Ännu ett återbesök i Koblenz

Av | 26 september, 2021

Efter tre veckor på resa var det dags att ta in på camping för att tvätta lite kläder. Efter stoppen längs Deutsche Märchenstrasse hade vi siktat in oss på Moseldalen, så vi bestämde oss för att kolla om det fanns platser i Koblenz där vi varit tidigare. Vi ringde dagen innan, men det var för nära på för att kunna boka. De lovade dock att det skulle finnas platser, och det gjorde det. Det fanns till och med en plats med ”Uferblick”, alltså på första raden mot vattnet. Campingen är egentligen både lite väl stor och dyr enligt vår smak, men då vi behövde tvätta och vi lyckades få en plats med ”Uferblick”, så var det precis vad vi behövde.

Vi kom fram tidigt på eftermiddagen och började tvätta direkt. Även dagen efter blev det ett par maskiner och nån torktumlare plus att vi städade husbilen och cyklade till affären. Det var lite pyssel med allt, och som tur var, så var det inga köer till tvättmaskin och torktumlare och det var hyfsat torkväder för det vi inte ville torktumla. Mycket skönt att det var så smidigt att få gjort allt vi behövde göra dessa dagar.

När allt var klart hade vi lagt in en dag för sightseeing i Koblenz. Som ni förstår av titeln på inlägget, så har vi varit både i staden, på campingen och i området kring Koblenz tidigare, så vi har både åkt linbanan upp till fästningen och varit på kortare kryssningar på både Rhen och Mosel. Blogginlägg från vårt förra besök hittar ni här.

Linbanan och fästning Ehrenbreitstein hoppade vi denna gång, men det rekommenderas absolut att ta en sväng upp dit. Det finns intressanta utställningar, fin utsikt och en trevlig servering där uppe.

Bild från tidigare besök i Koblenz. Vy från fästningen ner mot Deutsches Eck och Campingen.

När det gäller kryssningarna, så vill vi absolut rekommendera att göra som vi gjorde för flera år sedan; att ta tåget från Koblenz till Bingen och sedan ta en kryssningsbåt tillbaka. Denna sträcka av Rhen är på Unescos världsarvslista och den är otroligt vacker! Så många fina slott och andra vackra byggnader, vinodlingar i sluttningarna och den passerar även förbi Loreley-klippan. Mosel-kryssningen gjorde inte samma intryck på oss, dock har vi pratat om att göra en längre upp i Mosel vid något tillfälle.

Denna gång började vi med att ta den lilla personfärjan ”Liesel” som går direkt nedanför campingen över Mosel. Sedan promenerade vi bort till Deutsches Eck och monumentet av Kaiser Wilhelm I.

Monumentet på Deutsches Eck.

Sedan fortsatte vi någon kilometer längs Rhen. Promenaden gick förbi alla bryggor där man kan ta de olika flodkryssningarna, det finns ett stort urval av turer med olika avgångstider, längder och teman, så alla borde hitta något! Vi rekommenderar som sagt den lite längre turen vi nämnde ovan! Vid några av bryggorna låg även stora hotellfartyg.

Någon gång ska det bli en flodkryssning på en av dessa båtar.

Målet med vår promenad var Kurfürstliches Schloss. Väl framme finns det en öppen grind i muren där man kan gå in i trädgården.

Här var det stängt, men bredvid fanns en öppen grind.

Vi gick in genom muren och genom den fina slottsträdgården.

Stort slott med fin trädgård!

Sedan fortsatta vi runt slottet. På väg runt fick jag syn på ett par gångtunnlar med lite gatukonst och gjorde en avstickare.

Fin gatukonst fastnar oftast på bild.

Sen kom vi till den stora parken på framsidan av slottet. Där fanns det båda skatepark och lekplats och några bänkar där folk verkade njuta av den fina dagen.

Pampig framsida på slottet också!

VI fortsatte in mot gamla stan. Där kom vi förbi ett område där man hyllade judiska sportstjärnor. Sen kom vi till Koblenzer Schängel, en staty som ni hittar på en bakgård inte långt från torget i gamla stan. Stanna gärna och kolla och fotografera en stund, men vakta er för vart ni står!

Förstår ni varför ni ska passa på vart ni står?

Sen beundrade vi torget och fick höra ett trevligt litet klockspel innan det började bli dags för en matbit och något läskande, så vi letade reda på en uteservering och det blev pizza, flammkuchen och var sin Kölsch.

Flammkuchen är en favorit när vi är i Tyskland och Kölsch hör till när man är vid Rhen.

Efter maten kände vi oss nöjda och strosade vidare mot färjan för att åka tillbaka till campingen. På vägen kom vi förbi denna fina kyrka:

Vackra Basilika Sankt Kastor.

Koblenz är inte den mysigaste staden vi besökt i Tyskland, men det är en trevlig stad som är väl värt ett besök. Staden är även en bra utgångspunkt för utflykter i området eller för fortsatt resa längs Rhen eller Mosel. Innan vi kom till Koblenz hade vi knappt sett svenska husbilar på vår resa och väldigt få utländska husbilar överhuvudtaget. Koblenz verkar dock vara en populär knutpunkt, och här såg vi många utländska husbilar, även svenska.

Vill du se levande bilder från vårt besök i Koblenz, så har vi gjort en Youtube-video som ni hittar här:

Video från Koblenz och campingen där.

Vi fortsätter vår resa ner längs Moseldalen, men vi åker förbi några av städerna med dubbelnamn som vi besökt tidigare och fortsätter till den delen av Mosel som vi fick utelämna på grund av problem när vi var i trakterna för tre år sedan. Vi har ett par platser på önskelistan, men vi får se vart det finns plats och hur långt vi vill köra varje dag. Häng med här på bloggen eller på några av alternativen nedan, så får ni veta!

Vill ni hänga med på resan lite mera live, så gör vi dagliga uppdateringar på Instagram där vi också heter Reiselinda. Inläggen på bloggen och Youtube kan ligga några dagar till en vecka efter då det är lite mera jobb med det. Vi har även en Facebook-sida där vi länkar till inlägg på Youtube och bloggen och även lägger ut något foto och lite annat då och då, så bästa stället att följa oss för att inte missa något är där! Och om du tycker om det vi gör, så är det bästa sättet att stödja oss att gilla, följa, prenumerera, kommentera och kanske till och med dela våra filmer och inlägg vidare så att flera får se! Vi tycker det är så roligt att dela med oss och ännu roligare när vi får trevliga kommentarer och meddelanden från er!