Ediger-Eller blev första stopp i Moseldalen

Av | 29 september, 2021

Efter att ha tvättat kläder, kollat på båtar och varit på sightseeing i Koblenz under ett par dagar, så påbörjade vi vår resa längs Moseldalen. VI har varit i Moseldalen tidigare, både med husbil och med personbil, men Moseldalen är lång och det finns många orter att besöka. Vi åkte förbi flera ställplatser längs vägen. Några låg lite för nära Koblenz, vi missade avfarterna eller det såg redan fullt ut, men till slut så var vi tillräckligt uppmärksamma och hann med avfarten till ställplatsen i Ediger-Eller.

Ställplatsen i Ediger-Eller är en enkel ställplats som ligger mellan vägen och Mosel. Tyvärr var det en del buskar och träd som skymde vyn mot Mosel, men vi hade en liten lucka, så vi började med en trevlig fika framför husbilen. Vi gillar trots allt att stanna även i dessa mindre, inte fullt så kända orterna då det ofta är lite lugnare, och ställplatsen fungerade alldeles utmärkt för en natt. Under fikat kollade vi lite på vad som fanns i närheten och bestämde oss för att ta fram cyklarna och börja med en utflykt till Bremm. I Bremm gör Mosel en u-sväng, också kallat Moselschleife, och i sluttningen ovanför så finns det ett par utsiktspunkter, och vi tänkte kolla hur jobbigt det skulle vara att ta sig dit.

Cykelturen till Bremm var i underkant av fyra kilometer och gick på fina cykelvägar längs Mosel hela vägen. Framme i kurvan på Mosel finns det en parkering bredvid vägen där man kan parkera för att vandra upp till utsiktspunkterna. Vi var inte så sugna på vandring, så vi fortsatte in till Bremm och hittade vägen upp till kyrkan som ligger lite nedanför den lägsta utsiktspunkten. Där parkerade vi våra cyklar och gick sista biten. Den övre utsiktspunkten insåg vi att det inte skulle bli av, då det var brant uppför och vi hade med ett par strulande knän som inte skulle gilla att gå tillbaka ner igen.

Vyerna var jättefina även från där vi stod, så det kändes inte heller nödvändigt.

Visst är det vackert?

Väl tillbaka på ställplatsen blev det en matbit och lite vila innan vi tog en kvällspromenad i Ediger-Eller. Vi ville ju se oss omkring på den lilla orten vi övernattade på också. Längs huvudleden som går ovanför ställplatsen fanns det flera uteserveringar med vinprovning och vi hittade en där vi gick in och kikade lite. Sen tänkte vi ta vart sitt glas innan vi gick vidare. När vi skulle beställa, fick vi först förklara vad vi gillade och sen fick vi smakprov innan vi bestämde oss och beställde. Vi gillade vinet såpass att vi köpte med ett par flaskor innan vi gick vidare.

Lokalt vin i Ediger-Eller

Sen fortsatte vi upp på smala gator och gränder i samhället. Det visade sig att det var nere vid stora vägen det mesta händer här i samhället. Vi var i stort sett ensamma på hela promenaden. Det är tydligt att det är vin och besöksverksamhet som är det som gäller på orten. De flesta skyltar handlar om vinprovning och övernattningsmöjligheter.

Trevlig promenad på gränderna i Ediger-Eller

Det verkar finnas en kreativ plåtslagare i stan, för det fanns många plåtfigurer runtomkring. Många hade tema från fotbolls-EM i 2008, men det var även annat.

Två av plåtfigurerna vi såg.

Det blev en trevlig promenad och sedan en god natts sömn på ställplatsen. Vi var som tur var vakna när bagarbilen kom klockan åtta på morgonen, annars hade vi vaknat tvärt när den stannade och tutade och slamrade med skjutdörren precis bakom vår husbil! Det blev ett trevligt första stopp längs Mosel.

Ediger-Eller och utflykten till Bremm fastnade så klart på film också, och om ni vill se mera så hittar ni filmen här: