Nu drar vi norrut!

Av | 2 juli, 2022

Efter att vi anpassat vårt schema efter Pärs starroperation i en månads tid, och sedan spenderat en vecka hemmavid för diverse ärenden, tandläkarbesök och starroperationen som till slut inte blev av, så var det äntligen dags! Äntligen hade vi tomt i kalendern och alla osäkerheter kring om resan till Nord-Norge skulle bli av eller inte var ur vägen. Och gissa om vi var klara att åka!

Vi hade bestämt oss för att lämna E4:an vid Gävle trots att det är den snabbare vägen norrut. Vi gillar Inlandsvägen bättre och hade ett ärende i Valbo och en möjlig träff i Särna som gjorde att den passade bättre på denna resa. Då halva dagen redan gått åt till ärenden innan vi kom i väg, så siktade vi in oss på Nusnäs. Där finns det flera enkla ställplatser och parkeringar som vi inte provat tidigare, och det var lagom avstånd att köra.

Väl framme i Nusnäs, parkerade vi på ställplatsen vid Bliktpunkten. Själva ställplatsen är en grusparkering, men vi stod med fin utsikt över Siljan. Vi kunde njuta både solnedgång och härliga vyer till frukost dagen efter. Det kostade 100 kronor att stå på ställplatsen, och då fick man kod till en toalett och det fanns möjlighet att slänga sopor och fylla vatten vid en idrottsanläggning i närheten. Vi tog oss inte tid till sightseeing denna gång, men Nusnäs är känd för sin Dalahäst-tillverkning och miljön vi körde förbi på väg till och från ställplatsen bjöd in till en cykeltur, så det är mycket sannolikt att vi kommer tillbaka.

Frukost vid Siljan

Under första resdagen fick vi bekräftat att träffen med ett par från Tyskland som vi haft kontakt med via sociala medier i flera år, skulle bli av. Vi hade först tänkt träffas på en av de fina lägerplatserna i Älvdalens kommun, men då vädret skulle bli lite växlande, så bestämde vi i stället träff på Särna Camping. Då kunde vi umgås i restaurangen för att komma undan eventuella regnbyar. Det blev inte så regnigt som det var sagt, men med tanke på hur god mat vi åt i restaurangen, så visade det sig vara ett bra beslut i alla fall!

. Missa inte restaurangen om ni besöker Särna camping! Renburgaren var mycket god.

Det blev även en promenad bort till fina Särna gamla kyrka, Gammelgården och den nya kyrkan som ligger bara några hundra meter från campingen. Detta blev vårt tredje besök på Särna Camping, och vi tycker den är jättetrevlig och ligger fint till. Äntligen blev det av att besöka restaurangen som vi redan hört mycket bra om, och den levde som sagt upp till förväntningarna. Men det bästa denna gång var att få träffa Elke och Sascha i verkligheten efter så många år med kontakt online.

Särna gamla kyrka.

Från Särna åkte vi till Sveg där vi svängde in på E45:an norrut, och även nästa stopp blev en favorit i repris. Det blev vårt fjärde besök på Ångsta Camping, och då det var midsommar på gång och det fina vädret dök upp, så slutade det med att vi stannade där över midsommarhelgen och tog det lugnt i värmen. Ångsta Camping är en enkel, men charmig camping med drop in. Campingvärdarna kommer runt på kvällen och tar betalt. All service utom gråvattentömning finns. Servicehusen är enkla, men rena och välutrustade.

Grönt och fint på Ångsta Camping

Från Ångsta åkte vi till Kolgårdens Camping i Vilhelmina. Vi behövde tvätta kläder och vi visste sen förra året att det fanns bra möjligheter till det där. Vi fick en fin plats vid vattnet och runt 30 graders värme med en lätt bris var perfekt torkväder! Med tanke på den fina platsen vi hade, så var vi lite sugna att stanna ett dygn till, men längtan att komma till Norge började kännas, så det blev med en natt denna gång. Kolgårdens Camping är perfekt om man vill tvätta kläder som vi gjorde, men den ligger även mycket bra till som start eller avslut på Vildmarksvägen. Campingen har endast drop in och receptionen är en telefon som ni hittar på väggen på servicehuset. Vid de tider då folk brukar komma fanns dock värdarna på plats och visade till lediga platser. Annars finns all service och den håller mycket bra standard.

Går inte att komma mycket närmare vattnet än på Kolgårdens Camping!

När vi åkte från Vilhelmina hade vi inget riktigt mål för dagen, vi ville försöka komma så långt som möjligt. I Arvidsjaur blev det lunchpaus på Frasses, det gäller att passa på när man är norrut. Där lämnade vi även E45:an och åkte mot Luleå och sedan blev det några mil på E4:an upp till Haparanda. Vi stod vi Båtklubben Bothnia, tror den kallas Haparanda Hamn i Ställplats-appen, förra året, och tyckte det var trevligt. Nu kom vi dock fram såpass sent, så vi bestämde oss för att ställplatsen vid IKEA fick duga för en natt. Det var det många andra, både husvagnar och husbilar som tyckte, men det det var lugnt och skönt, och efter en god natts sömn tankade vi en sista gång i Sverige och körde över gränsen till Finland.

Vi tog absolut inte snabbaste vägen norrut i Sverige, men vi tyckte resan gick bra, med en blandning av ärenden, socialt, ta det lugnt och ett par längre etapper. I nästa blogginlägg får ni läsa om trevlig fricamping i Finland, men sen blir det Norge för hela slanten ett bra tag framöver!

Länkar till sånt vi har nämnt i detta blogginlägg:

En vecka hemmavid (blogginlägg)

Sista rycket innan vi åker norrut (filmen)

Äntligen åker vi norrut (filmen som motsvarar detta blogginlägg)

Följ oss på våra äventyr! (Kolla alla sätt att hänga med på våra resor)

7 svar på ”Nu drar vi norrut!

1. Marguerite koos

Gillar era berättelser. Vilhelmina var en av ställena vi stannade på vår allra första resa i hyrd husbil. UNDERBART.

Vad trevligt att du gillar våra berättelser. Denna etapp blev det mycket repriser, men vi försöker testa lite nytt också.

2. bmlarsreseblogg

Vilken underbar resa ni haft norrut och vilket väder! Vi följer er på resan via alla sociala medier! Ha det fortsatt fint!

Ja, det har varit och är fortsatt fantastisk! Lite för varmt efter vår smak på sina håll, men nu som vi kommit till kusten fläktar det åtminstone lite! Tack!

3. JoY

Spännande att få följa eran resa, kanske att vi känner oss från när vi var uppåt 2017/2018. Fortsatt trevlig resa.

Trevligt att ni hänger med på resan, och tack så mycket. 😍