Rödluvan och korsvirke i Alsfeld

Av | 22 september, 2021

Efter att ha hälsat på Stadsmusikanterna i Bremen, Råttfångaren i Hameln och Rapunzel i Trendelburg gjorde vi vårt sista stopp längs Deutsche Märchenstrasse hos Rödluvan och vargen i Alsfeld. Att Alsfeld hamnade på vår lista över platser att besöka hade dock inget med sagovägen att göra. Jag har följt deras Instagramkonto ”@alsfeld_erleben” ett bra tag, minns inte ens varför eller hur länge, men det har verkligen frestat till ett besök. Kolla på deras flöde och även stories, så förstår ni varför! När vi sedan upptäckte att Alsfeld låg längs sagovägen så blev det en extra bonus.

Vi tog in på ställplatsen på en torsdag, och tack vare stadens Instagramkonto så hade vi koll på att det är afterwork marknad med ekologiska produkter på torget från klockan fyra varje torsdag. Just att vi kom dit på en torsdag var en tillfällighet, men vi ville passa på att kolla marknaden när det passade så bra! Det var inte så många bodar, men lite ost, korv, honung, ägg och hantverk fanns det. Vi slog till på en jättegod, rökig salamikorv. Det fanns även food trucks med möjlighet att köpa både mat och god dricka.

Härlgi inramning för marknaderna. Rådhuset i bakgrunden!

Det var middagsdags för oss, så vi valde att gå in på en restaurang som låg bredvid torget, då det började bli lite kyligt. Det blev var sin goda schnitzel och lite lokal öl. När vi sedan kom ut på torget igen hade de kommit i gång med live musik. Den började klockan sex, men jag är osäker på om det är ett fast inslag på marknaden.

På torsdagen blev det mest marknaden och en matbit, så på fredagen gick vi ut på ny promenad för att se oss runt i staden. Hela stadskärnan är full av korsvirkeshus och det var många affärer som såg trevliga ut. Vi hade dock inget shoppingbehov, så vi var inte in i så många. Det jag behövde var dock linsvätska, så vi besökte en optiker för att få tag på det. Han ville först ge mig en provflaska då de inte hade samma märken som i Sverige. Men det brukar inte vara något problem för mig att byta märke och vi skulle ju åka vidare från Alsfeld, och vem vet om samma märke går att få tag i på nästa plats, så jag sa att jag ville ha en stor flaska direkt. När han hörde att vi åkte runt i husbilen så gav han mig en hel förpackning med provflaskor bara sådär i stället! Så nu har jag linsvätska tills vi kommer hem, fått i present av en optiker i Alsfeld! Tack för det!

Korsvirke överallt!

På vår promenad kom vi förbi Märchenhaus, ett sagomuseum, men det var tyvärr stängt på fredagar. Där såg vi åtminstone vargen utanför, möjligen ska träfiguren till höger föreställa rödluvan, men i övrigt hittade vi inte några spår av rödluvan under vårt besök. Dock fanns spår av både Stadsmusikanterna och Rapunzel på fasaden.

Även Märchenhaus var såklart ett korsvirkeshus. Ser ni flätan och Stadsmusikanterna.

Sen hamnade vi på torget igen och även på fredag fram till klockan två var det marknad. Nu var det mera en vanlig bondens marknad och vi slog till på lite lokala godsaker och några jättegoda oliver! Nu började det bli dags för fika och vi hittade en restaurang bakom rådhuset. Där blev det apfelstrudel och kaffe till Pär och varm choklad till mig. Servitrisen snurrade till det ordentligt med den ganska enkla beställningen, men vi fick till slut var sin apfelstrudel med fel tillbehör.. Den smakade åtminstone gott!

Apfelstrudeln skulle ha varit med vaniljsås…

Under tiden vi fikade öppnade kyrkan som fanns precis bredvid där vi satt och fikade, så innan vi gick vidare tittade vi in.

Fint inne i kyrkan!

Sedan blev det en runda på några flera gator med korsvirke innan vi återvände till husbilen. Där tog vi beslutet att stanna ytterligare en dag för att inte behöva byta ställplats på en lördag. Det är mycket folk ute och åker fortfarande och extra många på helgerna. Det är dock bra omsättning på platserna, så om man kommer hyfsat tidigt så ska det inte vara omöjligt att få en plats, men vi valde att inte stressa med detta denna helg. I stället tog vi det lugnt på lördag morgon och plockade sedan fram våra cyklar. Det fanns skyltat till cykelleder precis bredvid ställplatsen. Vi letade inte reda på någon runda eller destination, utan vi cyklade bara i väg och fick en härlig sväng på den tyska landsbygden. I stort sett var det fina cykelvägar och i bland var det en liten bit ut på stora vägen inne i samhällen. Vi cyklade till vi kände oss nöjda och sedan vände vi tillbaka samma väg.

Fin pausplats längs cykelleden.

De tre härliga dagarna i Alsfeld fastnade så klart på film också om du vill se mera av hur det såg ut i och kring denna härliga stad, så finns länken nedan. Vi kommer helt säkert komma tillbaka och då ska vi se till att komma när Märchenhaus är öppet. Vi har även cirka 35 städer kvar att besöka längs sagovägen, så det är inte sista gång vi är i området! Berätta gärna om du besökt några av städerna längs sagovägen och vad du tyckte för att hjälpa oss att välja vilka vi ska ta på nästa resa!

Om du gillar våra Youtubefilmer så blir vi jätteglada om du prenumererar på kanalen. Det kräver att du loggar in på Youtube, och det gör du med samma inloggning som ditt Gmail/Google-konto. Vi blir även jätteglada om du klickar ”tummen upp” och lämnar en kommentar om du gillade filmen. Det gör att filmen blir synlig för ännu flera!

Bloggen och Youtube uppdateras oftast några dagar till en vecka efter att vi varit en plats. Vill du hänga med på resan mera i realtid, så uppdaterar vi dagligt på Instagram, där vi också heter Reiselinda.