Städer med dubbelnamn längs Mosel

Av | 30 juli, 2018

Efter avstickaren till Burg Eltz, hamnade vi i Treis-Karden på campingen Mosel-Islands.   Treis-Karden är en av flera små städer med dubbelnamn som ligger längs med Mosel.  Dessa städer är grannstäder som växt ihop eller slagits ihop.  Som oftast finns det fortfarande ett centrum i båda stadsdelarna.  I bland ligger de två städerna dessutom på var sin sida om Mosel.  Intressant fenomen som i bland kräver lite tungvrickande!

Efter Treis-Karden blev det ett besök i Traben-Trarbach och vi har tidigare besökt Kobern-Gondorf.  En av de mer kända dubbelnamnstäderna, Bernkastel-Kues, hoppade vi över denna gång då vi fick lite problem som vi hoppades lösa i Trier som ju är en lite större ort.  Mera om problemen senare dock.  Här tänkte jag berätta vad vi gjorde i dubbelnamnstäderna!

Treis-Karden

Efter att ha spenderat dagen vid Burg Eltz hade klockan blivit närmare tre på eftermiddagen när vi började leta efter övernattningsplats.  Vår erfarenhet från resan är att populära platser redan är fulla vid denna tiden, så när vi såg skyltarna mot campingen i Treis-Karden bestämde vi oss för att göra ett försök.  Campingen hade ”Mittagsruhe” när vi kom dit och skulle öppna igen om en liten stund.  Vi hade några framför oss i kön, men vi såg att det fanns platser, så vi bestämde oss för att vänta.  Och plats fick vi, 50 meter från närmsta grannen från Koblenz.  Roligt sammanträffande.

Treis-Karden består av två stadsdelar som ligger på var sin sida om Mosel.  Treis ligger vid campingen och Karden ligger ett par kilometer norrut på andra sidan floden.  Vi cyklade en runda för att kolla på på båda centrumen.  Vi såg några öppna restauranger och affärer, men många affärer verkade ha lunchstängt och en del restauranger öppnade inte för på kvällen.  Centrumen var dessutom rätt små från början, så det var rätt lugnt i kan man säga.  Det var många smala enkelriktade gator och lite annorlunda och trevligt att kolla runt, men det hände alltså inte så mycket.

Bron mellan Treis och Karden. Vi står utanför Karden och tar bilden i riktning Treis.

Det finns ett par vinhandlare, «Weingut», i Trei-Karden där man kan prova och köpa vin samt även äta middag och åka på utflykt, så visst finns det aktiviteter, men det kändes svårt att vara spontan.  På ”landsidan” vid campingön var det ett litet köpcenter med Edeka och Rossmann och några andra affärer, så vi handlade lite här innan vi cyklade tillbaka till campingen.

Vi plockade med oss en del broschyrer om vandringsleder och cykelvägar i området och ska kolla närmare på detta inför nästa besök.  Denna gång nöjde vi oss med två nätter och vår cykeltur.  Det var dessutom dålig till ingen mobiltäckning på campingen och att köpa in sig på wifit var dyrt.

Traben-Trarbach

Genom facebookgrupper och bloggar har jag sett att Traben-Trarbach och Bernkastel-Kues ofta nämns som trevliga ställen att besöka i Moseldalen.  Båda verkade ha bra ställplatser, så vi bestämde oss för att kolla upp den i Traben-Trarbach då den låg först längs rutten.  Det fanns många platser kvar när vi kom vid lunchtid och vi fick en fin plats med utsikt mot Mosel, så vi bestämde oss för att stanna.  Senare visade det sig att grannarna från Koblenz och Treis-Karden också hade hamnat på samma ställe.  Denna gång ännu längre bort dock!

Porten mellan Traben och Trarbach

Det var lördag när vi kom till Traben-Trarbach, det innebär att affärerna stänger lite tidigare i mindre städer och på söndagar är det ju stängt i Tyskland.  Med andra ord var det mesta stängt när vi var på upptäcktsfärd.  Det var dock lite mera aktivitet i Traben än i Trarbach.  I Traben blev det spontan vinprovning och några flaskor fick följa med i cykelväskorna.

Vi har noterat oss att det finns vingårdsomvisning med vinprovning och middag, buddahmuseum och vinkällarvisning att göra i Traben-Trarbach.  Detta finns dock bara på vissa dagar och kan behöva bokas, så nästa gång får vi försöka planera lite.  Vi hade tänkt att spontant försöka komma med på vinkällarvisningen samma dag som den skulle vara, men sen fick vi tekniska problem och bestämde oss för att åka vidare för att försöka lösa dessa.  Det korta besöket var dock trevligt och en bra introduktion till staden!

Här blev det spontan vinprovning och några flaskor att ta med hem!

Kobern-Gondorf

Vi har på en tidigare resa med personbil bott tio dagar i dubbelnamnstaden Kobern-Gondorf som ligger vid Mosel, lite norr om Treis-Karden och Traben-Trarbach.  Där bodde vi i en lägenhet vi hade hittat via AirBnB.  Det var en jättehärlig lägenhet som vi hade som utgångspunkt för flera utflykter både till Koblenz, längs Mosel och i Eifel-området.

Kobern och Gondorf ligger på samma sida av Mosel och vi rörde oss i stort sett bara i Kobern när vi var där.  Vi var ner till det mysiga torget och åt middag vid ett par tillfällen och vi handlade i mataffären och den lokala dryckesbutiken.

Vackra korsvirkeshus vid torget i Kobern

Förutom alla utflykter vi gjorde till andra ställen, så blev det även en vandring upp till Niederburg och Mattiaskapellet som ligger på en höjd ovanför Mosel i Kobern.  Det var uppför och varmt och slitigt, men de vackra vyerna över Moseldalen och även borgen och kapellet vi fick se gjorde att det var värt det!

Utsikt från vår vandring i Kobern.

Trevliga Mattiaskapellet som låg högst upp på vår vandring i Kobern.

Bernkastel-Kues fick som sagt vänta på grund av våra tekniska problem, men vi kommer tillbaka till Moseldalen!  Och då räknar med att besöka både Bernkastel-Kues och andra städer med båda enkla och dubbla namn.

Har du besökt några av dubbelnamnstäderna? Eller kanske nån annan pärla längs Mosel? Har du några tips till oss för framtida resor?