Vi har åkt Sveriges högst belägna vägar

Av | 10 juli, 2021

Efter vårt besök i Fulufjällets nationalpark åkte vi till Nipfjället och vidare till Flatruet. Som alltid när vi åker till nya platser läser vi på lite, och i samband med detta blev jag uppmärksam på att vi rörde oss på några av Sveriges högst belägna vägar. Jag hade redan koll på att Vildmarksvägen är Sveriges högst belägna asfalterade väg. Som norska, så ingick inte Sveriges högst belägna vägar i geografilektionerna i skolan. Jag har alltså inte riktigt haft koll på detta, men nu som det det dök upp i min research, så visar det sig att vi åkt de sex högst belägna vägarna i Sverige. De flesta utan att ha koll på detta. Några har vi åkt flera gånger, och de fyra högsta har vi åkt nu i sommar.

Nipfjället, övre parkeringen, 1003 m

Nipfjället besökte vi första gången förra året, men en strulig rygg stoppade oss från att göra en vandring. I år ville vi göra revansch och det blev en tur upp på Lill-Nipen. En relativt kort, men brant vandring där man belönas med härliga vyer utöver Städjan-Nipfjällets naturreservat och fjället Städjan. Vi har gjort en liten film från vår vandring som ni kan kolla på här.

Ser du vår husbil där nere? Städjan tronar i bakgrunden.

Övre parkeringen, eller sommarparkeringen som den också kallas ligger på 1003 m och är alltså i ändan på Sveriges högst belägna väg. De sista cirka tre kilometrarna upp från den stora nedre parkeringen är enskild väg och grusväg. Förutom härliga vyer kommer ni längs vägen till en skylt där det står Trollvägen, en mystiskt synvilla. Stanna vid skylten och följ instruktionerna och gå gärna bort och krama Nipgubben samtidigt. Det gjorde jag!

Jag hälsar på Nipgubben.

När vi pratar om högst belägna vägar, så kan det vara värt att nämna att den allmänna vägen stannar vid Nipstugan vid den nedre parkeringen, eller vinterparkeringen. Den ligger på 858 m och är högst belägna allmänna vägen i Svealand.

Flatruet, 975 m

Flatruet är högsta punkten på vägen mellan Funäsdalen och Ljungdalen, en sträcka på drygt fyra mil som till stor del är grusväg. I klassen högst belägna allmänna vägar så toppar Flatruet. Högsta punkten ligger på kalfjället och det finns hyffsat stora parkeringsplatser på båda sidorna av vägen nära toppen. Härifrån går det fina stigar ut i terrängen. Det var dock lite blött på en sträcka vi gick, men med bra kängor var det inga problem. Efter en fin vandring övernattade vi på parkeringen tillsammans med ett tiotal andra husbilar. Enligt vad vi sett i diverse Facebookgrupper så är det inte ovanligt att renarna kommer på besök vid husbilarna, men vi såg tyvärr ingen ren alls på hela sträckan.

Sveriges högst belägna allmänna väg 975 m
Härliga vida vyer runt Flatruet.

Stekenjokk, 876 m

Stekenjokk är högsta punkten på Vildmarksvägen och med det Sveriges tredje högst belägna väg och den högst belägna asfalterade vägen. Vi åkte Vildmarksvägen för tredje och absolut inte sista gång nu i sommar. Jag har inte kommit till årets runda här på bloggen än, men jag hoppas mitt inlägg från förra året kan vara till inspiration så länge.

Stekenjokk 2021.
Stekenjokk 2020, nästan på dagen ett år innan förra bilden.

Nära Lofsdalen, mellan Slagavallen och Sörvattnet, 854 m

När vi åkte från Nipfjället mot Flatruet tog vi vägen förbi Fjätervålen och Lofsdalen, samma väg körde vi även förra året. Då tyckte vi att vi såg en skylt med en höjdangivelse i förbifarten. I år stannade vi och fotograferade. Det visade sig att detta är Sveriges fjärde högsta väg med sina 854 m. Ingen märkvärdig plats egentligen, men högt!

Sveriges fjärde högst belägna väg.

Högvålen, 850 m

I 2010 var vi på roadtrip i Sverige med personbil och tält. Vi var ivriga färska geocachare och hade planerat rutten efter intressanta geocacher på intressanta platser. Sveriges högst belägna by platsade absolut på den listan och nu visar det sig att den ligger vi Sveriges femte högst belägna väg. Tyvärr har jag inte tillräckligt med ordning i bildarkivet för att bjuda på ett foto från Högvålen.

Riksväg 84 nära norska gränsen, 840 m

I 2016 var vi på ytterligare en geocachingresa. Denna gång var vi på väg till Steinkjer i Norge för ett stort geocachingevent och passade på att ta en övernattning längs vägen hos bekanta i Hedviken i Härjedalen. Vägen vidare gick längs Riksväg 84 över gränsen och till Röros. Någon kilometer innan gränsen körde vi över Sveriges sjätte högst belägna väg och Sveriges högst belägna riksväg.

Norska gränsen nära Sveriges sjätte högst belägna väg. Tyvärr den mest intressanta bilden jag har från området!

Det finns ytterligare ett par vägar som är över 800 meter höga, men sedan faller det fort och på tjugonde plats på listan ligger vägarna endast på tre hunda meters höjd. Vi har åkt ytterligare några från denna lista, men nöjer oss med topp sex i detta inlägget.

Har du åkt några av dessa högt belägna vägar? Eller någon annan högt belägen väg som du blev imponerad över? Dela gärna med dig i en kommentar!

4 svar på ”Vi har åkt Sveriges högst belägna vägar

1. Birgitta Wikström

Vi har åkt Kiruna- Narvik E10, så många fina vyer men jag älskar när man kommer inom synhåll för Rombaksfjorden
    Kiruna-Treriksröset-Hammerfest.
    Kiruna-Nikkaluokta. När man kommer fram mot Holmajärvi så öppnar sig Kebnekajsemassivet ovh det är en syn man aldrig glömmer.
    Arjeplog – Rognan 95
    Storuman – Mo i Rana E 12
    Östersund – Trondheim E14
    Funäsdalen – via Selbu-Trondheim, min favvvoväg på väg mot Trondheim
    Funäsdalen – Röros-Stören 30
    Funäsdalen-Helags över Flatruet. Helt klart ett av Sveriges vackraste fjällövergångar.
    Sveg Röros 84.
    Mora – övre Rendal 70
    Malung-Sälen Nybergsund.
    Alla vägarna går över högfjäll men eftersom jag inte funderade över exakta höjderna på den tid det begav sig så blir det inga höjduppgifter. Vi började resa över fjällen i början av 70talet för att besöka släkten på andra sidan. Vi bodde i Kiruna till att börja med 🙂

Det låter som många fina vägar. Ett par var med i min lista och jag såg några av de andra på listan över de 20 högst belägna vägarna.

2. FREEDOMtravel

Vackra vyer! Vi har sååå mycket kvar i norra Sverige … Det blir inte i år, men man ska ju ha något kvar också 😉

Ja, norra Sverige är underbart! Vi har i stället mycket kvar att se söderut i landet, men det blir troligen inte i år det heller!