Mina mest gillade foton på Instagram 2018

Av | 28 december, 2018

Slutet på året betyder för många återblickar, reflektion och summering av det som varit innan man laddar om och tar nya tag.  Både på bloggar och på Instagram börjar det dyka upp återblickar kopplade till de mest gillade fotona på Instagram från 2018, så jag var så klart tvungen att kolla vilka av mina foton som har gillats mest under året.  Du kan kolla dina egna här.

Lite överraskad över att så många foton på husbilen har hamnat i toppen, men i övrigt så är det absolut bilder som reflekterar reseåret som har varit.

Här kommer fotona i kronologisk ordning med lite kommentarer och länkar till blogginlägg från upplevelserna vi haft på de olika platserna.

Årets första husbilsresa 2018

Efter att ha hämtat ut husbilen från vintervilan, packat och fixat, så åkte vi till Örebro för att göra service, fuktmätning och installera lite säkerhetsgrejer innan vår fyra månader långa sommarresa.  Det blev en härlig start på säsongen och vi kom hem med några lärdomar.

Baumblütenfest i Werder an der Havel

Efter nästa en veckas förflyttning söderut kom vi fram til första planerade stoppet på vår långa sommarresa.  Arton år senare var det dags för mig att göra ett återbesök på Baumblütenfest i Werder.  Vi hade några härliga dagar och det blev fruktvin på en halmbal i en fruktträdgård precis som jag hade hoppats på!

Lägg dessutom märke till de härligt gröna träden helt i början av maj!

På plats i Berlin

Efter dagarna i Werder an der Havel förflyttade vi oss till Berlin där vi spenderade i stort sett hela maj.  Där gick jag en tyskkurs och vi hade olidlig värme på dagarna, så vi var inte riktigt så mycket på upptäcktsfärd som vi hade hoppats på.  Vi hann i alla fall med en utflykt till Spionernas Bro, vi utforskade närområdet där vi bodde och vi fick se den otroliga paraden under ”Karneval der Kulturen”-festivalen.

Trevligt återseende med Jena

En av få saker vi hade planerat innan resan var att besöka ett event på den gamla galoppbanan Boxberg vid Gotha.  Eventet hade förevent utspridda i landskapet Thüringen och vår plan var att delta på ett i Jena.  Det blev inte riktigt som vi planerat, men det blev ett trevligt återseende både med Jena och med den pittoreska campingen som vi besökte även i 2006.  Mera om Jena, det stora eventet och ett par andra stopp i närheten kan ni läsa här.

I Oberstdorf träffade vi släkt och åkte upp på Nebelhorn.

Tyska Alpvägen stod på listan inför resan och efter lite research så blev det bestämt att Oberstdorf skulle bli ett av stoppen.  Där sammanstrålade vi dessutom med Pärs bror med fru som också var ute på husbilsresa.  Vi strosade runt på stan och gjorde en utflykt med linbana upp till Nebelhorn för att kolla på utsikten.  Hit kommer vi helt säkert tillbaka för att vandra!

Burg Eltz

Det var andra gång vi besökte denna vackra medeltida riddarborgen och denna gång besökte vi även insidan.  Det går många fina vandringsleder i området och det är inte osannolikt att vi kommer återbesöka området!

Traben-Trarbach

Traben-Trarbach var en av städerna med dubbelnamn som vi besökte längs med Mosel.  Här hade vi en härlig ställplats och köpte gott vin.  Vi valde dock att avbryta vistelsen lite tidigare än vi tänkt för att försöka lösa resans första problem.

Brockenbahn

Vi tog in på ställplatsen i Wernigerode och gjorde utflykten med Museijärvägen Brockenbahn därifrån.  Tyvärr var dagarna här några av de varmaste på resan, så vi orkade helt enkelt inte se så mycket av Wernigerode som vi hade hoppats på.  På norra Tysklands högsta topp, Brocken, var det dock lite svalare och vi hade en jättehärlig utflykt dit.

Julstämning i Östhammar

Många härliga minnen från årets resor bland topp-nio fotona, endast ett litet urval av alla upplevelser i år dock!   Kul också at denna juliga bild från torget hemma tog sig in på listan då vi i år har njutit av en lugn hemmajul.

Nu laddar vi om för ett nytt år med nya upplevelser och foton! Jag ser fram emot att skriva uppföljaren till detta inlägget om ett år!

Om du vill se mera foton från vardag och resor, så heter jag ”reiselinda” även på Instagram.

14 svar på ”Mina mest gillade foton på Instagram 2018

1. BP

En jättefin årskrönika med toppen bilder. Fotona från Tyskland visar ju så typiska tyska motiv. Riktigt mäktigt faktiskt.
    Önskar dig ett lika fint 2019 som det gångna året!

2. Desirée travels

Så utrolig mange fine bilder – og det virker så koselig med husvogn, altså. 🙂 Blir spennende å se hva 2019 bringer for dere. 🙂

Takk, det er herlig med bobil! Vi gleder oss til årets reiser selvom det ikke er så mye som er bestemt enda.

Ja, det var ett härligt år. Lite överraskad över att det var så många husbilsbilder i topp bara.

Takk! Det skal bli et spennende reiseår, da vi ikke har så mye planer enda!

3. Ann

Åh vilken fantastisk borg du visar bilder på från Burg Eltz, som tagna ur en sagobok. När man börjar resa så inser man hur många ställen i världen man aldrig sett eller till och med aldrig hört talas om.
    Tack för mycket trevlig läsning 🙂

Burg Eltz är verkligen vacker och även om vi varit där två gånger redan kommer vi säkert att åka tillbaka!

Ja, 2018 var verkligen ett innehållsrikt år!

Brockenbahn var absolut en av resans höjdpunkter! Delvis fina vyer på väg upp och härliga vyer på toppen. Mysigt, charmigt tåg på det..