Romantiska vägen – Bad Mergentheim

Av | 14 juni, 2018

Vi påbörjade vår resa längs Romantiska vägen i Würzburg i går.  I dag fick vi en dålig start på dagen innan vi gjorde ett besök i  Bad Mergentheim.  När vi började på Romantiska vägen bestämde vi oss för att vi inte bara skulle besöka de största och mest kända orterna.  Genom sociala medier hade jag fått tips om att Bad Mergentheim var värt ett besök och så fick det blir.  Ursprungsplanen var att spendera ett par timmar där och sen åka vidare till Rothenburg ob der Tauber och ta in på camping.   De planerna ändrades dock lite på grund av ställplatsen i Würzburg!

Bråkig ställplats!

Ställplatsen vid Friedensbrücke i Würzburg var det bråkigaste vi varit med om och vi sov jättedåligt i natt.  Så fort trafiken avtog började buskörarna, det var folk som pratade utanför och vi blev väckta av sirener vid ett par tillfällen.  På toppen av det hela påbörjades sopning av parkeringen kl.06.00 och busstrafiken som passerade ett par meter från husbilen drogs också i gång där på morgonen.  Vi kommer med andra ord aldrig att sova på den ställplatsen igen, men vi kan rekommendera den som parkering för att utforska staden.

Bad Mergentheim

Efter en alltför tidig morgon i Würzburg kom vi fram till Bad Mergentheim strax efter tio. När vi parkerade husbilen kände vi hur trötta vi var och bestämde oss för att ta det lugnt och stanna här över natten i stället för att åka vidare.  Det känns just nu som ett mycket bra beslut!

Ställplatsen i Bad Mergentheim har cirka 30 uppmärkta platser och just nu verkar det som det kommer bli en betydlig lugnare natt än i går! Vi får återkomma om det!

Ställplatsen i Bad Mergentheim

När vi installerat oss och vilat lite, tog vi cyklarna in till centrum som ligger en dryg kilometer bort.  Vi promenerade sedan över torget och runt i fotgängarområdet i centrum. Vi gick även en runda vid det gamla slottet och slottskyrkan.  Sen kollade vi in i några affärer och tog en fika på torget.

Det var ett mycket lugnt och skönt tempo i Bad Mergentheim och vi såg knappt någon annan turist.  Det kanske är tidigt på säsongen än.  Tisdagar och fredagar är det enligt en skylt på ställplatsen marknad på torget. Dessa dagar är det förmodligen mera aktivitet.

Torget i Bad Mergentheim

Slottet i Bad Mergentheim

Också lite härlig arkitektur!

När vi sett och fotograferat det vi ville, handlade vi lite på en Lidl som vi sett på väg in till centrum. Sedan cyklade vi tillbaka till husbilen och gjorde middag. I kväll har jag läst min tyska bok och varvat ner. Och Nu hoppas vi på en natt med lång och djup sömn så vi får laddat batterierna inför vidare färd i morgon.