Strandkorgsutmaningens sjätte dag blev en riktig skitdag!

Av | 17 juni, 2019

Ja, allt var ju inte bara skit, men humöret var väl inte helt på topp efter att vi började dagen med att krocka med husbilen. Om du inte redan läst om detta, så hittar du hela berättelsen här. Vi hann annars med lunch i Stralsund, bryggeribesök på Rügen, en långsam incheckning på campingen och en middagsbuffé som inte imponerade.

Stralsund

Vi har hört mycket bra om Stralsund, men av diverse anledningar har det inte blivit av med ett besök där tidigare. Besöket nu blev också av det snabbare slaget då vi och en av de andra husbilarna inte hann med starten på guidningen på grund av vår olycka. De andra hade lämnat en karta där restaurangen där vi skulle äta lunch var utmärkt, så vi promenerade med kamerorna i högsta beredskap i riktning restaurangen och hann åtminstone se att det verkade vara en trevlig stad med många fina gator, torg, hus och kyrkor.

Det var faktiskt skönt att sätta sig ner på Café Scheele tillsammans med de andra deltagarna och ta det lite lugnt efter förmiddagens händelser. Det blev en god baconlindad kyckling och rabarberkaka.

För ovanlighetens skull blev det inte fisk i dag.

Efter lunch blev det en omväg via hamnen tillbaka till husbilarna och det var inte svårt att se att sjöfarten har varit viktig i Stralsund. Det känns som jag skrivit detta i en hel del inlägg nu, men även hit kommer vi gärna tillbaka!

Insel-Brauerei i Rambin

Efter Stralsund gick resan vidare till Rügen. Där blev första stopp Insel -Brauerei, ö-bryggeriet, i Rambin. När vi kom hit åkte alla husbilarna i karavan och det var faktiskt en rätt så cool känsla när de stod ute och väntade på oss och vi svängde in på parkeringen och radade upp oss.

På Insel-Brauerei fick vi först en liten presentation av bryggeriet som bara är fem år gammalt. De tillverkar cirka 20 olika sorter både med och utan alkohol och med olika alkoholstyrkor. En sats med öl är klar på fyra veckor. Alla sorterna är överjästa och den andra jäsningen sker i flaskan. Flaskorna är täckta med papper för att hålla ljuset ut så att inte jäsningen påverkas.

Efter presentationen blev det en liten omvisning och sedan blev det provsmakning av både alkoholfria och alkoholhaltiga öl. Enligt diplom på väggen hade bryggeriet vunnit flera priser för sina öl.

Regenbogen Camping och sen middagsbuffé

Efter ölsmakningen åkte vi vidare norrut på Rügen till Göhren, där vi skulle bo på Regenbogen Camping de två sista nätterna innan hemresan. Första intrycket blev tyvärr inte så bra då incheckningen tog över en timme och inget var förberett trots att de fått information innan. Det var också dåligt med engelskakunskaper hos personalen som tog i mot mina resekompisar. Själv satt jag kvar i husbilen och kunde tyvärr inte hjälpa till med språket.

Vi fick våra platser rätt så samlat nära ett av campingens servicehus och det uppskattades. Så mycket mera hann vi inte se av campingen denna kväll då det redan var dags för middag. Campingen gjorde ett bättre intryck dag två, mera om det i nästa inlägg.

På väg till middagen visade det sig att gruppen valde lite olika vägar och de jag gick med gick en brant tung väg parallellt med en liten hiss som kostade pengar som vi inte hade med oss. Vi fick i alla fall jobbat upp aptiten. Tyvärr var buffén inte någon höjdare. Det var slut eller tog slut på det mesta och maten var lite tråkig. Höjdaren var en ”ostkräm” som jag åt till efterrätt som jag har glömt vad den hette.

Det var med andra ord lite blandad kvalitet på upplevelserna denna dag. Möjligen var jag något färgad av starten på dagen så jag inte var lika positiv som jag brukar, men alla kan ju inte vara på topp alltid och det är extra svårt med en nykrockad husbil…

12 svar på ”Strandkorgsutmaningens sjätte dag blev en riktig skitdag!

1. Gunilla och Janne The Dreamteam?️‍♂️

Jag tyckte du beskriver hela den dagen perfekt?Vi som kom först till Stralsund var ju lite oroliga över er som blev försenade och otursdrabbade men jag tycker ni hanterade situationen och dagen med bravur❤️Kram och hoppas ni får bilen klar snart❤️?

Tack! Hoppas också vi kan ut och rulla igen snart!

2. Kors och Tvärs

Besöket i Stralsund tyckte vi nog var bäst eftersom den guiden tog det väldigt lugnt. Sen gick ju vi och tänkte på er, hade ju sett hur olycksplatsen såg ut, innan det blev avspärrat av polis. ?
    Visst var det ”up-and-down” och det vi inte var nöjd med är det ju ändå bra att vi framför så att en ev ny resa blir ännu bättre.

Hoppas ni snart får bilen fixad!

Vi var nog kanske lite färgade, men det var ett par andra besvikelser den dan också och jag är övertygad om att incheckningen till exempel inte alltid är lika långsam, men för oss blev det ju ett irritationsmoment. Väntar på att verkstan ska höra av sig, men kanske ringer snart själv. Otålmodig.

3. Britt-Marie Lundgren

Vi gillade också besöket i vackra Stralsund, men bäst var nog nästan när ni dök upp på restaurangen oskadda!
    Hoppas ni snart får rulla ut på vägarna med en husbil i skick som ny!

Ja, Stralsund bara måste vi tillbaka till och det var väl tur i oturen att det gick så bra så att vi fick sett lite av Stralsund! Plötsligt rullar vi förbi Falköping och kräver en konstvandring 😀

4. BP

Efter allt ni varit med om var ni då absolut inte i form om man säger så. Men kritik får man ju alltid framföra, bara den är objektiv (och konstruktiv). Engelska är då inget tyskarna någonsin kommer att lära sig. Okej, det finns undantag, men regeln är nog att alla ska kunna tyska när man kommer till landet. Suck säger jag bra…

Vi var nog lite sura, men när man vänder sig bort och inte vill försøka med språket ens när man har ett serviceyrke… jaja. Tyskarna blir bättre på engelska, men jag är glad jag kan tyska också

5. FREEDOMtravel

Jobbigt med olyckan och naturligt att det påverkade dagen! Skönt ändå att det inte blev värre, och att det verkar som att ni får hjälp med bilen snart!!! Stralsund var en riktigt fin stad, kan tänka mig att återvända dit! Skulle gärna åka tillbaka till Rugen också, fantasttiskt fint verkligen! När det gäller språket är nog vilja till kommunikation viktigare än att verkligen kunna prata tycker jag. Alltså, det är ju bra om de pratar engelska förstås, men om man är positiv och lösningsfokuserad så brukar det mesta funka med teckenspråk, lappar och enkla ord. De flesta brukar ju fixa det, men just den här kvinnan i receptionen fick ju liksom lite panik av att vi inte kunde tyska … Men håller med, allting kändes bättre nästa dag! Nu önskar vi en riktigt fin midsommar!

Jo, det största problemet med språk är ju när det inte finns någon vilja att försöka ens, jag kanske ska förtydliga det i inlägget. Självklart påverkade olyckan humöret i några andra situationer den dagen, men tror både incheckningen med ”språkproblemen” och middagen hade hamnat en bit ner på listan oavsett! Nu som vi fått en verkstadstid så är vi åtminstone på bättre humör!