Gott nytt år och en liten tillbakablick på 2021

Av | 2 januari, 2022

2022 är redan ett par dagar gammalt och det är dags att summera 2021 innan vi tar avstamp och drar i gång det nya året på riktigt! Ännu ett ”pandemiår” är lagt till handlingarna. Som tur är, har varken vi eller någon av våra närmaste drabbats av sjukdom, men det påverkar en hel del ändå. Vi har dock anpassat oss och hela tiden haft inställningen att saker kan ändras på kort varsel och att inte planera så långt i förväg. Vi har även avstått från en del saker och anpassat vårt sätt att resa, men inget av detta har egentligen varit någon större uppoffring. Även om året inte blev helt som vi såg för oss för ett år sedan, så summerar vi nu ett av våra bästa år! Här kommer en liten tillbakablick och några tankar om vad vi tänker oss ska hända i det nya året.

Career break

Som vi skrev om i början av året, så slutade jag i mitt jobb i slutet av februari, och planen var en paus från arbetslivet över sommaren. Endast ett par veckor efter att jag slutade i jobbet hade jag dock registrerat en enskild firma och tankarna var att försöka få i gång lite verksamhet eller åtminstone förbereda för detta redan under sommaren. Det blev med lite förberedelser, men efter att vi kom hem i början av november tog det endast ett par veckor innan jag hade uppdrag på full tid fram till jul. Så roligt att komma i gång! Nu har det varit ledigt över julen och framöver kommer jag söka nya uppdrag. Förhoppningen är att få uppdrag som det är möjligt att utföra även när vi är ute med husbilen. Vi hoppas även att bloggen och vår relativt nya YouTube-kanal kan bidra med en liten inkomst framöver, men mer om det senare i inlägget.

Hon njuter friheten som egenföretagare och husbilsåkare!

Husbilsåret

Det blev cirka 190 dygn i husbilen i 2021! Vi flyttade in i husbilen första april och sen blev det 127 nätter innan det var behov för ett verkstadsbesök. Efter runt tre veckor hemma åkte vi sedan två månader till Tyskland.

De första 127 dygnen åkte vi först runt i Sverige. På grund av vaccintider och att vi inte var i samma prioriteringsgrupp blev det en hel del fram och tillbaka till hemkommunen de första par månaderna. Vi hann dock med utflykter till Östergötland, Dalsland och Öland med flera trevliga stopp längs vägar och omvägar på vägarna dit och hem. Vi träffade även husbilsvänner vid flera tillfällen. I juni fick vi äntligen fem sammanhängande veckor att åka i väg. Vi åkte först västerut till Värmland och sedan norrut längs Inlandsvägen. Det blev avstickare till några av Sveriges högst belägna vägar och Vildmarksvägen. Vi hade inte tänkt oss så långt norrut, men hamnade i Haparanda innan vi vände söderut.

Härliga vyer på Stekenjokk.

Efter sista sprutan blev det äntligen en Norge-resa efter drygt ett och ett halvt år med stängda gränser. Det mesta av tiden spenderade vi i området där jag kommer ifrån tillsammans med släkt och vänner som vi inte sett på länge. Det blev även några dagsutflykter och ett par dagar då vi åkte i väg själva med husbilen. Detta har vi inte hunnit blogga om än, men planen är att komma ikapp med detta innan det är dags att plocka fram husbilen från vintervilan i år.

I augusti var det dags att lämna in husbilen på verkstad för att byta golv. Detta var ett ”goodwill-ärende” som tillverkaren stod för på grund av att de använt dåligt lim vid tillverkningen. Vi hade börjat få bulor i golvet, och dessa blev extra stora när vi använde golvvärmen, så trots att det blev ett avbrott i resandet så ville vi få det fixat innan golvvärmesäsongen drog i gång. Det gick jättesmidigt och blev mycket bra.

När husbilen var fixat kunde vi inte hålla oss längre! Efter nästan två år utan att ha varit i Tyskland hade abstinensen kommit krypande och med vaccin i kropparna var vi äntligen välkomna att åka dit. Första september rullade vi av färjan i Rostock med planer om att njuta vårt favoritland i två månader. Och det gjorde vi verkligen! Senare i januari kommer det blogginlägg med summering av resan, men bläddra tillbaka i bloggen om ni vill se vart vi åkte. Kolla gärna in spellistan på YouTube med filmerna från resan också.

I början av november parkerade vi hemma på gården och där kommer husbilen stå tills våren kommer. Efter att ha bott så länge i husbilen har vi sett några förbättringsmöjligheter som vi kommer försöka åtgärda under tiden.

Här står husbilen och fryser och väntar på vår.

Vi har blivit YouTubers!

Efter att ha pratat om det i ett par år, så har vi i år äntligen kommit till skott och börjat göra filmer från våra resor. Vi är fortfarande glada amatörer, men vi lär oss och vi tycker det är jätteroligt! Det är även jätteroligt att vi redan har nästan 500 prenumeranter på vår kanal! Om du inte redan är prenumerant, så hittar du kanalen här. När vi når 1000 prenumeranter får vi möjlighet att tjäna pengar på reklamen som visas i samband med filmerna på YouTube. Vi gör som sagt filmerna för att vi tycker det är roligt och vi räknar inte med att detta blir några stora pengar, men hoppas det kan bli ett litet bidrag så vi kan förbättra vår utrustning och få en liten extra morot att hålla på!

Närmast på planen för kommande filmer, står summering av Tysklandsresan som vi gjorde i höst. Vi räknar med att det blir 2-3 filmer med sammanfattning av kostnader, rutten, erfarenheter och tips om att resa i Tyskland samt att vi kommer svara på frågor som vi fått. Sen har vi lite tankar om att dela med oss av tips och trix och tidigare resor fram till årets säsong drar i gång och vi drar ut på nya äventyr. Skicka gärna en kommentar om vad du gärna vill se på kanalen och i fall du har några frågor som passar i filmerna med summeringen av Tysklandsresan.

Reklamlänkar i våra inlägg

Annars på bloggen, så har vi testat att lägga till reklamlänkar eller affiliatelänkar i ett par av våra inlägg under hösten. Detta är länkar till produkter och tjänster som vi kan rekommendera, och om du väljer att köpa och registrera dig via våra länkar, så får vi en liten provision på detta utan att det kostar extra för dig. Gillar du det vi gör och känner att du vill stödja oss utan att det kostar dig något, så blir vi jätteglada om du letar reda på våra länkar och klickar in dig via dessa när du till exempel ska beställa färja till Tyskland eller om du ska beställa något från Amazon (vi får provision på allt du beställer, inte bara det vi har länkat till).

Länkar till färjebolagen hittar du i detta inlägg med 9 tips för billigare färja till Tyskland, och länkar till Amazon hittar du i vårt inlägg om 23 förbättringsmöjligheter på vår husbil.

Vi vet att detta med reklam i bloggar är ett känsligt tema, och vi kommer inte överdriva detta. Vi kommer nämna detta och lägga in länkar där det känns relevant, så hoppas vi att du inte blir avskräckt av detta, men snarare ser det som en möjlighet att stödja oss i vårt arbete.

Foto från Kielfärjan när vi var nästan hemma.

Facebookgruppen Husbilsbloggarna

Vi startade Facebookgruppen Husbilsbloggarna för några år sedan som ett ställe för bloggare att dela med sig av sina blogginlägg från husbilsresor och husbilslivet. Gruppen har nu 1300 medlemmar och det är runt 30 bloggare och Youtubers som delar med sig i gruppen. Det har blivit fler och fler YouTubers som delar med sig och vi har även några inslag från Norge. Under hösten genomförde vi en omröstning i gruppen och resultatet blev att vi framöver kommer försöka utvidga gruppen med bloggare och YouTubers från hela Skandinavien. Så om du har en egen blogg eller YouTube-kanal eller gillar att läsa bloggar och kolla på YouTube-filmer om husbilsresor och husbilslivet, så är du välkommen i gruppen! Det går även bra att göra reseberättelser direkt i gruppen om du inte har en egen blogg!

Vad är på gång i 2022?

Ja, det var lite om vad som hänt och blivit nytt på bloggen och i våra liv under 2021. Vad är så på gång under 2022? Precis som förra året, så tycker vi det är svårt att planera i det läget vi är i. Pandemin verkar nå nya höjder, och även om vi är vaccinerade och känner oss tryggare på att vi inte själva kommer drabbas av allvarlig sjukdom, så kommer det nya restriktioner, gränserna stängs på nytt och länder stänger ned verksamheter. Vi hoppas så klart att vi rider av denna toppen också och att det släpper fram emot sommaren så som det gjort tidigare.

Vår förhoppning är då en längre resa i norra Norge. Vi har åkt hela norska kusten norr om Trondheim och varit till Lofoten och Nordkap med tält för många år sedan. Nu hoppas vi få med oss Norge öster om Nordkap samt att kunna ta oss god tid att utforska både nya platser och platser vi besökt tidigare i hela norra Norge. Tyskland står alltid högt på listan, och vi hoppas även ta oss till några flera länder i Europa om det blir möjligt och känns bra. Som ni förstår, så hoppas vi på att mer eller mindre flytta in och bo och resa i husbilen under denna sommar också.

Under 2021 löste det sig bra med huset, men i år ser vi för oss att hyra ut eller sälja det inför årets äventyr. Vi kollar på båda möjligheter och ser an lite hur pandemin utvecklar sig. I mellantiden ”döstädar” och fixar vi för att göra det så smidigt som möjligt när det blir dags. Om allt faller på plats hoppas vi att vi kan åka ifrån vinter och snö och vinterförvara både oss och husbilen i ett varmare land under nästa vinter.

Vi har med andra ord fullt upp och har spännande tider framför oss, och självklart kommer vi ta er med på resan!

Skål för flera stunder som denna härliga dag vid Mosel under 2022.

Hur har 2021 varit för dig? Och vad är dina planer för 2022? Berätta gärna i kommentarsfältet!

Vi hoppas du fått en bra start på året och att resten av året blir allt det du önskar!

7 svar på ”Gott nytt år och en liten tillbakablick på 2021

1. bmlarsreseblogg

Härligt att läsa om era planer inför 2022 och sammanfattningen om förra året. Jag har försökt kommentera några inlägg på er blogg men de verkar försvinna lika fort som jag trycker på publicera.
    Allt gott till er båda!

Kul att du läser. Jag har sett och svarat på flera kommentarer från dig, får kolla om det är något lurt. Hoppas vi ses på vägarna i sommar också! 😃

2. Åsa på husbilsresa.se

Vi uppskattar er genuina ärlighet, nyfikenhet och värme! Och inte minst bloggen. Är så glad för att vi hann ses vid ett tillfälle. Lycka till med allt och god fortsättning på 2022!

Tack för fina ord! Vi tyckte det var trevligt att träffa er också, hoppas det blir flera gånger och att vi får mer tid då!