i Bläsinge Hamn. En enkel ställplats med platser med härlig vy över Östersjön.

Fin vy från ställplatsen i Bläsinge Hamn.

Det blev så klart en promenad i den lilla hamnen och bort till minnesstenen efter malmbåten S/S Ada Gorthon som torpederades av en rysk ubåt utanför Bläsinge Hamn i 1942.

Några av byggnaderna i Bläsinge Hamn.
Minnessten för S/S Ada Gorthon.

Dagen efter åkte vi över till Färjestaden för att veckohandla och på vägen tillbaka till östra sidan stannade vi vid Gråborg. Gråborg var i sin storhetstid Ölands största fornborg. I dag är det i stort sett bara ringmuren kvar. Vi fick hela stället för oss själva och gick runt en stund och fantiserade om forntiden.

Muren runt Gråborg.
Fint portvalv vid Gråborg.

På vägen tillbaka stannade vi även vid grannen, ruinen efter St.Knuts kapell.

Ruinerna efter St. Knuts kapell.

På gården som ligger granne med ruinerna fanns det gulliga får, väderkvarnar, gårdsbutik och lite annat att kolla på. Det fanns även vandringsleder som hade sin utgångspunkt här, men vädret inbjöd inte till att strosa runt någon längre tid, så vi nöjde oss med ruinerna denna gång.

Längs vår fortsatta rutt kom vi förbi en rad med väderkvarnar där det gick att stanna med husbilen, så jag kunde inte låta bli att stanna för att fotografera lite.

Runt 300 väderkvarnar finns det på Öland.

Sen blev det mera ruiner. Vi åkte ut till Kapelludden och den medeltida handelshamnen Sikavarp. Där kollade vi på ruinen efter St. Britas kapell och det 3 meter höga stenkorset. Korset stod tidigare innanför en mur som omringade handelsplatsen och skulle garantera torg- och marknadsfrid. I bakgrunden kunde vi skymta Kapelluddens fyr.

Korset, kyrkan och fyret vid Kapelludden/Sikavarp i samma bild.
Sjöbodar vid Kapelludden/Sikavarp.

Nu kände vi oss nöjda med ruiner för i dag och styrde mot Kårehamn som vi hört så mycket fint om. Där fick vi en fin plats ute på piren.

Ställplatsen i Kårehamn.

Efter en matbit blev det en liten promenad i området. Tyvärr var fiskbutiken stängd på måndagar och tisdagar och restaurangen var inte heller öppen. Vi får försöka komma hit på andra dagar eller när säsongen är i gång nästa gång vi är på Öland. Hamnen såg i alla fall trevlig ut och var väl iordninggjord för husbilar. Vi fick äntligen en solnedgång också!

Solnedgång i Kårehamn.

Morgonen efter tog vi det lugnt och hoppades på bättre väder, det blåste som det gjort under hela vår vistelse på Öland, och var kallt, grått och blött ute. Vi bestämde oss till slut för att åka vidare, men det blev endast ett stopp vid Källa Ödekyrka innan vi bestämde oss för att det fick räcka för dagen och åkte till ställplatsen Böda hamn och kurade in oss.

Som vanligt när vi besöker denna typ av platser, så strosar vi runt och läser på skyltarna och här var det mycket spännande att läsa. Det var även en imponerande byggnad för att vara en gammal övergiven kyrka.

Källa Ödekyrka.

På ställplatsen vid Böda hamn valde vi att bli två nätter på grund av det dåliga vädret. Vi vågade oss dock ut på en liten promenad in i naturreservatet som ligger precis vid ställplatsen.

Nu blir det promenad!

Det blev även en sväng bort till fiskhandlaren där vi köpte lite rökt fisk och rökta räkor till middag.

Mmmmm, gott med rökt fisk och rökta räkor från Fiskhandlaren i Böda Hamn,

Vid stod jättefint vid vattnet och det var mycket aktivitet på fåglarna. Dessutom en hel del arter vi inte brukar se hemma och det tyckte vi var roligt.

Ingen ovanligt fågelart, men visst är det en gullig familj som marscherar fram?

Detta var vad vi hann med längs östkusten av Öland denna gång. Väder, corona och lågsäsong påverkade våra val och möjligheter något, men det vi hann se och göra kan absolut rekommenderas vidare. Vi fortsatte vår resa till Långe Erik och Trollskogen, men det berättar vi mera om i ett senare inlägg.

2 svar på ”Östra Öland – Ruiner och hamnar

1. bmlarsreseblogg

Så fint det är på Öland, mycket känner vi igen från våra besök! Nu ska vi jobba på i trädgård och förråd så vi förhoppningsvis också kan få några dagar på ”Solen och vindarnas ö”. (Hoppas den här kommentaren kommer fram. Den på förra inlägget har nog försvunnit i cyber rymden).

Det verkar ha varit något strul med kommentarerna, tack för att du sa till! Jag har godkänt och svarat på flera som inte syns i bloggen!
      Det hände så mycket i naturen under tiden vi var på Öland, så jag gissar att ni får en härlig vistelse där!