127 dygn i husbilen – sen blev det paus

Av | 18 augusti, 2021

Första april flyttade vi in i husbilen och har haft en fantastisk vår och sommar, där vi har fått se mycket av Sverige och lite av Norge, träffat släkt och vänner och haft det allmänt bra! Men efter 127 dygn blev det tyvärr en paus, så nu har vi varit hemma ett par veckor och det blir ytterligare ett par veckor tills vi rullar i väg igen. Lite ovant och annorlunda att bo i ett hus igen efter fyra månader, men vi vänjer oss. Vi passar på att göra ärenden, träffa släkt och vänner hemmavid och ladda för nya äventyr.

Bloggandet har blivit lite lidande i sommarvärmen och glädjen över att träffa släkt och vänner i Norge igen efter ett och ett halvt år, men nu börjar vi landa i någon sorts normal igen, så framöver ska jag försöka komma i kapp. Det finns redan en lista på upplevelser att skriva om från juni, och det har fortsatt att fyllas på under juli. Men först kommer kortversionen av vad vi har hunnit med i juli och fram tills vi tog paus i början av augusti. I inlägget finns även lite om kostnader och hur det var att korsa en landsgräns igen för första gång på ett par år. Om ni inte läst våra tidigare sammanställningar så hittar ni summering av april och maj i detta inlägg och summering av juni i detta inlägg.

Kortversion av vad vi gjorde i juli.

Juli månad började där juni slutade, i Tavelsjö. Vi var fortfarande på väg söderut och hemåt för min sista spruta och vi hade en dryg vecka på oss. Från Tavelsjö rullade vi till Kvarkenfisk som vi fått många tips om. Detta är en plats vi kan tänka oss passar bra om man vill gå ut och käka, kanske tillsammans med några andra, men annars blev inte vi jätteimponerade. På väg från Kvarkenfisk stannade vi vid Olofsfors Bruk för lite sightseeing. När vi sedan åkte vidare började vi märka att det var lite mera folk i rörelse och vi fick ändra planer ett par gånger då platserna vi planerat för redan var fulla. Vi hittade dock till Gideå där vi fick en natt helt för oss själva innan det blev lite sällskap andra natten. I Gideå tog vi det mest lugnt i värmen.

Härlig plats i Tavelsjö!

Efter Gideå siktade vi in oss på utkanten av Höga Kusten och landade på ställplatsen BK Flottaren där vi stod helt ensamma på bryggan. Det fanns ytterligare några ekipage på själva ställplatsområdet, men det var rätt lugnt. Vi hade nu positionerat oss för att köra över den gamla Högakustenbron vid Sandslån samt besöka minnesmärket för Ådalen 31 dagen efter.

Sen fortsatte vi söderut och gjorde en bensträckare vid Mjälloms för att bunkra tunnbröd och andra delikatesser. I övrigt valde vi att passera Höga Kusten utan några stopp denna gång och landade i stället på ställplatsen vid Stugsundsudden utanför Söderhamn. Där har vi varit tidigare och vi hade planer om att ta en cykeltur på våra elcyklar längs leden Sågverkstrampet. Cykelturen reducerades till en kort tur in till centrum, så vi får komma tillbaka flera gånger. Det blev även en god pizza från pizzerian som har hand om ställplatsen för att markera avslut på denna etapp på vår resa.

På väg till Söderhamn hade vi ett ”klonk-ljud” framme till vänster på husbilen vid några tillfällen, så samma dag som vi tänkte lämna, så ringde vi verkstan och frågade om de hade tid att kolla vad det kunde vara. Då blev det lite bråttom, då de skulle ta fyra veckor semester från lunch samma dag, och vi enligt Google maps skulle vara framme runt 11.00 om vi åkte raka vägen på en gång… Vi hann fram med endast ett par ”klonk”-tillfällen. Verkstan kunde inte hitta något och vi tog en åktur med en från verkstaden utan att kunna provocera fram det, så förmodligen var det en sten eller något som bråkat. Det var i alla fall skönt att få kollat att det inte var något allvarligt fel.

Efter verkstadstiden åkte vi hem där vi stannade i nästan en vecka. Som vanligt blev det städning och röj i husbilen, klädtvätt och sånt. Vi fixade lite i trädgården och det viktigaste var förstås min andra vaccinspruta. Vi hade bestämt oss för att stanna hemma en dag efter sprutan för att känna av eventuella biverkningar. Sedan var tanken att åka mot Norge för att finnas nära gränsen när andra sprutan hade registrerats i covidbeviset och vi äntligen kunde åka över gränsen. Det sägs att detta kan ta upp till en vecka, så vi hade en lista med sevärdheter som vi tänkte stanna vid, men redan vid frukost på andra dagen efter sprutan hade det registrerats, så sevärdheterna får stå kvar på listan till en annan gång. Vi hade redan planerat att åka hemifrån samma dag, men hade lite saker att fixa längs vägen, så det blev en övernattning vid ställplatsen i Slottsbron innan grenspasseringen.

Fin strand med solnedgång i Slottsbron.

Dagen efter var det dags att testa första gränspasseringen på drygt ett och ett halvt år. Första gången på det jag kan komma ihåg att vi behövt stanna vid en gränsövergång med bil. Vi körde över vid Töcksfors/Ørje, och det var knappt någon kö. Både tullare och polis fanns på plats. Tullarna kollade igenom ett par bilar och poliserna kollade efter ID och covidbevis, frågade om vi skulle på semester och önskade oss trevlig resa. Vid norska Trafikverkets kontrollstation ett par kilometer efter gränsen fick vi bromsa in ännu en gång för att berätta att vi var fullvaccinerade. De som inte är det, behöver testas innan de kommer förbi. Det såg ut som det var lite mera kö där, men det kan bero på att det är lite väntetid på provsvaren. För oss gick gränspasseringen oväntat smidigt och ett par timmar senare kunde jag krama min mamma för första gång sen vi sågs sist julen 2019!

Vårt Norgebesök varade i 16 dagar. Vi övernattade i stort sett utanför hos släkt och vänner, men gjorde även en liten resa till Morgedal på egenhand. Från vår bas hos mamma gjorde vi utflykter till Blaafarveværket och Drammen tillsammans med mamma i hennes bil. I och med att jag bor så långt ifrån alla ”där hemma” så ses vi inte så ofta i vanliga fall heller, men det kändes extra bra att äntligen få träffa så många av de nära och kära denna gång, just för att inte varit möjligt och för att det faktisk var längre än vanligt sen vi träffades och för att det varit i princip omöjligt att få till det tidigare.

Efter härliga dagar i Norge var det dags att vända hemåt igen. Vi hade dock ytterligare träffar på listan. Vi började med ett trevligt stopp hos kompisar i Eda innan vi åkte till pappa i Sysslebäck för ett par nätter. Från Sysslebäck åkte vi till Svabensverk där vi tog en liten konstpromenad. Sista övernattningen innan hemresa blev sedan vid Hälsingegården Träslottet.

Några av alla troll vi mötte i Norge!

Efter 126 övernattningar i husbilen, för vi har bott i den även när vi varit hemma på korta visiter för vacciner och annat, var det dags att mer eller mindre tömma husbilen och flytta in i huset för några veckor. Som jag har berättat tidigare så märkte vi i sommar att golvmattan började släppa. Detta visade sig vara ett produktionsfel som är vanlig på husbilar av vår årsmodell med golvvärme och något som tillverkaren åtgärdar på så kallad goodwill då det inte finns någon garanti. Vi funderade ett tag på vad som var bästa tiden för att åtgärda detta. Även om vi inte var sugna att göra en paus nu, så kom vi fram till att vi gärna ville ha detta fixat innan golvvärmesäsongen. En kall kväll i juni märkte vi nämligen att bulan blev betydligt större när vi använde golvvärmen. Nu har husbilen varit en vecka på verkstad och förhoppningsvis kan vi hämta den igen innan det har gått en vecka till.

Vad kostade juli?

Detta blir en kostnadsrapport för juli och några få dagar in i augusti. Som sagt så har vi bott mycket gratis hos släkt och vänner samt hemma och även stått på gratis ställplats. Genomsnittlig kostnad för övernattning har därför landat på 71kr. Gott under 150 kr som vi har som mål att hålla oss under. Vi har inte haft behov att fylla på någon gasol under juli. Vi har tankat för 4143 kr under juli. Om vi räknar att genomsnittlig förbrukning är runt en liter per milen och att dieselpriset är 17 kr/l, så har vi kört i runda slängar 243 mil. I Norge tankade vi en halv tank till drygt 14 kronor på vägen hem. Till vanligt är dieselpriset i Norge och Sverige ungefär detsamma och just nu är kronorna ungefär lika mycket värda också. Men har man lite flyt och är på rätt plats vid rätt tillfälle kan man även hitta diesel till under 14 kronor per liter. För några år sen så var det fasta dagar och tider på vissa stationer som hade lägre priser, men nu är det mera random. Att komma över ”billig” diesel är dock inte så svårt om man har ögonen med sig och passar på att fylla när det är en sån dag.

Planer framöver

Som jag har skrivit tidigare så har vi funderat på norra Norge eller Tyskland efter pausen. Vi är båda fullt vaccinerade och som det ser ut nu, så är det ok att resa till både dessa länder så länge vi kan dokumentera det. Det ska inte heller spela någon roll om smittspridningen i Sverige ökar så att Sverige blir rött igen, men då det är ett par veckor till avresa så håller vi koll på utvecklingen. Vi vill inte heller åka till en plats där det finns massa restriktioner och där mycket är stängt. I Tyskland är kraven på munskydd just nu strängare än i Norge, men det är inte värre än att vi kan leva med det. Så just nu lutar det kraftigt åt att vi åker till Tyskland. Vi avvaktar tills vi har husbilen hemma och ser hur läget utvecklas innan vi eventuellt bokar färja. Förhoppningen är att åka runt i Tyskland under september, oktober och kanske ett par veckor in i november om vädret tillåter det, innan vi rundar av årets fantastiska husbilssäsong!

Om du varit i Tyskland eller Norge på sistone, så får du gärna skriva en kommentar och berätta hur det var att resa runt med tanke på restriktioner med mera.

Följ med på resan!

Nytt för i sommar är vårt Youtubekonto. Där finns det just nu fem filmer från sommarens äventyr, och det kommer fyllas på mera framöver! Tryck gärna på prenumerera-knappen om du går in och kollar, så missar du inga filmer framöver.

Alla platser vi besöker lägger vi till på en karta som ni hittar här eller i menyn här på hemsidan. Om ni klickar på en markering på kartan så får ni se en liten kommentar och/eller beskrivning om platsen som vi har skrivit samt om vi har bloggat om något från platsen så hittar ni en länk till det inlägget. Ofta finns även information om platsen från Google med. Om ni som vi längtar till eller planerar att åka till Tyskland, så finns även en karta med platserna vi besökte under vår fyra månader långa resa dit i 2018.

På Instagram, där jag också heter Reiselinda, kan du följa oss lite mera i realtid. Här på bloggen blir det ofta lite eftersläpning.

Sen finns vi även på Facebook. Där delar vi alla blogginlägg, Youtube-filmer samt lite foton och annat som kan vara av intresse.

2 svar på ”127 dygn i husbilen – sen blev det paus

1. Yvonne Kristiansson

Från Swe. In i Norge Stöten/Stöa den 8/8 kl 9:00. Bara vi, inga andra bilar.Visade covidpass. Vidare mot Hamar, där gick den vackra hjulångaren Skibladner ut på Mjösa. Fortsatte på den vackra vägen över Geilo mot Eidfjord, över Hardangervidda och Vöringsfossen. Campingstuga vid fjorden över natten.Nästa dag åkte vi genom tunneln upp till den gamla gården Kjeåsen med den fantastiska utsikten ner mot Eidfjord.Tog sen väg nr 7 efter Hardangerfjorden mot Bergen, ch.in på Radison, Bryggen, tyvärr en hel kväll o natt i regn
    Dagen efter var solig, besökte sevärdheterna bl.a. Gamla Bergen. Vi tog E16 mot Voss, många långa tunnlar och färjor i Norge, Väg 55 över Sognefjäll,Jotunheimen mot Lom och vackra Stavkyrkan.
    I Geiranger som var det stora målet,tog vi bilfärjan över fjorden.Nästan 2 Tim till Hellesylt,oj vilka vyer. (Missade den turen när vi åkte Hurtigrutten Kirkenäs-Bergen för några år sen)Färden vidare på Trollstigen mot Ådalsnäs och Dombås.Dovrefjäll och Rondane. Upp mot Röros och en god räkmacka i Kaffestugan.
    Sista vägen mot Swe. gick över Brekken/Fjällnäs. Fritt fram utan kontroll vid gränsen.
    Mycket nöjd med veckan och resan, varmt och skönt väder,vackra vägar, bra campingstugor, billig Diesel,ingen trängsel
    Kan rekommendera rutten!

Det låter som en underbar runda! Många platser som står på vår lista.