Skulpturpark och kanotutmaning

Av | 14 juni, 2019

På Strandkorgsutmaningens femte dag skulle husbilarna få vila. Vi skulle stå kvar på campingen ytterligare en natt och i stället ut och åka tåg innan det var dags för dagens utmaning vid campingens kanotcenter. Jag kan avslöja såpass att vi äntligen fick några poäng!

Dagens utflykt

Efter frukost mötte vi upp vår guide Enrico vid campingreceptionen och tillsammans gick vi den lilla kilometern bort till järnvägsstationen på sträckan som heter ”Kleinseenbahn” och stannar vi flera av sevärdheterna i området.

Kleinseenbahn
Reiselinda bakom spakarna??

Vi åkte två hållplatser från Gross Qassow till Wesenberg där det blev en mysig promenad till Skulpturparken. Vid skulpturparken fick vi först en guidning bland konstverken inomhus innan vi fick promenera rundan som fanns utomhus på egenhand.

Finaste av alla skulpturerna!

Vi avslutade sedan med lunch i cafét vid skulpturparken innan vi promenerade tillbaka till tåget. Vi hade god tid på promenaden tillbaka och vi passade på att leta reda på ett par geocacher längs vägen. Guiden och våra medresenärer från Kors och Tvärs geocachar också lite och vi lyckades engagera ytterligare några medresenärer. Om ryktena stämmer har de numera loggat runt 30 cacher efter avslutat resa..

Christer smyger efter en geocache bakom några som väntar på tåget…

Dagens Utmaning

Väl tillbaka på campingen blev det en kort stunds vila och lite ombyte innan det var dags för dagens utmaning. Det var dags att paddla kanot. Att hyra kanot har vi pratat om att vi skulle villa göra någon gång, men det har inte blivit av, så det var perfekt att få möjligheten här.

Britt-Marie och Lars värmer upp för utmaningen

Vi fick en liten introduktion samt flytvästar och en vattentät behållare till telefoner med mera och sen var det dags. Det gick väl inte spikrakt direkt, men vi fick till det rätt bra. Vi paddlade in i floden Havel (som går hela vägen till Berlin) och första utmaning var att hitta guidens ”vän” som hade försvunnit någonstans längs floden. Efter en bra stunds paddling var det jag som fick syn på ”honom” först, det var ett skelett i svart kappa som var utplacerat i en buske. Som pris fick jag en öl när vi kom i land!

Härlig miljö längs Havel

Strax efter vände vi och sen var det dags för tävling. Vi skulle tävla om vilket lag som kunde ta sig snabbast mellan två broar. Det blev lite trångt i starten och några klagade på att de blev spärrade och krockade, men det såg inte vi något till…. Vi tog rygg på Team Parrot och kom i mål som tvåa! Äntligen fick vi våra första poäng.

Lite jobbigt var det med sittställningen i kanoten, några ben som domnade och ryggar som inte ville räta ut sig, men detta kommer vi garanterat att göra flera gånger. Det var jättemysigt att paddla längs med floden.

Husbilshäng

Efter utflykten hann vi för första gång på resan med att sitta ute tillsammans vid husbilarna. Britt-Marie fixade lite tilltugg och Anette fixade en rolig musikquiz.

Fritz fick komma ut och vara med på roligheterna
Samling vid Caradon

Vi gjorde ett uppehåll i det sociala för att käka middag på campingen. Robust tysk husmannskost även denna dag, men tyvärr föll den inte mig riktigt i smaken. Sen blev det en liten samling i en av husbilarna innan det var dags för sängen. Vi sov i alla fall gott efter dagens fysiska aktiviteter!

2 svar på ”Skulpturpark och kanotutmaning

Ja, det var verkligen en härlig dag! Tur med vädret och trevliga aktiviteter!