En vecka ”hemmavid”

Av | 29 juni, 2022

Efter hemresan från besök hos släkt och vänner i Norge, landade vi ”hemmavid” i en veckas tid. Vi bor i husbilen och har hemmet med oss hela tiden, men vi är fortfarande folkbokförda i kommunen där vi tidigare hade ett hus, så på något sätt anser vi fortfarande att området där är hemmavid. Nu hade vi åkt dit för starroperation, tandläkare och en del annat praktiskt. Vi kommer inte undan sånt bara för att vi bor i husbilen. Detta blir med andra ord kanske inte den mest spännande veckan vi har bloggat om, men det kanske kan ge er en bild av denna sida av husbilslivet också.

Vi började med att ta in på Fyrishov Stugby och Camping, då den ligger bra till i förhållande till Akademiska Sjukhuset där Pär skulle starropereras två dagar senare. Vi betalade för tre nätter och installerade oss på en stor fin plats på campingen. Campingen ligger bara några kilometer från centrum av Uppsala och nära till två stora idrottsanläggningar, men känns rätt så lugn och avskilt. Den är uppdelat i flera områden och har god plats för både tält, husbilar, husvagnar och det finns stugor att hyra. Det fanns även kanot/SUP-uthyrning vid Fyrisån, där man kunde hyra grejer via en QR-kod. Servicehuset var enkelt, dock inte så städat när vi kom, men såg bra ut under restan av besöket. Vi trivdes bra på vår plats och kommer sannolikt bo där igen om vi har ärenden i Uppsala.

Efter att vi checkat in tog vi det mest lugnt, läste, grillade och fixade lite i husbilen. Morgonen efter ringde de från Ackis och meddelade att Pärs ögondoktor var sjuk och inte förväntades jobba mera innan semestern. Det fanns en mikroskopisk chans för en återbudstid hos annan läkare, men nu hade vi fått nog av väntande och osäkerhet, så Pär väntar i stället på ny kallelse i september. Med det kunde vi äntligen säga att Nord-Norgeresan blir av. Vi behövde bara vänta in ett tandläkarbesök fem dagar senare…

Fin plats på Fyrishov Stugby och Camping

Samma dag som ögonoperationen skulle ha varit, lämnade vi campingen en dag tidigare än vad vi betalt för. Det blev först ett stopp på Gränby köpcenter för drop in hårklippning och några ärenden. Sedan åkte vi till vårt förråd. Där hämtade vi upp de grejerna vi lämnade för att få plats med sakerna vi levererade på Norgeresan som vi nyss varit på. Vi fyllde även på i barskåpet inför nästa Norgeresa, så mycket som man får ha då… Vi passade även på att kapade till några brädbitar som vi tänkte bygga en hylla av, bara vi kommit till en bra plats för lite pyssel. Till slut handlade vi mat och åkte till Kallerö.

Om ni har följt oss ett tag, så har ni troligen hört om Kallerö innan. Jag länkar till en film längst ner, i fall ni missat. Det är en trevlig, populär fricampingplats som ligger endast 20 minuter från huset vi sålde. Tidigare hade vi mest varit där på för- och eftersäsong, så det var lite spännande att åka dit helgen innan midsommar. Även om vi fick lite mera sällskap än vi brukar ha, så var det hyfsat lugnt. Vi stannade några dagar, byggde hyllan, jobbade, fixade och röjde i husbilen för att se om något mera kunde lämnas i förrådet nu som vi var hemmavid och tog det annars lugnt i det fina vädret. Vi gjorde även en utflykt till Gimobadet för att träffa nära och kära och grilla lite och då passade vi även på att fylla och tömma våra tankar i Öregrund på vägen tillbaka.

Trevligt på Gimobadet innan alla ”dök” upp.

Sen var det äntligen dags för tandläkarbesök mitt på dagen en måndag. Innan den tid hann vi med att tvätta av husbilen som blivit dammig, det finns en fin tvätthall för det i Östhammar. Och vi gjorde några sista ärenden hemmavid. Under tiden Pär var hos tandläkaren tog jag en promenad och sträckte på benen innan bilresan mot Norge skulle börja. Planen var att åka upp genom Sverige till Haparanda och köra in i Finland och fortsätta norrut och korsa gränsen vid Neiden. Vi ville inte åka E4-an, för den tycker vi är tråkig. Förutom ett par hållpunkter, så planerades resan längs vägen. Men det får ni läsa mera om i nästa blogginlägg.

Vill ni tjuvkika, så finns redan en film med hela resan norrut i Sverige på vår YouTube-kanal. Och vill ni följa oss mera i realtid, så kan vi tipsa om vårt instagram-konto. Nedan hittar ni länk till en sida som beskriver alla våra kanaler, så kan ni välja den som passar er!

Här hittar ni länkar till sånt som vi nämnt i detta inlägg:

Sverige på tvärs igen (blogginlägg från ”hemresan”)

Sverige på tvärs igen (filmen)

Sista rycket innan vi åker till Nord-Norge (Filmen som motsvarar detta blogginlägg)

Årets premiärtur (Film där vi visar vi Kallerö mot slutet)

Resan norrut i Sverige (tjuvkik på film från nästa etapp)

Följ oss på våra äventyr, alla kanaler hittar ni här

Ett svar på ”En vecka ”hemmavid”