Husbilsåret 2020

Av | 6 januari, 2021

Husbilsåret och coronaåret 2020 blev förmodligen inte riktigt vad någon kunde föreställa sig innan året började. För vår del har det trots allt blivit ett bra reseår med många härliga upplevelser, och vi har lyckats undvika viruset så långt! Coronan och dess restriktioner har dock påverkat hur och vart vi har rest. Under hösten har jag av olika anledningar inte haft överskott att skriva om allt vi gjort. Men nu, efter lite skön ledighet över jul och nyår, så känns det kul att få summera 2020 och börja blicka framåt mot allt som kommer hända i år.

Vinterväntan

Under förra vintern var vi mellan husbilar. Då vi skulle lämna in vår förra husbil för en större reparation över vintern, så passade vi på att kolla runt lite, och det blev så att vi åkte därifrån med kontrakt på en nyare. Det var inte helt oväntat, men det gick snabbare än vi hade tänkt oss. Och jag, som är den som kör, hade inte ens lov att köra den än! Så här gick det till när vi bytte husbil och jag tog mitt nya körkort under slutet på 2019.

Våren hemmavid

Vintern kändes extra lång på grund av väntan, men i mitten av mars bestämdes datum för upphämtning av husbilen. Detta skedde ungefär samtidigt som de första coronarestriktionerna kring resande, hemarbete och så vidare började kommuniceras från myndigheterna. Ett par veckor senare korsade, vi trots alla direktiv, ett par län för den absolut nödvändiga resan att hämta hem vårt nyförvärv. Väl hemma tog vi nån vecka på oss för att packa in alla prylar, bädda, boa in oss och bekanta oss med alla funktioner innan det var dags för en första utflykt.

Vårsäsongen startade rekordtidigt redan sista helgen i mars, och fram till det var dags för tidig semester i mitten av juni, var vi ute med husbilen nästan varje helg. Till en början höll vi oss inom länet och utforskade längs Upplandskusten. I detta återblick på april har jag skrivit om besök i Kallerö, Gudinge, Fagerviken och Ängskärs Brygga. Et par av dessa platser återbesökte vi dessutom under maj månad. Vi spenderade även en helg i Sikhjälma där vi gjorde en fin vandring till Kapplasseklippan.

Nöjda husbilsresenärer på en av de första turerna med nya husbilen

En bit in i maj öppnades det för att resa inom en två timmars radie från hemmet, något som innebar att vi fick lite större yta att röra oss på. Vi passade då på att utforska lite i Gästrikland. Gammelstilla, Gysinge, Trollharen och ställplatsen Koffsta fick besök. Inget av detta har vi skrivit om på bloggen än. I Gammelstilla och Koffsta passade vi på att övningsköra med vår nya drönare och i Koffsta fick vi även trevligt besök av ett par vänner. I Trollharen åt vi lunch på restaurangen och promenerade runt i området.

Fina omgivningar i Gammelstilla, vi kommer tillbaka för whisky vid ett annat tillfälle.

Gysinge har vi besökt utan husbil och vi har även försökt få plats där med husbilen. Platserna har dock varit få och det är en populär plats, så vi har inte fått plats på tidigare besök. I år har har det dock märkts upp plats för runt 20 husbilar längs ena sidan av den stora asfaltparkeringen och vi hade tur att få en plats innan det blev fullt även där. Bra ordnat plats, men väldigt mycket trafik med bilar och folk både på parkeringen och på vägen. Vi stannade två nätter och fick både en trevlig kvällspromenad runt Herrgården och i bruksområdet och en längre vandring över de gamla järnvägsbroarna.

Härliga omgivningar vid Gysinge Herrgård

Sommarsemester i Sverige

Precis lagom till vår semester i mitten av juni släpptes reserestriktionerna och det blev öppet för att resa inom hela landet. Våra planer på att åka till Nord Norge eller Tyskland hade vi redan slopat, och några nya planer hade vi egentligen inte lagt på grund av det osäkra läget. Med lite lösa tankar och ett par hållpunkter åkte vi i väg och en fantastiskt härlig runda i Sverige blev till längs vägen. Höjdpunkten på resan blev absolut Vildmarksvägen och speciellt dygnet vid Stekenjokk.

Då jag tidigare bloggat om hela resan så länkar jag till inläggen här. PS! Alla etapper innehåller flera stopp längs vägen.

Första semesterveckan åkte vi kors och tvärs från Upplandskusten till norska gränsen längst norr i Värmland.

Vi fortsatte norrut från Värmland till Vildmarksvägen

Innan det blev några dagar längs Vilda Vackra Vildmarksvägen

Från Vildmarksvägen åkte vi till ishotellet i Jukkasjärvi

Efter Jukkasjärvi åkte vi lite söderut igen och via Storforsen ut till kusten.

Sista etapperna gick sedan ner till Höga Kusten och längs Höga Kusten och Jungfrukustvägen hem.

Efter resan skrev jag ett inlägg om hur det var att resa i Coronatider.

Solnedgång vid Stekenjokk.

En höst med långhelger

Under hösten har husbilsresorna till stor del handlat om återhämtning och vi fortsatte att ta hänsyn till coronaläget under alla våra resor. På grund av korttidsarbete på jobbet, har de flesta fredagar under hösten varit lediga, så vi har haft möjlighet att spendera mera tid än vanligt i husbilen. Tyvärr finns inga inlägg skrivna än, men här har ni en liten sammanfattning.

Efter semestern fortsatte vi att utforska hemma i Uppland, och vi gjorde flera återbesök till platserna vi besökte under våren. Vi fick även möjlighet att visa upp en av våra favoritplatser, Gudinge, för våra vänner B-M och Lars som har en egen blogg. Utöver platserna vi redan skrivit om blev det besök vid Slada Hamn och i Älvkarleby. Älvkarleby har vi besökt flera gånger tidigare, men denna gång hade vi fått tips om att det var stor aktivitet i fisktrappan. Det visade sig stämma och vi som inte sett detta tidigare blev stående rätt så länge och titta på detta skådespel.

Fascinerande att kolla på aktiviteten i fisktrappan

I slutet av juli åkte vi till Ockelbo för att besöka Wij Trädgårdar. Detta var tyvärr lite sent på säsongen för rosenträdgården, men i övrigt blev det en mycket trevlig promenad genom olika trädgårdar, hantverksbodar och industrihistoria.

Rosenträdgården i Wij Trädgårdar.

Nån helg senare blev det en extra lång långhelg där planerna kom till eftersom. Vi började med ett besök vid Hälleskogsbrännan, Naturreservatet som har upprättats efter den stora skogsbranden i Västmanland för några år sedan. En mycket tråkig händelse, men också mycket intressant att få se och lära om hur räddningsarbetet gick till och hur naturen repar sig efter händelsen.

Intressant och tråkigt på en och samma gång!

Det blev dessutom ett stopp på Kulinariet i Stora Skedvi där vi handlade lokala delikatesser och knäckebröd innan vi åkte till ställplatsen i Övertänger som vi hört så mycket bra om. Ställplatsen var fin den, men det var tyvärr inte vädret, så det blev inte så mycket av att kolla runt i området. Från Övertänger åkte vi vidare till Särna där vi längs vägen fått erbjudande om att hälsa på släkt som har stuga där. Det blev ett mycket trevligt besök med blåbärsplockning, kolbotten och goda hjortron till efterrätt. Vi fick även stå kungligt över natten:

En av sommarens mest pittoreska övernattningsplatser!

På vägen hem blev det ett stopp i Furudal där vi gjorde återbesök på en camping vi besökte med tält för många år sedan. Tältplatserna ligger tyvärr bättre till än husbilsplatserna, men solnedgången var vacker från takluckan också!

Solnedgång genom takluckan

Från ställplatsen i Wästerqvarn promenerade vi både längs en trevlig stig på rullstensåsen i närheten och längs slussarna i Strömsholms kanal. Vi mötte även upp en bekant och det blev som vanligt trevligt husbilssnack!

I slutet av augusti hade vi tänkt oss en sväng lite längre norrut längs kusten än vi brukar, och vi började med ett stopp på Stugsundsudden i Söderhamn. Där åt vi en mycket god pizza från pizzerian där man checkar in och gick en kvällspromenad innan det var kväller. Efter utcheckning dagen efter åkte vi vidare till Stocka Gästhamn ännu längre norrut. Där var det redan rätt fullt och efter att ha kollat runt lite gick vi till bilen för att fundera på om vi skulle stanna eller inte. Då upptäckte vi att vi hade nyckeln från Söderhamn kvar och att vi i stället hade lämnat en privat husnyckel i deras brevlåda… Beslutet blev med andra ord enkelt. Vi satte oss i husbilen och åkte tillbaka till Söderhamn och bestämde oss samtidigt för att stanna där resten av helgen. Det blev långpromenader åt båda hållen längs med ån förbi campingen och det visade sig även att under lördagen skulle vi säga hejdå till sommaren genom en så kallad ”lyskväll”. Då tändes det marschaller längs vattnet och det blev en trevlig stämning.

Stämningsfullt med ljuskväll

Etter några helger i närområdet var det åter dags för en lite längre resa i sluttat av september. Vi siktade in oss på Västerås, som vi har förstått är en rätt så populär ställplats, så vi passade på nu som vi kunde komma fram tidigt på fredagen. Det var gott om platser när vi kom, men det blev överfullt innan kvällen var över. Vi njöt av att kunna sitta ute i solen och hade bra underhållning från kabelparken. Som vanligt blev det några promenader, både längs vattnet, in till centrum och upp på Djäkneberget.

Kloka ord på en sten.i Västerås.

Oktober började med att vi, utan att ha nån aning om vad som var på gång, hamnade mitt i årets happening vid Hjälmare Docka. Vi svängde in på ställplatsen vid lunchtid på fredag och fick en fin plats på första parkett. Sen gick vi för att ta reda på hur vi kunde betala och fick då reda på att det skulle vara ”Indockning” under lördagen. Det vill säga att båtar som låg i dockan skulle bytas ut, och för att genomföra detta måste man släppa på vatten. Det hela skulle börja klockan tre på natten med marshaller och nån en klocka som skulle ringa. Det var var överraskande mycket folk som var ute mitt i natten. På morgonen sen, så var det fullt av vatten i dockan och man de var redan i gång med att bogsera båtar in och ut. Mellan slagen blev det såklart ett par härliga höstpromenader med lite geocaching längs Hjälmare kanal också!

Torrt
Och vattenfylld

Senare i oktober åkte vi till Borensberg vid Göta kanal. Vi hade egentligen tänkt att åka vidare till någon annan plats senare i helgen, men vädret var verkligen varierande, så vi valde att kura ihop oss och stannade hela helgen i Borensberg. Som tur var hann vi med ett par härliga promenader när vädret var lite bättre och vi fick även en glimt av solnedgången.

Härlig höst mellan skurarna vid Göta Kanal

Det har tillkommit en ny ställplats i Gävle under året, och den ville vi gärna kolla upp. Vi kom dit, parkerade och betalade med swisch och blev sedan kontaktat om att det skulle vara evenemang där i helgen och att vi inte kunde stå där. Pengarna swischades tillbaka och vi la nya planer. Det slutade med en helg på Engesbergs Camping lite utanför Gävle. Återigen en helg med varierande väder, men vi fick några härliga promenader och ett par goda vänner hälsade på.

Sista husbilshelgen bestämde vi oss för att åka till Grisslehamn. Tyvärr var det återigen en blåsig, regning och kall helg, men vi hade fin utsikt från husbilen, gjorde god mat och myste hela helgen.

Det visade sig dock att det inte blev sista helgen. Vi hade egentligen planerat att använda sista helgen innan vi skulle köra husbilen till vinterförvaring till att tömma och förbereda den, men sen bestämde vi oss för att det kan vi göra dagarna innan. I stället packade vi med oss mat och åkte till Kallerö, endast 20 minuter hemifrån för att klämma ut så mycket som möjligt av säsongen.

Sista morgonen i husbilen för säsongen och vi kunde njuta av härlig soluppgång!

Summering 2020

Totalt blev det cirka 90 dygn i husbilen under 2020. Om jag har räknat rätt så har vi fricampat på 15 platser, stått på 17 olika ställplatser och 10 campingar, varav ett par av campingarna var mycket enkla naturcampingar. Alla platser som vi besökt för första gång i år kommer inom kort att läggas till på vår karta över platser vi övernattat som ni kan kolla på här.

Bytet av husbil gav oss precis det vi ville ha; större möjligheter att fricampa och möjlighet att kunna packa med oss det vi vill utan att behöva tänka på övervikt. En visning av husbilen hittar ni här.

I övrigt skrev jag i början av säsongen ett inlägg om hur vi tycker en ställplats ska vara, och våra tankar om detta har under året bara förstärkts!

Trots allt blev 2020 ett mycket bra husbilsår för oss, och nu ser vi fram vår femte säsong. Vi räknar med att det blir mycket Sverige och hoppas att Europa öppnas lite mera under året. Kanske ses vi där ute längs vägarna?

6 svar på ”Husbilsåret 2020

God fortsättning på er också och tack för fina ord!
      Hoppas vi syns där ute i år också!

1. bmlarsreseblogg

Vilket härligt reseår ni haft, trots att det inte blev som planerat. Riktigt bra jobbat med 90 husbilsnätter. Vi fick nog ihop 70 ochfår väl vara nöjda med det. Nu ser vi fram emot vår och ljusare tider så vi kan planera en ny husbilssäsong! Ha det så gott!

Ja, det blev ett härligt år! Nu hoppas vi detta blir ännu bättre! 70 nätter är rätt mycket det med, och kul att vi fick hänga med er än stund också! Hoppas på repris i år!

2. FREEDOMtravel

Fina foton! Särskilt från Gysinge!!! Och då har ni ju en del intressant kvar att skriva om 🙂 Hoppas att man snart kan komma ut och resa lite igen, åtminstone i närområdet! (Vi har inga vinterdäck, så är även begränsade av det). Önskar god fortsättning på det nya året!!!

God fortsättning på er också! Ja, det var en perfekt kväll för spegelbilder i Gysinge! Vi har inte heller vinterdäck, och husbilen står i vinterförvar, så vi ser fram emot en mild och snöfri mars så vi kan få hem den tidigt.