Tredje gången gillt i Trier

Av | 10 oktober, 2021

På vår väg ner längs Moseldalen funderade vi på om vi skulle besöka Trier eller inte denna gång. På ena sidan så hade vi varit där två gånger tidigare, men på andra sidan så blev inga av de besöken riktigt så som vi tänkt oss. Vi har haft dåligt väder, allt för varmt väder samt en hel del teknikstrul. Den långa versionen om alla problem i samband med andra besöket i Trier kan ni läsa här (om ni orkar…). Nästan inget av det som har hänt är dock Triers fel och nu i efterhand skrattar vi mest åt eländet. Ett par dagar innan vi kom till förra stoppet, i Minheim, fick vi dock slut på gasol i ena gasolflaskan. Och då vi sedan tidigare visste att det finns en firma som fyller svenska gasolflaskor i Trier, så bestämde vi oss för att inte bara åka och fylla gasolflaskan, men även göra revansch på Trier!

Vi valde att stå på Reisemobilpark Treviris precis som förra gången. Det är en stor, men rätt så enkel och ocharmig plats. All service finns, men man måste betala för allt utom att tömma gråvatten och latrin samt gå på toa. Betala gör man med kortet man får vid infarten. Man måste dock ladda det med pengar först. Detta är ett lite annorlunda system, som många verkar vara lite förvirrade över, men vi tycker det är skönt att inte behöva hantera mynt hela tiden. Vissa platser behöver lång elsladd eller har inte tillgång till el och man måste ta med eget papper när man ska på toaletten. Platsen ligger dock nära till centrum, Fritz Berger och till firman som fyller gasol, så vi tycker den är helt perfekt för ett besök i Trier.

Vi började med en fika i solen innan vi cyklade bort till Fritz Berger. Fritz Berger är en campingtillbehörskedja som finns lite här och där i hela Tyskland. Den i Trier ligger nån kilometer i från ställplatsen och det är enkelt att cykla dit. Vi är på jakt efter ett nytt kastrullset och dörrmatta att lägga utanför husbilen, men det hittade vi tyvärr inte. Vi behövde även lite kem till toan och gråvattnet, så det blev enda fyndet denna gång.

Dagen efter regnade det, så då tog vi det lugnt i husbilen. När vi nu var i Trier ville vi ha göra vår sightseeing i fint väder, och det skulle det bli dagen efter, så vi väntade. Solen kom som utlovat och vi tog vi cyklarna och tog till vänster på cykelvägen nedanför ställplatsen. Ett litet stycke längre bort ligger en fin romersk bro som vi korsade och sedan cyklade vi mot centrum tills det blev cykelförbud. Där parkerade vi cyklarna i ett cykelställ och promenerade vidare på Karl Marx Strasse till Hauptmarkt, det trevliga torget i Trier.

Fina fasader runt Hauptmarkt i Trier

Från Hauptmarkt fortsatte vi mot Porta Nigra, den romerska stadsporten som är närmare tvåtusen år gammal och finns med på UNESCOS världsarvslista.

Porta Nigra
Lite mera exotiska Porta Nigra från baksidan!

På vägen tillbaka gjorde vi en avstickare till Domkyrkan

Domkyrkan i Trier.
Mycket att titta på inne i Domkyrkan

Vi stannade även till vid Karl Marx Haus. Han är född i staden och hans barndomshem är i dag ett museum. På grund av kravet om munskydd har vi valt bort de flesta museum på denna resa, då vi tycker det kan bli varmt och obehagligt, så ett besök här sparar vi till en annan gång.

Sen letade vi reda på våra cyklar och cyklade till den romerska amfiteatern. Där har vi varit två gånger tidigare. Första gången började det regna och andra gången pågick ett scenbygge plus att det var den varma sommaren 2018 så gräset var brunt och tråkigt. Nu var gräset grönt, solen sken och det var få andra besökare där. På grund av corona hade de dessutom gjort en slinga så att alla som var där gick åt samma håll och därmed blev rätt så utspridda på området. Äntligen fick vi sett amfiteatern i lugn och ro!

Romerska amfiteatern i Trier.
Man kan även gå ner under amfiteatern.

Efter att vi turistat färdigt letade vi reda på några affärer och handlade lite innan vi cyklade tillbaka till husbilen.

Dagen efter var det dags för avresa, men innan vi lämnade Trier åkte vi och fyllde vår tomma gasolflaska. Som sagt, så visste vi sen tidigare att de gör detta i Trier då vi fyllde en flaska förra gången vi var där. Om ni inte redan kollat runt på vår hemsida, så kan jag tipsa om att vi har en karta med platser i Sverige och Europa som fyller svenska gasolflaskor. De flesta platser har adapter så man behöver inte ha med detta. Kartan hittar ni på denna sida. Vi tar gärna emot tips om andra platser eller uppdateringar och rapporter om platserna fortfarande finns om ni besöker några av dessa. E-postadress finns på kartsidan.

Trier är en lite större stad och är kanske inte lika mysig som många andra tyska städer vi besökt. Men det är Tysklands äldsta stad och det finns sevärdheter av betydelse där, så vi tycker absolut Trier är värt ett besök. Att man kan fylla gasol och shoppa lite är inte heller fel!

Vi har som vanligt numera gjort en film från vårt besök i Trier. Du hittar den här:

Har du varit i Trier? Berätta gärna om ditt besök i en kommentar.

4 svar på ”Tredje gången gillt i Trier

1. Marie Randau

Vi besökte Trier i augusti, låg på samma ställplats som er😉men tyvärr var varken vädret el hälsan med oss. Så vi missade mycket av det ni såg, endast bron fick ett besök., sen bar det av hemåt… 🙄 Men vi gör ett nytt försök nästa år…. 😊 Helt klart har vi mycket kvar att se!!

Det var tråkigt att ni inte fick sett så mycket. Som du ser, så var det tredje gången gillt för oss också! 👍🏼

2. marianne cedrot

Tänk, varje gång vi har varit på väg söderut, så va stoppet just i Trier för att köpa gasol,men vi har bara åkt över en bro för att hitta en restaurang,men vi har missat mycke sevärdheter förstår jag, kul att ni delar me er, MVH Maianne

Ja, Både amfiteatern och Porta Nigra är verkligen värda ett besök! Torget är rätt så trevligt det med😃👍🏼