Lugna dagar i Rüdesheim am Rhein.

Av | 24 juli, 2018

Rhendalen i allmänhet var en av de platser vi hade med på vår önskelista inför resan.  Vi har varit i Rhendalen tidigare, men där finns det mycket kvar att se och uppleva även efter denna resa!  Längs vägen bestämde vi oss för att första stopp fick bli Rüdesheim.  Att det blev just Rüdesheim var en ren tillfällighet, och det blev en lyckad sådan!

Vi tog in på Camping am Rhein någon kilometer ifrån centrum av Rüdesheim.  Där lyxade vi till det med en comfortplats.  Campingen var varje kväll rätt full och vi såg senare att det många av platserna inte var så stora.  På vår plats hade det nästan varit plats med en husbil till och husvagnen bredvid stod längst i från på sin plats så vi hade verkligen gott om space och härliga stora träd som skuggade för den varma solen! Förutom en lite bråkig lördagskväll så var campingvistelsen jättebra!

Campingportenni Rüdesheim am Rhein

Det gick fin cykelväg från campingen in till Rüdesheim, men med många turister och smala gator så var inte centrum så cykelvänlig.  Centrum var inte så stort och det gick mycket bra att promenera, så vi cyklade till staden och parkerade cyklarna för sen att promenera runt.  Det fanns många uteserveringar och möjligheter att prova de lokala vinerna i de mysiga gatorna och gränderna.  På dagarna märktes det väl att många av flodkryssningsbåtarna på Rhen lägger till här.  Då var det fullt både på uteserveringarna och i de många souvenirbutikerna.  Tre meter smala och mysiga Drosselgasse är speciellt känt som en gata för souvenirshopping, men vi lyckades hitta en ögonblick då det var rätt folktomt.

Tre meter smala Drosselgasse

Från gågatan i Rüdesheim kan man ta en linbana upp till Niederwaldmonumentet.    Det var en mysig lift med två platser mitt emot varandra och den gick i ett lugnt skönt tempo så man hann njuta av utsikten över vinodlingarna, Rhen och omgivningarna.  Vi valde enkelbiljett upp till monumentet för att sedan vandra ner igen bland vinodlingarna.

Mysiga Linbanan

Väl uppe, valde vi glatt bort souvenirbutiker och restaurangen och promenerade direkt bort till monumentet.  Monumentet är stort och imponerande och så även det faktum att det byggdes där uppe.  Den stora behållningen av att åka upp var dock utsikten man fick både på väg upp och när man stod med ryggen mot monumentet!

Niederwaldmonument

Utsikten från Niederwaldmonumentet

När vi var klara med att njuta av utsikten började vi vandringen ner genom vinodlingen.  Vandringen var dels en del trappor men mest fina grusvägar.  Efter bara några minuter kom vi till en mysig servering med fin utsikt och om vi velat ha något hade vi mycket hellre stannat här än vid restaurangen uppe vid toppen.  Vi testade ju ingen av dom, så detta är endast utifrån vilka känslor vi fick när vi passerade.  Den stekande solen gjorde vandringen lite varm och jobbig, men vi belönade oss med något gott när vi kom ner, så det var absolut värt det!

Här blir det mycket gott dricka!

Under tiden i Rüdesheim tog jag cykeln en kväll och cyklade några kilometer längs med Rhen i motsatt riktning av Rüdesheim.  På grund av anläggningsarbeten blev det lite rörigt, men det fanns även fina sträcker och cykelvägarna var bra skyltade, så detta hoppas jag göra mera av!

8 svar på ”Lugna dagar i Rüdesheim am Rhein.

1. 4000mil

Vin-linbana låter mysigt! Optimalt skulle man kanske ha kunnat köpa med sig ett glas på den?

Ja, det kunde vara nåt! Det var en liten kiosk vid ”boardingen”, men jag kollade inte så noga vad han hade, annars kan man ju ta med!

2. Anna / Boihusbil

SKriver genast upp på POI-listan för Tyskland 🙂 Den utsikten vill jag också uppleva. Skulle inte klara mig utan cykeln, tänk vad mkt mer en får uppleva genom att trampa iväg ett par kilometer extra bara.

Linbanan här var verkligen trevlig! Jag rekommenderar att göra som vi och åka upp och gå ner! Vi har cyklat mycket på resan, men har insett att vi skulle behöva bättre cyklar…

3. FREEDOMtravel

Vilken charmig linbana! Jag tycker ju att linbanor är läskiga, men jag har definitivt övat upp mina ”linbane-skills” under den här resan, så det börjar gå bättre 😉

Ja, den är riktigt charmig, tror säkert det går bra! Den går ju inte så högt och gungar inte så mycket!

4. Ann-Louise

Så vackert och vilken utsikt! Jag har inte varit så mycket i Tyskland, bara några dagar i Frankfurt och Wiesbaden för många år sedan, men blir lite (mycket) sugen på Tyskland när jag tittar i din blogg! 🙂

Kul att vi kan fresta lite med ”vårat” Tyskland. Det är ju så my ket fint att se här!