Vi hälsar på hos Stadsmusikanterna i Bremen

Av | 14 september, 2021

För cirka tio år sen flög vi till Bremen för en långhelg, och redan då sa vi att dit måste vi åka tillbaka. Bremen är en trevlig stad med en ganska kompakt stadskärna, floden Weser och gott öl, så det var inte svårt att trivas där. Nu blev återbesöket äntligen av, med husbilen. Vi parkerade husbilen på ställplatsen Am Kuhhirten där vi stannade i fyra nätter. Vi hann med att korsa floden Weser i en liten färja, gå på konstvandring i Bremer Kunsttunnel (Rabbit hole), strosa längs Weser, i Schnoor-kvarteren, längs Schlachte och i centrum, hälsa på Stadsmusikanterna och Roland, käka schnitzel och flammkuchen, dricka goda lokala drycker och shoppa lite på det. Vi hade även en riktigt regnig dag då vi knappt lämnade husbilen, men även det kan vara välbehövligt ibland. Här kommer lite mera om det vi gjorde och längs ner hittar ni även en film som vi gjort från vårt besök i Bremen.

Bremen är en av städerna som ligger längs den tyska temavägen Märchenstrasse, eller sagovägen som vi skulle säga i Sverige. Vägen går från Bremen till Hanau och runt 40 städer som har koppling till olika sagor av bröderna Grimm finns att besöka längs vägen. I Bremen är det Stadsmusikanterna från sagan ”Stadsmusikanterna från Bremen” som man kan se lite här och där. Bronsstatyn som är den stora sevärdheten, står i en hörna på torget och är inte svår att hitta med tanke på kön av folk som ska fotograferas med statyn och ta på åsnans framben för lycka.

Stadsmusikanterna från Bremen!

På torget står även en Roland-staty. Det finns Roland-statyer i flera tyska städer och de ska symbolisera frihet och marknadsrättigheter. Just statyn i Bremen räknas som en av de finaste och hamnade till och med på Unescos världsarvslista i 2004.

Ståtliga Roland på torget i Bremen

På torget finns även flera uteserveringar i de fina husen och just nu fanns även en vaccinbuss och ett par valbodar. Restaurangerna var antigen fulla eller så var inte vi där när vi ville ha något att att käka, så vi testade ingen denna gång. Vi åt däremot inne på restauranten Ratskeller sist vi var i Bremen och där fick vi god mat i trevliga lokaler. Om vi utgår från att de gör lika god mat fortfarande så kan vi absolut rekommendera ett besök där. Att leta reda på Ratskeller-restauranger i tyska städer är ofta ett bra tips i allmänhet. Vi har varit på en hel del och endast nån gång har vi blivit besvikna.

Fina hus med trevliga uteserveringar på torget i Bremen

Stadsdelen Schnoor är ett måste om man är i Bremen. Det är en stadsdel med trånga gränder med små mysiga uteserveringar, trevliga små butiker och ännu mera fina hus som ligger som på ett snöre (därav namnet).

Ännu finare hus i Schnoor-kvarteren

Här handlade vi i några småbutiker och det blev även en flammkuchen och lokal öl på en mysig uteservering.

Flammkuchen är en av våra tyska favoriter. Becks öl är inte så tokigt heller!

Schlachte är ett område där det finns gott om restauranger från olika länder och regioner som har uteserveringar och biergartens. Området ligger upphöjt med fina vyer över floden Weser om man får ett bord längs kanten. Vi gick förbi här vid halv tolv tiden på förmiddagen och då var det mest restaurangerna med frukostservering som hade öppet.

Längs kanten kan ni se parasollerna i Schlachte.

Det blev även en promenad i ett shoppingområde och där hittade vi ytterligare en liten rad med uteserveringar på en gågata och det blev var sin god schnitzel och ännu en god lokal öl på Achim´s Beckshaus.

Några schnitzlar brukar det också bli när vi är i Tyskland, detta var nummer tre på två veckor..

Som sagt, så har Bremen en ganska kompakt stadskärna och det är kort väg mellan sevärdheter och shopping och det är mysigt att strosa runt och njuta av lite av varje och vi tror inte vi har gjort det för sista gång!

Även från Bremen och ställplatsen där har det blivit en liten film som vi hoppas kan ge ett ännu bättre intryck av denna fina stad! Om du gillar filmen är det jättetrevligt om du trycker på ”tummen upp” under filmen och har du frågor så får du gärna ställa dom i kommentarerna här eller under filmen. Vi blir även jätteglada om du vill prenumerera på vår Youtubekanal. För att prenumerera behöver du vara inloggat, och det är samma inloggning på Youtube som på ditt Google/Gmail-konto.

6 svar på ”Vi hälsar på hos Stadsmusikanterna i Bremen

1. Anna

Tack för informationen om Bremen. 😄 Vi har just kommit hit och ska titta lite på staden när regnet väl lugnat ner sig.

Hoppas ni får en fortsatt fin resa!

//Husbilen SuperSTINA (finns på Facebook)

Kul att ni åker i våra fotspår! Ha en fortsatt fin resa ni med!

2. bmlarsreseblogg

Vi var ett par nätter i fina Bremen för några år sedan, en jättemysig stad. Ett minne därifrån är att vi kröp omkring under bänkarna i kyrkan för att hitta Ansgars grav och plötsligt fann vi den!

Spännande att ni fick krypa under bänkarna? Låter som något som borde vara skyltat!