Första semesterveckan

Av | 23 juni, 2020

Fina ställplatser, släkt, vänner, parker, kanaler, slussar, skulpturpark och härligt väder är nästan mera än vad man kan önska sig, men vi har fått allt detta och lite till redan under vår första semestervecka. Andra veckan har börjat i samma stil, men det får jag återkomma till i ett senare inlägg.

Enköping

Enköping ligger i vanliga fall lite för nära hemmet till att vi skulle komma på tanken att semestra där. Inte hade vi särskilt bra koll på vad man kan göra i Enköping heller. Med en tid för röntgen på Lasarettethelt i början av semestern, så bestämde vi oss för att testa ställplatsen där ett par nätter och passa på att se oss omkring lite.

Ställplatsen i Enköping har 3-4 platser nära Hamnmagasinet där man kan få tillgång till el. Övriga platser ligger längs kajen och om du inte har en jättelång elledning så blir det utan el. Alla platserna är uppmärkta och när man betalar i parkeringsautomaten så får man kod till dusch, toa och tvättmaskiner. Vi ställde oss på en av elplatserna första natten. Det var en lördagskväll och platsen låg mindre än tio meter från en uteservering, så det blev ingen sömn för efter 23.00 när dom stängde. Morgonen efter flyttade vi oss till en av platserna längs kajen. Där var problemet i stället att ett par lastbilar som stått still över helgen startades tidigt på måndag morgon. Inget var egentligen ett jätteproblem, men det kan vara bra att vara förberedd.

Fin plats längs kajen i Enköping

Det var mycket varmt båda dagarna, så vi nöjde oss med ett par promenader genom några av Enköpings alla parker. De fanns det en hel del av. ”Hälsans stig” hade två slingor i Enköping som passerade nära ställplatsen och vi gick delar av båda. Absolut värt att rekommendera för att bekanta sig med staden. Under promenaden upptäckte vi dessutom att det byggs ett nytt område av ställplatsen på andra sidan av hamnen. Det såg ut att vara ett lugnt och trevligt område där 10-15 husbilar kommer få plats.

Blå Parken i Enköping.

Efter utcheckning var det bara ett par kvarter att åka till Lasarettet. Där fanns ingen parkering ledig, men ytterligare ett par kvarter bort fanns en vandringsparkering där det gick bra att vänta. På väg från Enköping stannade vi vid Henrikssons Husvagnar, som är webbsidan Campingvaruhusets butik, och köpte ett par förnödenheter och en glass innan vi åkte vidare.

Vi fick även tips om att ta en glass på Mels Garage, men det får vi spara till ett annat tillfälle. Vi passerar ju Enköping hyfsat ofta och när de nya ställplatserna öppnat kanske vi återkommer för ett test.

Virsbo och Ängelsberg

Efter Enköping hade vi siktet inställt på Ängelsberg där vi tänkte kolla på bruket och skulpturparken. Vi hade även fått intryck av att det skulle finnas en ställplats i området, men den såg vi inte röken av. Efter ett snabbt stopp vid världsarvet Ängelsberg Bruk, där vi fick påpekande om att vi inte fick övernatta nästan innan vi dragit i handbromsen, tappade vi lusten på en promenad i området. Att vi surnade till kanske även berodde på mat- och sovklockan, så vi kollade efter andra ställplatser i närheten och bestämde oss för att övernatta i Virsbo och hellre återvända dagen efter.

Ängelsbergs Bruk

I Virsbo finns en fin liten gratis ställplats bredvid Ica som vi siktade in oss på. Ingen service och lugnt och skönt. Efter att mat- och sovklockan var i fas igen, blev det en härlig kvällspromenad där vi fick se både gamla bruksbyggnader, slussar och en fin herrgård.

Trevlig liten ställplats vid Ica i Virsbo
Sluss i Strömsholms kanal i Virsbo
Virsbo Herrgård

Dagen efter återvände vi till Ängelsbergs Skulpturpark. Det var redan fullt på parkeringen, så vi parkerade vi Ängelsbergs Bruk och gick tillbaka. Vi är inte jätte intresserade av konst, men tycker det är roligt att gå och kika och det var en fin miljö vid vattnet.

Från Skulpturparken
En bandmedlem i Skulpturparken i Ängelsberg.

När vi kom tillbaka till husbilen bestämde en krånglig rygg att vi får vänta med resten av Ängelsberg Bruk till ett senare besök. Oljeön som inte hade öppnat för säsongen och Hälleskogsbrännan som också ligger i närheten står också på den listan. Hälleskogsbrännan är ett naturreservat som visar hur naturen startar om efter skogsbränderna i Västmanland 2014. Det är en bit att åka på grusväg dit, vilket vi inte kände för då det var regnväder på gång.

Café & Dé i Saxdalen

Efter fyra dygn på resa behövde vi både tömma och fylla lite och även om det blev lite mera norrut än vi hade tänkt, så hamnade vi på Café & Dé i Saxdalen som av en händelse öppnade för säsongen just denna dag. Vi fick gjort det vi skulle på ställplatsen, men blev inte jätteimponerade. Slangarna för tvätt av toa och färskvatten hängde på samma stolpe, det var en vagn som skulle användas för tömningen och platserna var i kortaste laget. Eventuellt skulle man behöva backa ut över ett ”dike”, men då blir det svårt att komma åt garaget. Vi var först dit och valde en plats där detta inte var nödvändigt.

Sen åt vi både en sen lunch, som försvann innan den fastnade på foto, och fikade på en god cheesecake innan regnet kom. Mellan skurarna hann jag även med årets första bad.

Mycket god mango Cheesecake på Café & Dé

Asphyttans Slussar

Efter Saxdalen hade vi stämt träff med vännerna Christer och Petra på vår väg kors och tvärs västerut. Efter att ha konstaterat att det var trångt och nästan fullt vid Bjurbäckens Slussar föll valet på Asphyttans Slussar där det finns 3-4 ställplatser och en elstolpe mitt i det gröna och med Bergslagskanalen som närmsta granne. Vi kollade runt i närområdet och satt utanför husbilarna och surrade hela kvällen.

Mysig ställplats vid Asphyttans Slussar
Slussen i Asphyttan
Mysiga kanalen vid Asphyttan

Nya Skogsgården

Efter en trevlig dag vid Asphyttan bestämde vi att åka vidare och ta en natt till tillsammans innan vi åkte åt vart sitt håll. Vi la upp en rutt i riktning Torsby och kollade upp några ställen längs vägen som alla förkastades efter som. Nya Skogsgården vid Lekvattnet lite väster om Torsby hade jag läst mycket bra om och tipsat pappa om tidigare under våren. Och bara helgen innan vi nu var på väg dit hade han rapporterat att det var ett trevligt ställe. Efter alla nitlotter längs vägen blev det äntligen vinstlott.

Nya Skogsgården är en trevlig naturcamping med många platser längs med vattnet. Vi hittade all service utom tömning av gråvatten (vi kanske kunde ha letat bättre, men det var inte akut). El och dusch kostade extra. Även här hade vi en trevlig kväll och förmiddag innan vi skildes åt.

Härliga platser på naturcampingen Nya Skogsgården!

Sysslebäck

Målet med resan västerut var ett besök hos pappa i Sysslebäck och vi tyckte det passade bra att kombinera detta med Midsommarfirande för att slippa trängas på campingar och ställplatser just denna helg. Vi är inga stora Midsommarfirare, men lite god mat och trevligt sällskap är aldrig fel. Det blev även tid med en promenad längs Klarälven under våra två dagar i Sysslebäck.

Inbjudande rastplats vid Klarälven

Vi hade Dalsland i tankarna en liten stund, men nu har vi vänt näsan norrut och troligen blir det en runda med avstickare längs Vildmarksvägen när vi kommer så långt. Har du åkt Vildmarksvägen? Har du några favoritplatser du vill dela med dig av?

4 svar på ”Första semesterveckan

1. bmlarsreseblogg

Visst har vi åkt Vildmarksvägen och kanske blir det en repris på resan i augusti. Vi tyckte mycket om Hällingsåfallet. Sedan får man inte missa Fstmomakke, samernas kyrkstad. Det var en bedrövlig grusväg dit…
    En natt bodde vi vid Saxån och gjorde en dagsvandring upp på kalfjället och sedan vandrade vi i en häftig natur vid Blinda dalen, tror jag det hette. Stekenjokk platån höll vi på att blåsa bort på…
    Skulle vara häftigt att åka där nu medan det finns snövallar kvar!
    Ha det fortsatt fint!

Vi har också åkt en gång tidigare, men då gjorde vi just det, bara åkte. Ska ta bättre tid på oss denna gång. Kommer troligen stå i kö på öppningsdagen något år för att se de hög plogvallarna. Räknar inte med att det är så mycket kvar nu.

2. Nils-Åke Hansson

Sysslebäck minns jag en Naturcamping var där för många år sedan. Det var marknad i byn köpte näverslöjd det var så billigt så vi köpte all hon hade på bordet. Bra presenter vi har hållaren för kaffefilter kvar en idag.
    Så du är från Finnskogen!?

Nej, både pappa och jag kommer från Norge och inte ens norska Finnskogen, och har flyttat till var sin kant av Sverige. Hadde hoppats köpa glass eller choklad på chokladfabriken där, men den var stängt.