Framme i Tyskland!

Av | 2 september, 2021

När jag skriver detta har vi varit i Tyskland ungefär ett dygn. På den tiden har vi hunnit med en natt i Rostock och även förflyttat oss vidare till en favoritplats.

Men vi börjar med resan hit. På avresedagen hade vi fortfarande lite kvar att packa och fixa hemma, så vi kom i väg först vid lunchtid. På vägen hade vi ett par ärenden att fixa. Bland annat ville vi se till att båda våra gasolflaskor var fulla. Svenska och tyska flaskor har olika kopplingar, precis som alla andra länder har sina egna system också. Otroligt att man inte kan enas om en standard! Med det system vi har med ”lösa flaskor”, så behöver vi alltså fylla våra flaskor när vi är utomlands, vi kan inte byta till en annan flaska. Vi har fyllt flaskor i Tyskland tidigare, dessa platser finns med på vår Gasolkarta som ni hittar här. Det är alltså inte omöjligt att fylla gasolflaskor i Tyskland, och vi är helt säkra på att det löser sig med fyllning på någon av platserna vi känner till, eller att vi kan hitta ett nytt ställe om/när vi får ett behov. Men trots att gasolen är tre gånger så dyr i Sverige tycker vi det är bekvämt att inte behöva lägga mera tid än nödvändigt på detta.

När gasolen var fyllt körde vi tills det var dags för middag. Då var vi i närheten av Linköping och vi letade reda på ställplatsen vi Albacken rastplats i Mjölby. Där finns det tre platser som är iordninggjorda för husbilar och som tur var, så fanns det en ledig. Det var en populär men ganska lugn ställplats där man hörde ljudet från E4:an i bakgrunden, men inte så mycket att det störde oss.

Vi stod ensamma kvar på Albackens rastplats efter en lugn frukost.

Morgonen efter tog vi det lugnt och sen blev det ytterligare ett par ärenden på vägen innan vi kom fram till Trelleborg, där vi planerat att övernatta på ställplatsen i hamnen inför färjan dagen efter. I Trelleborg kunde vi sitta ute i solen (och vinden) och kolla på färjor som kom och lämnade och njuta av att vi äntligen var på väg igen! Det vill säga efter den lite krångliga incheckningen och det ännu krångligare systemet för att få i gång elen… Ställplatsen i sig var helt ok för en natt och den service vi nyttjade var helt ok. Jag som gillar gatukonst fick min dos av det stora väggmåleriet på byggnaden bredvid ställplatsen.

En del av det fina väggmåleriet.
Och lite till. Visst är det fint?

Efter en god natts sömn i Trellborg vaknade vi när de andra husbilarna började lämna för de tidiga morgonfärjorna. Vi åt vår frukost och tömde och fyllde våra tankar innan det var dags att bege sig till färjan som skulle lämna vid halv tio. Vi hade checkat in online, men fick stanna till vid en automat och skriva ut våra boardingkort innan vi släpptes in på hamnområdet. På boardingkortet stod det vilket spår vi skulle åka till, så vi följde skyltarna dit. Nästan framme fick vi scanna boardingkortet ytterligare en gång för att komma förbi en grind och sedan blev det en stunds väntan i kön.

Trots långa köer som skulle ombord kände vi inte att det blev någon trängsel ombord på färjan. Vi vet sen tidigare att denna färja mest är för transport och inte är någon nöjesfärja så som de som går mellan Sverige och Finland. Vi hittade en sittgrupp där vi hängde det mesta av tiden, men var också till restaurangen och fick en matbit samt att vi satt ute på däck en stund när vi närmade oss Tyskland.

Ställplatsen i Warnemünde sett från båten. Nästan framme i Tyskland.

Efter en relativt tidig morgon och 5-6 timmars tråkig färjeresa kände vi att vi ville komma fram. Vi hade sett oss ut en ställplats i Rostock och det tog oss mindre än en kvart att åka dit. Ställplatsen ligger inom gångavstånd från en Cittipark, så vi gick dit och handlade lite tysk mat, tysk öl och frukostbröd. Sedan blev det en öl i solen och en skål för Tyskland! Nu ser vi fram emot ett par härliga månader här!

Som ni kan se nedan, så passade vi på att göra en film från ställplatsen. Vi blir jättetacksamma om ni passar på att prenumerera på vår youtube-kanal, trycka gilla och gärna lämna en kommentar och berätta om ni också varit där eller om ni provat någon annan ställplats i Rostock!

4 svar på ”Framme i Tyskland!

1. Tommy Lindgren

Roligt att följa Er. Vi är på väg inom 3 veckor på vår Europatripp med slutmål Spanien.
    Hälsningar.
    #grand_alpaboende

Kul att ni hänger med på resan, vi hänger med på er på Instagram!