En mellanlandning i Ratzeburg på väg hem från Tyskland

Av | 5 december, 2021

I samband med stoppet vid båthissen i Scharnebeck fick vi tips om orterna Mölln och Ratzeburg som båda ligger på vägen mot Lübeck där vi hade planerat att göra gränshandel och övernatta sista natten innan färjan hem. Ingen av ställplatserna hade några toppbetyg i Ställplats-appen, men båda hade el och i och med att vi fått tips om orterna, så tänkte vi att det säkert kunde vara värt att göra ett besök. Det fanns dessutom inte så många andra platser att välja på längs den planerade rutten.

Vi siktade in oss på Ratzeburg, men då Mölln låg nästan längs vägen, så gjorde vi en avstickare för att kolla upp hur ställplatsen såg ut och hur fullt det var. Det fanns gott om lediga platser, men ställplatsen såg ut att kunna bli lite trång om det skulle fyllas upp. Vi bestämde därför att hålla fast vid att åka till Ratzeburg, och om det skulle vara fullt där, så kunde vi heller åka tillbaka. Även i Ratzeburg var det gott om platser när vi kom fram. Ställplatsen var en del av badhuset Aqua Siwas parkering, och även den var ganska trång, men vi bestämde oss för att den fick duga för ett par nätter. Kolla in filmen längst ner om du vill se hur det ser ut på ställplatsen.

Samma dag som vi kom fram hade vi en del att fixa med i husbilen, så det blev ingen sightseeing. Jag tog dock en promenad till gatuköket Berlin Döner och hämtade var sin kebab till middag. Det hade vi tänkt att vi skulle äta någon gång på vår resa, men det hade inte blivit av än. Och med tanke på hur gott det smakade, så hade vi kanske tur som väntade så länge?

Ratzeburg ligger på en ö med flera sjöar runt ikring, men vi hittade inte så mycket information om vad som finns att se och göra. De som tipsade oss hade inte gett så mycket mera tips än att åka dit heller, så efter en god natts sömn, så gick vi ut på promenad för att se vad vi kunde hitta. Vi gick först i riktning mot torget. Där fanns det ett par stora fina byggnader, ett vattenspel och så klart några butiker, men annars var det inte mycket som verkade ske i Ratzeburg på en lördag i slutet av oktober.

Rätt så tomt och lugnt på torget i Ratzeburg en lördag i slutet av oktober.

Vi fortsatte sedan i riktning domkyrkan. På väg dit fick vi syn på en mindre marknad, men där var det lite mycket trängsel för vår smak. Det blev i stället en runda in i kyrkan där vi var nästan ensamma. Det är intressant att se hur arkitekturen ändrar sig med vart man är. I denna delen av Tyskland är det mycket tegelsten som gäller, och det märktes även på domkyrkan.

Domkyrkan i Ratzeburg

Efter besöket i domkyrkan letade vi reda på en strandpromenad. När vi nu var på en ö, så ville vi gärna se lite vatten också. Då kunde vi se vad som såg ut som en lite större camping borta på landsidan (120 grader till höger om fotografen)

Strandpromenaden i Ratzeburg

Sen kom vi tillbaka till torget där vi handlade med oss några frallor och något gott till eftermiddagsfikat från ett bageri. Sen blev det hockey på TV och husbilsmys resten av kvällen. När vi åkte vidare dagen efter såg vi att det finns ett parkområde där det verkade vara lite mera trafik med folk än vad vi såg på vår promenad, så antagligen har vi missat en hel del i Ratzeburg, men det blev oavsett ett fint stopp längs vägen. Vill ni följa med på vår promenad och höra oss berätta om något vi längtade till med att komma hem till Sverige, så har vi gjort en film som ni kan se här nedan: