Rakt in i medeltiden i Dinkelsbühl

Av | 17 oktober, 2021

Sommaren 2018 besökte vi flera städer längs Romantische Strasse, eller Romantiska vägen som vi säger i Sverige. Romatiska vägen är en av de mest kända temavägarna i Tyskland och är en sträcka på 46 mil, med 29 städer från Würzburg i nord till Füssen och underbara Neuschwansteinslottet i söder. De stoppen vi gjorde förra gången var riktigt trevliga, så nu ville vi besöka ytterligare ett par städer på sträckan, och första stoppet blev Dinkelsbühl.

Från ställplatsen i Dinkelsbühl är det endast några hundra meter bort till stadsmuren och den väl bevarade stadskärnan som har överlevt både världskrig och svenska härförare utan större förstörelser.

Bild från Rothenburger Tor i riktning stadsparken.

Den svenska härföraren hade omringat staden under 30-åriga kriget på 1600-talet, och planerade att plundra och bränna ner staden. Detta stoppades dock av tornvaktarens dotter som tog med sig ett gäng barn och sjöng och bad om att de skulle låta bli. Härföraren gav med sig, men ville att de ”skulle minnas hans mildhet”. Och det gör de fortfarande. Varje år går en festival som heter ”Kinderzeche” av stapeln i Dinkelsbühl till minne om detta. Arrangemanget sker så klart på ”Schwedenwiese”, Sverigeängen. Episoden med tornvakterens dotter är avbildat som ett väggmåleri på byggnaden till vänster om kyrkan.

Väggmålning av den historiska händelsen.

Dinkelsbühl är en av tre tyska städer som har en ganska intakt stadsmur. De andra två är Nördlingen och Rothenburg ob det Tauber som också ligger längs Romantiska vägen. Båda besökte vi i 2018 och i båda städerna kan man även gå uppe på/i muren. I Dinkelsbühl kunde vi gå upp i ett av tornen och kolla lite, men fick annars strosa längs den. Det var mycket trevligt det också!

Trevlig promenad längs stadsmuren. Många torn är det!

Vi strosade så klart runt i staden och kollade på de vackra pastellfärgade byggnaderna också.

Fina pastellfärgade hus i Dinkelsbühl
Fina hus och ännu en stadsport i Dinkelsbühl.

På måndagar var mycket stängt i Dinkelsbühl, både restauranger och butiker. Men på grund av vädret och på grund av att jag hade en olycka på cykeln, så stannade vi flera dagar, så vi fick möjlighet att äta ute en dag, kolla i ett par butiker och på onsdag blev det även marknad där vi handlade lite gott. Även lördag är det marknad.

Trevlig marknad på onsdagar och lördagar i Dinkelsbühl.

Cykelolyckan då? Jag cyklade ner i en grop med framhjulet så det blev tvärstopp. Som tur var, hade jag låg fart, så jag klarade precis att hålla emot kraften som ville slunga i väg mig på en flygtur och lyckades otroligt nog stå kvar på fötterna. Cykeln lyfte och slog i knävecken och vaderna, så det blev en del blåmärken och en del ömma muskler förutom chocken. Direkt efter skulle jag bära cykeln upp för en trappa och lyckades då klämma ett finger så det blev blånagel. Cykeln klarade sig bra och nu som ni läser detta har jag endast några bleka blåmärken kvar.

Trots vädret och cykelolyckan tyckte vi Dinkelsbühl var en riktigt trevlig stad som vi gärna återkommer till. Det finns flera intressanta museum och guidade turer där och vi skulle gärna besöka staden för att vara med om festivalen Kinderzeche något år. Har du varit i Dinkelsbühl?

Ställplatsen

Dinkelsbühl har flera parkeringar för besökare som ligger utanför ringmuren, och ett par av dessa har även ställplatser där man får övernatta. För husbilar ligger det även en camping i närheten. Vi valde att stå på parkeringen som heter P5 och blev överraskade över hur fullt det var när vi kom fram på söndag eftermiddag. Vi hittade dock en plats, men valde att flytta för att få en som var bättre när någon åkte dagen efter. Vi hade nämligen planerat att stanna i tre dagar på grund av väderprognoser och att vi, trots att vi senast varit på en kurort, planerade att ta det lite lugnt nån dag.

Det fanns ett antal uppmärkta ställplatser på parkeringen, några som var rätt så smala och några med lite bättre plats runt bilen. Vi tror att klossar behövs på alla platser. När själva ställplatserna var belagda tog husbilarna för sig av parkeringsplatserna, och det verkade vara ok. Ställplatsen hade en mycket trevlig station för tömning och fyllning. Övernattning kostade sex euro och sen fick man betala extra för ström och vatten.

Efter en natt med trångt mellan bilarna flyttade vi till denna plats.

Även Dinkelsbühl har fastnat på film, så om ni vill se lite levande bilder så hittar ni det här:

2 svar på ”Rakt in i medeltiden i Dinkelsbühl

1. bmlarsreseblogg

Hej! Har nu läst om Dinkelsbühl och tittat på filmen till förmiddagskaffet. Jag tyckte om filmen och musiken var väl vald, så jag gör väl 👍 här i kommentaren.
    Igår åkte vår Laika till sitt vinteride, så nu får vi börja planera för ”Husbil 2022”, kul det med och planerna är många nu när ingen flytt och förhoppningsvis ingen Covid-19, ska sätta några käppar i hjulet för våra planer….

Tack för ”tummen”! Vi kör på ett par veckor till här i Tyskland innan det blir vinteride för oss också. Kommer få rejäla abstinensen, men vi ska åtminstone ha husbilen hemma i vinter. Hoppas som ni att nästa år blir mera normalt med tanke på resande, även om vi inte känt oss så begränsade i sommar.