Två månader i Tyskland – Gränshandel och färjan hem

Av | 13 december, 2021

Efter två härliga månader i Tyskland var det tyvärr dags att ratta husbilen hemåt. Hela sista veckan hade, även om vi hittade några spännande platser, faktiskt känts lite som en transportetapp. Både vädret och stängda platser som vittnade om att säsongen började ta slut, gjorde också sitt för att bidra till den känslan. Vi tycker alltid det är lite vemodigt när våra längre resor går mot sitt slut, men vi hade mycket spännande och roligt framför oss även hemmavid, så det kändes trots allt ok att påbörja sista etappen.

Efter övernattningen i Travemünde, hade vi planerat för en dag med shopping på Citti Park i Lübeck och sedan övernattning i Lübeck innan färjan från Kiel dagen efter. Vid Citti Park i Lübeck finns det parkeringsplatser för husbilar och det finns även service där man kan tömma och fylla sina tankar. Platsen står uppfört som ställplats i en del appar, men i kommentarsfälten förekommer diskussion om huruvida man får övernatta eller inte. Jag tog därför kontakt med Citti Park via deres Facebooksida och frågade. Svaret var att det inte är tillåtet att övernatta där.

Vi hade redan handlat med oss en hel del lokala produkter undervägs på resan, men vi hade sparat de stora inköpen till ”sista minuten”. Vi valde Citti Park i Lübeck för att det inte finns så många klassiska gränshandelsbutiker i området om man vil åka från Kiel och inte heller så många övernattningsplatser att välja på. Dessutom tyckte vi det var praktiskt med ett köpcenter, så vi kunde handla både mat, dryck och presenter på ett och samma ställe. På Citti Park hade de redan i början av november börjat skapa lite julstämning med granar och ljus vid ingången. Även en isrink och även en korvförsäljare fanns på plats.

Julstämning på väg in på Citti Park i Lübeck

Vi hade bestämt oss för att ta shoppingen i tre omgångar, och passade på att ta en korvpaus mellan gångerna! Första vändan handlade vi mat. Mycket korv, grillostar, teer, julkakor, bratkartoffel, dressingar, ostar och annat kom med. Efter tips passade dessutom på att köpa tvättmedel som var betydligt billigare i Tyskland. Med kyl och frys fyllda med tyska matvaror så kan vi ”förlänga resan” lite genom att ta fram något gott till kaffet eller göra en god middag med något gott att dricka som påminner om Tyskland och tar oss tillbaka för en liten stund. Gör ni också så?

Andra vändan tog vi var sin kundvagn och kollade in dryckesutbudet. Det blev öl, vin, glühwein, Baileys og lite annat gott. Citti Park har en liten hörna för exportvaror, det vill säga ölflak med mera som är tänkt för oss skandinaver. För att handla detta måste man fylla i en exportdeklaration och visa legitimation i kassan. För vår del brukar det bli ett par flak med Warsteiner eller något annat tyskt. Det finns även gott om dansk och svensk öl till låga priser att välja på, men vi förstår inte riktigt varför man köper det, då den tyska är så mycket bättre!

Tredje rundan gjorde jag själv. Då blev det shopping av presenter och lite annat i de övriga butikerna i köpcentret. Vi handlar framförallt för att det finns ett större utbud och andra produkter än hemma, och för att vi tycker det är trevligt att kunna ta fram något gott som påminner om vårt favoritland när vi är hemmavid. Att rätt mycket dessutom är en hel del billigare än hemma är en extra bonus!

Första vändan

Efter shoppingen åkte vi vi till campingen där vi tänkt övernatta, men den visade sig ha stängt för säsongen. Vi kom dit 1:a november och de stängde dagen innan… Så det blev fram med ställplatsapparna, och det slutade med att vi åkte till ställplatsen som heter Ostsee i appen Ställplatser. Den ställplatsen ligger vid en restaurang som heter Grünen Jäger, där man även får anmäla sig och betala. Den ligger cirka 20 minuter nordväst om Kiel. Vi kom fram rätt sent och vi var hungriga, så det blev inte ens ett fotografi taget där! Det var dock en helt ok plats för en övernattning innan färjan från Kiel, så vi kanske kommer tillbaka!

I och med att vi redan befann oss så nära Kiel, så hade vi bättre tid än planerat inför färjan som skulle gå först på kvällen, så vi bestämde oss för att göra en extra shoppingrunda på Citti Park i Kiel. Även där finns det parkeringsplatser för husbilar. Där finns det ingen service dock. Vi hade besökt båda Citti Park köpcentren tidigare, och vårt minne var att vi tyckte det var bäst i Lübeck. Det var anledningen till vår planering. Men efter att ha besökt båda, dagarna efter varandra, så inser vi att vi måste ha kommit ihåg fel eller att Citti Park i Kiel har blivit bättre sen förra gången, för vi tyckte absolut det var trevligast där nu! Har du varit där? Vad tycker du?

Efter shoppingen passade vi på att tanka fullt för 15 kr/l på macken bredvid Citti Park innan vi åkte till färjan. Vi kom dit rätt tidigt, men vi har ju huset med oss, så vi fikade, åt lunch och pysslade med sånt som vi brukar göra i husbilen tills det var dags att köra ombord. Vi kommer skriva ett blogginlägg om hur vi väljer våra färjeresor när vi skall till och från Tyskland och Europa lite längre fram, men så länge så kan ni läsa vårt inlägg om Nio tips till så billig färja som möjligt om ni vill ha lite färjetips. Denna gång valde vi färjan till Göteborg för att ha så kort bilresa som möjligt i Sverige. Vi fick nys om den nya färjan mellan Rostock och Nynäshamn först efter att vi bokat, men den kan bli ett alternativ nästa gång.

Även om vi gillar att få så bra pris som möjligt, så tycker vi i bland det kan vara värt det att lägga pengar på en bra hytt också! På Kielfärjan brukar vi boka någon av hytterna på däck 11. I dessa hytter ingår frukost och de har ett loungeområde med välkomstdrink och lite kaffe och frukt med mera under hela överfarten. Hytten med den stora runda sängen har blivit en favorit just på grund av sängen. Den är stor och skön och man sover ju under det mesta av överfarten!

Favoritsängen på Kielfärjan.

Vi hade även tänkt att ta en bättre middag i restaurangen, men det visade sig att det inte fanns någon a la carte-restaurant längre, så det blev inte riktigt lika ”lyxigt” och trevligt som vi tänkt oss. Men det blev en god schnitzel i alla fall. Sen drog vi oss tillbaka till hytten och kurade upp oss i den stora, sköna sängen och kollade på den stooooora TV-en tills det var dags att sova.

Morgonen blev det frukost i frukostmatsalen och en liten promenad på däck innan det var dags att rulla av färjan och köra sista sträckan hem. Sverige visade sig från sin bästa sida när vi närmade oss!

VI närmar oss Sverige.

Nu har vi redan varit hemma en månad och husbilen är avställd. Det är konstigt hur snabbt man vänjer sig! Även om vi längtar efter husbilslivet, så är vi inte så sugna på att åka i snö och kallt väder, så det känns endå helt ok. Detta blir sista inlägg med ”resebrev” från Tysklandsresan, men vi återkommer efter jul med ett par inlägg och filmer med uppsummering både av dessa två månader och av våra sju månader som husbilsboende under 2021. Har ni frågor eller funderingar som ni vill att vi skal ta med i dessa summeringar, så får ni gärna lämna dom i kommentarerna nedan.

Till slut vill vi tacka alla er som läst våra blogginlägg, kollat på våra filmer, gillat, kommenterat, skickat privata meddelanden och börjat prenumerera på vår nya YouTube-kanal! Det är så kul med trevlig feedback och alla tips vi samlar på oss till kommande resor! Det är jätteroligt att höra att ni blir frestade att resa eller redan har rest till platser vi varit på!

Vi kommer helt klart fortsätta göra filmer, blogginlägg och inlägg på Facebook och Instagram framöver. Nu som det blir lite lugnare på resefronten ett par månader så kommer det lite tlllbakablickar och summeringar och vi har även en del tips och trix att dela med oss av. Fram i mars/april när vädret blir lite varmare kommer husbilen förberedas för resa, men vart den tar oss det återstår att se! Norra Norge, mera Tyskland, mera av Europa och mera av Sverige står på önskelistan. Men vi får se hur läget är med denna pandemi och hur det går med våra andra projekt som vi kommer hålla på med i vinter.

Återigen tack för att ni har hängt med på resan! Och som sagt, lämna en kommentar här nedan eller skicka ett meddelande via någon av våra sociala kanaler om ni har frågor vi skal ta med i våra summeringar!

Och till slut, om ni inte redan gör det, så gå in och följ och prenumerera på vår YouTube, Facebook och på Instagram där vi också heter Reiselinda, så missar ni inget nu som vi kommer lägga ut inlägg lite mera oregelbundet under en period!

Auf Wiedersehen!

Ja, just det, jag glede nästan att det självklart har blivit en film från denna etapp också: