Nytt körkort och ny husbil!

Av | 20 december, 2019

Ni som följer mig på Facebook eller Instagram kanske redan har sett att vi har köpt ny husbil och att jag har tagit nytt körkort i höst. Att köpa ny husbil var ett beslut som växt fram under sommaren, men när det blev av, så blev det lite spontant. Här tänkte jag berätta om varför vi bestämde oss för att byta husbil och hur det gick till att ta C1-körkortet. Husbilen hämtar vi ut till våren, så den får ni höra mera om senare!

Ny husbil

Vi hämtade ut vår första husbil i juli 2017, så vi hade alltså haft den i två och ett halvt år nu som vi valde att byta ut den. Vi har varit jättenöjda med husbilen hela tiden och haft många härliga äventyr. Den var bland annat vårt hem när vi spenderade fyra månader i Tyskland 2018 och den har tagit oss på kortare och längre resor i Norge och Sverige. Totalt blev det drygt 200 nätter i vår första husbil.

En av många fina kvällar med gamla husbilen!

Trots att vi hela tiden har varit nöjda med husbilen har vi då och då kollat på andra husbilar på mässor och i affärer i Sverige och Tyskland. Slutsatsen har hela tiden varit att vi inte har sett någon husbil under 3,5 ton som har känts lika bra eller bättre. Layouten passade oss perfekt och framförallt var vi nöjda med att ha över 500 kg lastkapacitet, alltså bland de högsta lastvikter man kan få på 3,5 tons bilar. Men trots att vi var nöjda och hade relativt mycket lastvikt, så var det sakta men säkert just det med lastvikten som gjorde att vi började fundera på att byta upp oss.

Med vår första husbil hade vi 30-50 kg kvar av lastvikten när vi var fulltankade och det var packat och klart för resa. Med andra ord inte mycket att spela med om man vill hamstra lite eller kanske ha med sig en passagerare i bland. Vi har dessutom börjat fundera på att köpa elcyklar för att enklare kunna röra oss i ett större område från där vi står parkerade. Elcyklar skulle troligen ha tagit det mesta av den lilla marginal vi hade. Men det stoppar inte där. För att kunna vara mera oberoende på resa hade vi även börjat fundera på solceller och på att ha med dubbla gasolflaskor och kanske en extra toakassett i husbilen. Ja, ni förstår vart det lutade?

När det i höst var dags att lämna in vår förra husbil för vinterförvaring och planerade reparationer kollade vi lite på internet på vilka husbilar de hade till salu innan vi åkte dit, och det fanns en som vi gillade lite extra. Efter att ha lämnat in husbilen gick vi och kollade, och den föll oss verkligen i smaken! Den hade samma storlek som vår gamla, ungefär samma layout, mera lastvikt, solceller redan monterade och dessutom några andra finesser som fick bli en trevlig bonus. Att det var oktoberfest med extrapriser gjorde inte det hela något sämre och det slutade med att vi ägde en annan husbil när vi åkte därifrån än när vi kom dit. Då vi inte kör husbil under vintern kom vi överens om att hämta ut den till våren och kommer även passa på att göra ett par extra installationer innan dess. Gissa om vi längtar till våren!

Lycklig husbilsägare!

Nytt körkort

Jag tog mitt körkort i Norge, så Sveriges regel om att man med körkort taget innan juli 1996 kan köra tyngre personbilar än 3,5 ton gäller därför inte för mig. Då det är jag som kör vår husbil i stort sett hela tiden måste jag med andra ord ha ett körkort som matchar husbilens vikt och redan innan vi bytte husbil hade jag anmält mig till körskola.

När vi började inse att nästa husbil skulle kräva C1-körkort började jag läsa på om vad som skulle krävas och om det fanns någon körskola som hade ett färdigt upplägg för detta. Via google-sök hittade jag en körskola i Täby och en i Bollnäs som hade färdiga paket. Jag mejlade även några större körskolor närmare hemma, men de föreslog i stället att jag skulle ta C-körkort då C1 inte fanns i deras utbud. Jag hittade också berättelser från personer som tagit körkortet privat för en billig peng, men jag kände att ett upplägg på en körskola med lite repetition och där man fick göra uppkörningen i körskolans bil skulle passa mig bäst.

På grund av bra recensioner och bra och snabba svar på mina frågor föll valet på Driver Bollnäs. De har ett upplägg där alla böcker och en övningsapp där jag kunde öva teorin ingick, men jag fick plugga på egenhand. I paketet ingick även 2×90 min körlektioner och att använda körskolans bil vid uppkörningen.

Innan man får övningsköra och ta kunskapsprovet behövs ett körkortstillstånd, så jag började med detta. Själva körkortstillståndet är gratis, men det ska bifogas ett läkarintyg. Jag ringde därför till Vårdcentralen, men där ville man ta hand om sjuka personer, och inte mig som var frisk och ville ha ett intyg på det. Jag hänvisades därför till en privat klinik med ”intygsläkare” i Uppsala och fick betala 1500 kr för mitt läkarintyg. Jag skickade själv in ansökan om körkortstillstånd och läkaren skickade sedan in läkarintyget elektronisk.

Sen var det dags att ta sig an teorin. Jag övade mycket i appen och läste även igenom böckerna. På grund av att jag dröjde lite med att boka tid för kunskapsprovet så tog det en dryg månad från jag fick böckerna tills det var dags för prov. Kunskapsprovet gick bra på första försöket. Jag tyckte dock det var svårt och kände mig absolut inte säker när jag tryckte på ”rätta provet”-knappen. Samtidigt som jag gjorde kunskapsprovet tog jag också nytt körkortsfoto.

När teorin var avklarat, var det dags att kontakta körskolan. Då Bollnäs ligger en bit bort, hade jag önskemål om att ta alla körlektioner och uppkörningen över två dagar. Det var möjligt redan två veckor senare och vi passade på att planera in ett par nätter på hotell så vi kunde göra en liten resa av det hela.

Vid första körlektionen demonstrerade körskoleläraren säkerhetskontrollen och jag fick själv göra vid andra tillfället. Förutom säkerhetskontrollen var det körning i olika miljöer, lite backning och ekodriving samtidigt som jag fick lite tips och bekantade mig både med bilen och vägarna och trafiken i Bollnäs. Precis vad så som jag hade tänkt mig att det skulle vara.

Körskolebilen, en lastbilsreggad Ford Transit.

Körlektionerna var en jättebra förberedelse för uppkörningen, och även om jag kände att detta borde inte vara något problem, så fanns det hela tiden en liten oro för en nitisk inspektör. Med facit i hand fanns det ingen anledning att oroa sig, uppkörningen blev en trevlig runda utan allt för stora utmaningar och det var skönt att inspektören kände samma sak! Efter en knapp timme var det klart att jag klarat mitt C1-körkort och nu längtar jag till premiärturen i nya husbilen!

Totalt gick hela kalaset på 12055 kr. 9100 kr till körskolan, 1500 för läkarintyg och 1450 i diverse avgifter för prov och nytt körkort. Som nämnt går det säkert att göra detta billigare, men jag tyckte det var väl värt pengarna. Att få lite uppfriskning av kunskaperna, att få bekanta sig med bilen och området inför uppkörningen och att slippa organisera en bil som har rätt förutsättningar till uppkörningen var verkligen guld värt.

Har du tagit C1-körkortet? Hur gjorde du?

8 svar på ”Nytt körkort och ny husbil!

    1. ReiseLinda Inläggsförfattare

      Ja, vi får hoppas det blir lika bra som vi ser för oss och vi kommer helt säkert att dela med oss här! 😀

      Svara
  1. Husisblogg

    Grattis till både ny husbil och körkort.
    Kan ändå vara bra att ha ett C1 kort så behöver man inte bry sig om vikt längre.

    Svara
    1. ReiseLinda Inläggsförfattare

      Ja, skönt att kunna välja en husbil som passar oss utan att tänka på vikt. Fördelen med C1 är ju även att jag får köra med det i alla länder utan att någon kan ha synpunkter på det. Blir väl lite att sätta oss in i gällande vägtullar och hastighetsbegränsningar när vi ger oss i ut i Europa dock.

      Svara
    1. ReiseLinda Inläggsförfattare

      Tack! Så skönt med körkortet och nu längtar vi till våren

      Svara
  2. Mats

    Hej
    Mycket intressant läsningen,tack för den. Ser på bilden att jag har något liknande bil som er. Jag har en tjänstevikt på 3027kg och en totalvikt på 3850 vilket väl? innebär en last vikt dryga 800kg. Blev det något liknande för er?
    Mvh. Mats

    Svara
    1. ReiseLinda Inläggsförfattare

      Vår nya bil är en Bürstner Nexxo på 4250 kg, ca.1000 kg lastvikt och det klarar vi oss jättegott på!

      Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.