Burg Eltz och fina vandringsvägar

Av | 28 juli, 2018

Efter några härliga dagar i Koblenz stod Moseldalen på tur.  Från Koblenz åkte vi faktiskt helt utan att ha något mera detaljerat mål än så.  Ni som känner mig vet att jag tycker om att planera, så detta var lite oväntat.  Det vill säga, vi hade ett mål, och det var att börja dagen med ett besök i Burg Eltz och sedan åka till Moseldalen och leta reda på ett övernattningsställe.

Burg Eltz är en medeltida riddarborg som ligger uppe i berget väster om Mosel lite söder om Koblenz.  Borgen har varit i samma familj sen den började byggas på 1100-talet och hela 33 generationer senare är den fortfarande privatägd.  Detta blev vårt andra besök här och denna gång besökte vi även insidan.  När vi pratar om Burg Eltz, tänkte jag dessutom passa på att berätta om vandringen vi gjorde vid vårt förra besök.

Fina vandringsvägar vid Burg Eltz

Burg Eltz

Vi började dagen med att lita på vår GPS och det blev definitivt inte snabbaste och enklaste vägen.  Men vi kom hela fram och det är alltid trevligt att se sig om på oväntade ställen!  Väl framme fick vi betala fyra euro i parkeringsavgift och blev skickade till den nedre parkeringen där det var gott om plats för husbilen.  Vi fick även en liten informationsfolder av parkeringsvakten.

Från parkeringen är det cirka 20 minuters promenad på en fin smal grusväg in till borgen.  Om man inte vill gå, så finns det även en shuttlebus man kan betala för.  Vill man i stället vandra längre, så finns det gott om vandringsvägar i området.  Det går till exempel att vandra från stadsdelen Karden i Treis-Karden eller från Moselkern som båda ligger i Moseldalen.

Vi valde gångvägen från parkeringen, där vandrar man på en fin grusväg där terrängen går rakt upp på ena sidan och rakt ner på andra sidan.  Sen när man rundar sista kurvan får man en fantastiska vy av Burg Eltz. Och de sista par hundra metrarna kan man njuta av vyn helt till man står här på slottsbron!

Burg Eltz!

Utan att betala kan man så klart vandra runt utanför slottet.  Man kommer även åt några innergårdar och några uteplatser med fin utsikt.  Sen finns det så klart souvenirbutik och et par ställen där man kan köpa mat och förfriskningar.  Vid vårt förra besök nöjde vi oss med detta.

Uteservering vid Burg Eltz

Denna gång ville vi även besöka insidan, och det kostade tio euro per person.  Man får då en biljett med två hörn som kan rivas av.  Den ena är till en guidad tur i rum man endast kommer åt genom att gå med på rundan.  Guidningarna startar fortlöpande på tyska och engelska.  Trots mycket folk var det ingen väntetid att snacka om när vi var där.  På den guidade turen får man inte fotografera, men vi lovar att det är värt det.  Man får mera information och bättre helhet om borgens historia.  Dessutom får man lite insyn i hur livet måste ha varit upp igenom åren.

Den andra hörnan på biljetten används för att komma in i skattkammaren.  Där går man själv runt och kollar genom flera rum med porslin, prylar, vapen och diverse gamla vackra och värdefulla föremål som familjen samlat på sig genom åren.  Även detta tycker vi att ni ska passa på att göra!

Vandringsvägar vid Burg Eltz

Området runt Burg Eltz är mycket trevligt.  Som nämnt längre upp finns det flera vandringsmöjligheter som kan ta er till eller förbi Burg Eltz.  Skylten nedan visar några av de stigar och vandringsleder som finns i området.

Vandringsleder vid Burg Eltz.

Vid vårt förra besök valde vi att vandra en runda på sex-sju kilometer tillbaka till bilen.  Vi började med att gå tillbaka till kurvan där man får den första vyn bort till borgen.  Där tog vi en brant stig ner och sen följde vi lite olika stigar längs med en å, i skogen, genom lantbrukslandskap och kom åter på vägen som leder mot parkeringen och fick gå en halv kilometer eller så längs denna för att ta oss till bilen.  Med en stigkarta eller genom att följa skyltarna kan du säkert hitta en vandring som passar dig!

Stigvisare

Åkrar

En trevlig liten å längs stigen

Vi har samlat på oss en del information om stigar och vandringsleder i området och planerar att vandra mera längs Moseldalen en sommar det inte är så varmt, eller om vi får möjlighet att åka hit på en lite svalare årstid!

4 svar på ”Burg Eltz och fina vandringsvägar

1. Anna / Boihusbil

Vilka härliga vyer! Att vandra i fina landskap (och rätt temperatur) är en fröjd. Noterar ner att vandring i de området är vackert 🙂

Verkar finnas vandringsvägar överallt i detta land!

2. Maggan och Ingemar

Wow ett slott…..det skulle jag gärna vilja besöka. Det slottet hanar på vår besökslista. Fina bilder som lockar till besök också. Jättetrevlig blogg du har.

Ja, Burg Eltz är vackert! Dit måste ni åka! Tack för trevliga ord. Ska kolla in på eran blogg också!