Sächsische Schweiz – Bastei och Königstein

Av | 20 augusti, 2018

Sächsische Schweiz är en nationalpark i sydöstra Tyskland.  Perfekt för dagsutflykter med tåg, bil eller cykel från Dresden.  Vi har dock huset på ryggen och efter några fina dagar i Dresden, valde vi i stället att förflytta oss.  Sächsische Schweiz är känd för sina sandstensformationer som bildar många individuella toppar.  Området är stort, men vi valde att begränsa oss till ett besök vid bron och fortet i Bastei samt ett par nätter i Königstein där vi besökte fästningen.

Bastei

På väg till Königstein, där vi planerade att övernatta, stannade vi vid Bastei.  Där finns det två parkeringsmöjligheter.  En parkering några kilometer innan Bastei.  Därifrån gick det shuttlebus fram till nästa parkering som ligger inom gångavstånd.  Vi blev lurade att tro att den första parkeringen var Basteis parkeringsplats och parkerade där och tog bussen.  Det var smidigt och inte alls dyrt, så det gick fint.  Från shuttlebussen såg vi sedan den andra parkeringen.  Det fanns platser där också, men inte lika mycket ledigt som där vi parkerade.

Från parkeringen var det nån kilometer att gå till Bastei-bron som är den stora sevärdheten i området.  Man kan även göra avstickare för att se bron på avstånd.  Efter att ha varit upp på utsikten innan bron, fortsatte vi över bron och bort till fortet som har legat där en gång i tiden.  Det fanns inte mycket kvar av fortet, men man kunde går runt inne på området och se resterna och informationsskyltar om det som funnits där.  Det kostade två euro att komma in på fortets område, i övrig var besöket vid Bastei gratis (förutom parkeringen).  Det var väl värt ett par euro att gå denna extra runda då man kom åt flera fina utsiktspunkter.   Vi hade sett foton från bron och området tidigare, men hade inte föreställt oss att området var såpass stort och att det fanns så mycket mera än bara bron att kolla på.

Basteibron

Fina sandstenstoppar

Där nere flyter Elbe.

Mera Basteibro och häftiga sandstensformationer!

Festung Königstein

Efter Bastei åkte vi vidare till Königstein där vi siktat in oss på en camping vid Elbe.  Det var en rätt så stor camping och det fanns hela tiden lediga platser när vi var där.  Vi fick dock bara plats två nätter då en stor grupp hade bokat så campingen skulle bli full den dagen vi lämnade.

Elbe visade sig vara en mycket lugnare flod än Rhen och Mosel som vi har haft platser vid tidigare på resan.  Här passerade endast nån sightseeingbåt samt folk i gummibåtar och kanoter.  Transporten gick i stället med containertåg ovanför campingen, men det var inget problem för oss.

Från campingen gick det gång- och cykelväg in till centrum av Königstein som låg en dryg kilometer bort.  Efter att ha cyklat massa i Dresden valde vi att promenera till från campingen till centrum.  Från centrum tog vi ”Festungs Express” upp till parkeringen vid fästningen.  Därifrån gick ett litet tåg upp till fästningen.  Där kunde man välja att köpa biljett och ta hissen upp eller ta en promenad runt och upp på utsidan till en annan ingång.  Vi valde promenaden och det var bra, jag tror man missar entrén annars.

Resans så långt mest originella fordon

Fästningen vid Königstein ligger på en sandstensklippa med lodräta väggar på tre sidor.  Den är med andra ord svårtillgänglig och har aldrig varit belägrad.   Den började byggas i 1589 och stod inte klar för i 1731.  Här har man förvarat statskassan och andra dyrbarheter och fästningen har även använts som statsfängelse.  Bland annat har svensken Johan Simmingsköld suttit fängslad här.

Branta sidor på fästningen.

Inne på fästningsområdet fanns det flera utställningar och vi var in på ett par av dessa.  Den ena visade fästningens och folkets historia och den andra var en källare med bland annat stora vintunnor.  Det fanns även flera utställningar, men vi var mest fascinerade av den fina utsikten och gick nästan hela rundan längs med fästningsmuren.  Vi gillade naturen i området och Elbe som slingrar sig fram sätter liksom pricken över i:t!

Fina vyer!

Härliga vyer. Campingen ligger där bortanför kurvan

Vi tog hissen ner och sedan transporten tillbaka i motsatt ordning som vi kom.  Allt fungerade smidigt och det var inga långa väntetider.  Efter besöket var det tillbaka till campingen för en sista natt i området.  Sen fortsatte resan norrut, det börjar så smått dra ihop sig för hemresa.  Men än är det inte riktigt dags och vi planerar för ytterligare några dagar i vårt kära Berlin mot slutet av resan.

2 svar på ”Sächsische Schweiz – Bastei och Königstein

1. FREEDOMtravel

Waow!!!! Dramatiskt! Hit vill jag åka, tack för inspiration! Det påminner om ställen där vi varit i Tjeckien. Jag kollade på kartan och det ligger ju inte så långt från Tjeckien, så kanske inte så konstigt.

Ja, området ligger på båda sidorna om gränsen. Vi ska garanterat tillbaka!