Vi andas hälsosamt i Bad Kreuznach

Av | 13 oktober, 2021

Vi har en önskelista över platser vi vill åka till och varje gång det är dags att åka vidare, så kollar vi vad som finns i närheten. Det var inga platser från önskelistan som låg inom en dagsetapp, som i vårt fall brukar vara rätt så korta, från Trier. Pär satte sig därför och kollade lite i ställplats-appen efter en möjlig ställplats för en mellanlandning. Det var dessutom helg på gång, så vi ville gärna stanna två nätter. Då han föreslog Bad Kreuznach hade jag precis läst ett inlägg på Instagram från ”Husbilstips_med_oss” som hade varit där dagen innan, så när han föreslog Bad Kreuznach så visste jag redan vad han pratade om. Detta sammanträffande var lite för roligt för att vi inte skulle åka dit, så så blev det. Det finns som ni förstår många anledningar till vart vi väljer att övernatta! Hur brukar ni välja era övernattningsställen?

Vi åkte till Bad Kreuznach utan att veta vad mera än ställplatsen som fanns där. Av namnet förstod vi dock att det var en kurort och när vi närmade oss ställplatsen fick vi syn på de första graderverken. Senare samma dag blev det en promenad för att andas den hälsosamma luften. Innan helgen var över kunde vi även konstatera att här finns många parkområden, spa- och kurhotell och över en kilometer med graderverk! Hit åker man för att må bra och andas den hälsosamma luften!

En av de långa graderverken i Bad Kreuznach

Ställplatsen

Själva ställplatsen var ok, men vår husbil på 7,5 meter var i gränsfall för stor för en del av platserna. Det var också trångt att komma in på en del av platserna och t.ex. där vi stod hade de ställt en gatlampa så att vi inte kunde svänga den naturliga vägen ut av ställplatsen. Vi var tvungna att åka runt hela ställplatsen i stället för 50 meter som vi hade bort till utfarten. Några av platserna var också upplagda så att att man stod dörr mot dörr med husbilen bredvid. Vi kunde välja andra platser, men hade inte uppskattat att få en sån plats. Förutom den långa vägen ut från ställplatsen så hittade vi en bra solig plats för vår husbil, så vi var nöjda för en helg!

Detta är den första ställplatsen vi stött på hittills som haft en varuautomat vid infarten. I den fanns både öl, godis, snacks, korv, läsk med mera. Vi nyttjade den inte, men lite coolt var det.

”Godisautomat”

Graderverk

När vi installerat oss, så började vi med en liten promenad. Vi gick ut från ställplatsen och tog till höger. Då kom vi till en liten biergarten vid en kanotklubb innan vi tog gångbron över floden Nahe. På andra sidan bron finns en stor park med en stor andel av de 1 kilometrarna med graderverk som finns i området. Om du inte sett eller känner till graderverk sen tidigare, så ser de ut som i bilden nedan.

Graderverk.

I detta fall är det nio meter höga väggar av risknippen som har tråg för vatten under. I områden med graderverk finns det oftast naturliga källor med mineralvatten, alltså vatten som redan innehåller salt. Här i Salinental som området heter, byggde man från början graderverken för att utvinna saltet från mineralvattnet. Det man gör då är att pumpa upp vattnet till toppen på väggarna så det får rinna sakta och kondensera på vägen ner till tråget under. För att komma upp i rätt koncentration på saltet kunde man göra detta upp till sju gånger och det kunde ta en vecka. Nar vattnet kommit upp i tätt saltkoncentration tog man det sedan till en kokare för att koka bort resten av vattnet.

Efter att man slutat med saltproduktionen stod graderverken oanvända och började förfalla tills man kom på att processen skapade hälsosam ”havsluft” och området utvecklade sig till den kurort det är i dag. Den hälsosamma luften ska vara bra för bland annat astma och hudsjukdomar. Graderverken finns på flera ställen i Bad Kreuznach, de flesta vi såg var i lugna parkområden med gott om bänkar och möjlighet för att promenera runt eller sätta sig för att andas in den hälsosamma luften ett tag. Vi kan inte säga att vi märkte någon skillnad på den korta tiden vi var där. Det var dock kul att läsa på lite mera om detta, då vi besökt ett par platser tidigare som också har graderverk. Vi hade förstått att det skulle vara hälsosamt, men inte kollat något mera än det.

Lite teknik kring graderverken.

Restaurang Brauwerk vid ställplatsen

Efter promenaden blev det ett besök på restaurangen vid ställplatsen. Vi hade tänkt oss schnitzel, men slog till på kockens rekommendation. Till det blev det var sin öl med samma namn som restaurangen. Allt smakade bra och det var roligt med menyn i form av en tidning. På lördag hade de satt upp öltält i bakgården och arrangerade Oktoberfest. Det var även en biergarten utanför tältet. Även om det var krav på test eller vaccin för att vara välkomna kände vi inte för att gå på kalas och trängas. Vi satt i stället i husbilen och lyssnade på ompa-ompa musik till de rundade av vid nio-tiden. Restaurangen verkar ha en del arrangemang och de har en Facebook-sida där ni kan kolla detta om ni är intresserade.

Gott!

På cykeltur

Som vanligt på denna resa så blev det en cykeltur. Vi hade sett på kartan att det fanns en slottspark och tänkte att då måste det finnas ett slott också. Vi behövde dessutom handla lite.

Vi började med att cykla genom parken som börjar strax efter ställplatsen, tills det blev cykelförbud i parken. Vi valde då att ta cyklarna och promenera ett tag längs floden genom den trevliga parken i stället för att cykla runt. Det blev dock en ganska lång promenad innan vi fick sätta oss på cyklarna igen.

Första stopp blev vid slottsparken där det även fanns ett område med flera museum. Vi kollade runt lite vid museerna först, men kände inte för att betala för att gå in med munskydd. Vi tycker det kan bli varmt och obehagligt, och har därför valt bort en hel del inomhusaktiviteter på denna resa.

Museumsområdet.

Promenaden fortsatte i stället genom slottsparken och förbi slottet där det också fanns ett museum.

Fina stigar och många häftiga träd i parken.
Slottet, där det även var ett museum.

Vi promenerade endast en runda runt slottet och dammen, och det var en trevlig promenad, men parken i sig var inget märkvärdigt. Ett område med fina promenadstigar, bänkar att ta en paus på och lugnt och skönt. Jag som gillar gatukonst uppskattade dessutom detta inslag:

Elskåpskunst är trevligt

Både på vägen dit och tillbaka, så cyklade vi genom gamla stan i Bad Kreuznach. Den såg ut att vara trevlig, men vi stannade endast för ett par foton

Gamla stan i Bad Kreuznach

Längs vägen började min cykel strula. Den ville att jag skulle starta den med den elektroniska nyckeln hela tiden. Vi kollade lite, startade om batteriet, tog ur batteriet med mera, men det fortsatte. Och då vi kom ut från butiken efter att vi handlat, så ville den inte starta alls. Då hittade vi tillslut en sladd som inte var ordentligt ihopskruvad så att det var dålig kontakt. Så skönt att vi hittade problemet, för även om det går att cykla utan batterihjälp, så är det inte lika roligt…

Det blev två nätter här denna gång, men som vanligt, så har vi upptäckt att det finns mycket att se och göra i omgivningarna, så det är inte alls omöjligt att vi kommer tillbaka!

Även Bad Kreuznach har fastnat på film, och om ni vill se ställplatsen, graderverken och lite från vår cykeltur, så hittar ni den här:

Som vanligt blir vi jätteglada om ni gillar, kommenterar, följer, prenumererar och delar vårt innehåll. Om ni gillar det vi gör, så är det bästa sättet att stödja oss på!

Förutom bloggen och Youtube så har vi en Facebooksida där vi delar allt från blogg och Youtube och även lite bilder och andra funderingar i bland. Även på Instagram heter vi Reiselinda, och där har vi dagliga inlägg från resan, så om ni vill följa oss i realtid så är det bästa platsen. Blogg och Youtube ligger ofta nån vecka efter då det är lite mera jobb med det!

Till slut vill vi tacka alla er som redan engagerar er i vårt innehåll! Det gör det extra roligt att hålla på!

3 svar på ”Vi andas hälsosamt i Bad Kreuznach

1. Birgitta Wikström

”Att sova över”på en ny plats var och varannan dag har varit en del av den äventyrsresa med husbil som påbörjats vid årsskiftet 2020/2021 som hittills bjudit på 1000 mil i husbil.
    Vinterresorna var planerade och övernattningarna var bokade på camping redan innan av praktiska skäl.
    Kortresor med goda vänner blev en ömsesidig förhandlingsfråga dag för dag men med en klar huvudinriktning där valet oftast föll på udda platser, Bua i Varberg fanns inte ens i tankevärlden. Målet för kvällen blev oftast en ställplats utanför europavägarna och tättbyggda områden. Park4night blev favvoappen som ledde till flera fantastiska övernattningar längs sjöat och vägar vi aldrig ens tänkt på. Den mest fantastiska platsen blev en p plats vid ett naturreservat som bjöd på kvällskonsert av 4 berguvar, ett par och två ungkarlar :-).
    Långresan iaug/sept blen en resa med bara oss fyra, jag, gubben och vovvarna. Där började den ovanligaste resan vi gjort, jag har i 35 år med husvagn detaljplanerat rutt och övernattningar med ”militärisk disciplin” och nu släppte jag kontrollen 🙂 huvudriktningen syd sydöst fastslogs.
    Sedan körde vi. På önskelistan stod Fritzlar och, som vanligt, Rothenburg ob der Tauber, fast denna gång hade vi promenadavsånd från ställplatsen och åt en god middag inne i staden med öl och vin för att sedan promenera tillbaks och krypa till kojs.
    Men i huvudsak så bestämde vi oss var morgon, vilken väg vi skulle välja och när vi började tröttna efter 4/5timmar på vanliga vägar med 4/5km mellan varje by så plockade vi fram Acsi, bordatlas, adac samt ställplatsappen, park 4night och lite reselektyr vi köpt in och såg vad som fanns i närheten. Enda bokningen vi gjorde var på en camping utanför Venedig, för säkerhets skull. 😊 Eftersom vi inte visste hur långt vi skulle åka och inte heller visste med säkerhet exakt vilken väg vi skulle välja så var det ”nyval” varje dag.
    Vi hittade många fina ställplatser och campingar med varierande servicestandard men vinnara i övernattningsrallyt var ställplatserna, Amberg med några 100 meter in till den gamla staden och ställplatsen utanför Bolzano, efter stora europavägen, vid en ”autohof” som överraskade med ett tyst hörn utom hörhåll från motorvägen där äppelplockarna intill bjöd på nyplockade frukt till frukost.
    Vackraste campingen var Acsicampingen Terassencamping i Pesenthein /Österrike. Där låg vi stilla i flera dagar och ögonfröjdade oss.
    Nu är vi hemma och två bokade, för ovanlighetens skull. utflykter är inplanerade.

Wow, tack för långt och trevligt svar! Visst är det härligt med husbil att inte behöva planera så mycket! Jag planerade alltid resorna mycket noga tidigare, bokade hotell och lägenheter för långa roadtrips i god tid. Nu har vi som sagt en önskelista och en massa platser vi vill återvända till som ligger i grunden, men planera och välja gör vi eftersom. I bland får vi tips eller något dyker upp och då följer vi det spåret i stället. I bland påverkar vädret! En sån frihet! 😃👍🏼