Ett litet smakprov på Norge innan sommarens stora resa

Av | 15 juni, 2022

Som vi har nämnt tidigare fick vi en ”lucka” i kalendern på cirka tre veckor, och då passade det bra att hälsa på lite släkt och vänner i Värmland och Norge och överlämna saker vi gett bort i samband med att vi tömde huset. Efter att vi växlat upp tempot och korsat Sverige på tvärs, så som vi skrev om i förra inlägget, kunde vi äntligen korsa norska gränsen någonstans på Finnskogen. Några timmar senare var vi framme vid veckans bas hemma hos Lindas mamma, och det blev en fullspäckat vecka med utflykter, släkt och vänner.

Med tanke på att vi planerar en längre resa i Norge lite senare i sommar, hade vi skaffat en BroBizz och anslutit den till färjekortet för att få så bra priser som möjligt i vägtullar och på färjor i Norge. Någon färja blev det inte på denna resa, men det tog inte långa stunden innan vi kört igenom de första vägtullarna. Passeringarna registrerades som de skulle, men tyvärr fick vi inga rabatter eller personbilspris så som vi trodde. Efter en lång telefonkö och ett trevligt samtal med kundservice på BroBizz, så visade det sig att vi missat detaljen att skicka In kopia på vårt registreringsbevis. En liten halvtimme senare hade vi skickat in och fått bekräftat att allt nu var rätt registrerat som det skulle vara. ”Tyvärr” passerade vi inga flera vägtullar efter detta, så vi har inte fått det bekräftat i praktiken, men vi räknar med att allt är i sin ordning! Vill du läsa mera om vägtullar och färjekort i Norge, så finns en länk längst ner detta inlägg.

Norge är inte känt för att vara ett billigt land, men vi började faktiskt vårt besök med att åka på shopping! Det var dags för nya täcken i husbilen, och jag (Linda) är van att ha täcken som är 2,20 m långa. Standard i Sverige är 2,10 m, och det har inte riktigt gått att vänja sig vid de sommartäcken vi haft i husbilen… Detta innebar även att lite nya sängkläder fick följa med. Vi brukar ha två uppsättningar i husbilen, det vi använder och ett extra. Och inte nog med att jag fick tag i jeans i ett tidigare inlägg, i Norge hittade vi på en butik som hade outdoorbyxor i rätt storlek. Det är något jag letat efter i flera år, så nu som vi äntligen hittade, fick tre par i två olika modeller följa med! Perfekt timing inför vår resa norrut med planer om att vara mycket utomhus.

Nästa utflykt blev ut i naturen. Vi började med att åka till Norges största rullstensfält vid Mølen. Inte bara är det ett stort fält, utan när isen drog sig tillbaka vid senaste istiden lämnade den över 100 olika bergarter där. Området har också ett stort antal gravhögar i olika storlekar och ett rikt fågelliv, så där fanns det mycket att se på. Vi tog med fika och vandrade en liten bit på ”Kyststien” bort till några klippor med fin utsikt över den stora rullstensstranden. I högsäsong och kanske speciellt på helgerna skulle vi nog inte rekommendera att ta husbilen helt fram, då det är smala vägar och kan vara rätt så fullt på parkeringen som inte är jättestor. Det finns dock en hel del campingar i omgivningarna, så det finns ingen ursäkt för att inte göra ett besök!

Vilda, vackra Mølen

Från Mølen åkte vi till Bøkeskogen i Larvik. Med sina 30 hektar är detta den största bokskogen i Norge och världens nordligaste offentliga bokskog. Den har vandringsslingor på upp till en mil, men vi valde att gå en kortare runda i närheten av restaurangen Bøkekroa där vi planerat att käka dagens middag.

Bøkeskogen i Larvik

Varje torsdag har de komle på menyn på Bøkekroa. Komle eller rasbeball som det också kallas i Norge är Norges svar på pitepalt och kroppkakor. Den har lite lokala varianter både i hur den görs och vad som serveras som tillbehör. Här fick man vossepølse, rökt fårkött, bacon och rotmos till. Pär hade aldrig smakat förut och jag hade inte käkat detta sen jag var barn, den gång var det ingen höjdare vill jag minnas. Efter att ha testat både pitepalt och kroppkakor senaste par åren, så fattades det väl bara att göra ett nytt försök, och det smakade riktigt bra. Aningens stora portioner bara…

MMMM. Gott!

Sen var det dags för helg och det blev en tur till Hokksund Camping tillsammans med vänner som har husvagn. Det är en stor, jättetrevlig camping som ligger fint placerat vid Drammenselva. Det servicehus vi använde var bland de fräschaste vi sett. Troligen bara det på campingen i Malmköping som varit bättre. Skulle vi ha önskat något, så var det att platserna kunde ha varit bättre uppmärkta. Vi hittade dock en fin plats för våra ekipage och hade ett par trevliga dagar.

Hokksund Camping ligger fint vid Drammenselva

Tyvärr vaknade jag med feber och ont i halsen sista dagen på campingen, och när vi kom tillbaka till mamma så föreslog hon att jag skulle ta ett coronatest. Det visade sig vara positivt. Vi har klarat oss från eländet helt fram till nu och med tanke på hur försiktiga vi fortfarande är och hur lite folk vi träffat dagarna innan, så förstår inte jag vart det kan komma ifrån. Mamma och Pär som jag varit tillsammans med i stort sett hela tiden fick det när jag kände mig pigg igen 3-4 dagar senare, så förmodligen var det jag som smittade dom. Även om de sista par dagarna inte blev riktigt så aktiva som vi hade tänkt, så blev det en dryg vecka med fina utflykter och träffar med släkt och vänner.

Vi återkommer snart med ett inlägg med några tips inför resa till Norge, men redan här tänkte vi tipsa om en app som heter Bränsleappen. Bränslepriserna i Norge kan variera rätt så mycket från dag till dag och ort till ort, så om ni har möjlighet, så kan det löna sig att kolla runt lite innan ni tankar. Appen uppdateras av folk som är ute i de olika områdena, så den ger inte alltid en ögonblicksbild, men den kan ge en liten idé om vart det kan löna sig att tanka.

Vi passade även på att fylla en gasolflaska när vi var i Norge och detta till ett pris lägre än vad vi brukar fylla för i Sverige. Min pappa har ytterligare ett par ställen i Norge som han brukar fylla där det är ännu billigare. I Norge har man två varianter på anslutning på sina flaskor, ”husmorkoppling” och ”industrikoppling”. Industrikoppling är den samma som vi har i Sverige. Mera om detta kommer i ett inlägg snart.

Har du några frågor och funderingar kring att åka till Norge med eller utan husbil, så skriv gärna en kommentar, så ska vi försöka svara i inlägget vi redan börjat på.

Sverige på tvärs (film)

Sverige på tvärs (blogginlägg)

Vägtullar och färjekort i Norge (blogg)

Ett litet smakprov på Norge (filmen som motsvarar detta inlägg)

Andra kartan på denna sida visar platser där du kan fylla gasolflaskor i Europa.

2 svar på ”Ett litet smakprov på Norge innan sommarens stora resa

1. Gunilla -Jonssonshusbilsresor

Hej! Vi ska åka från Sundsvall och in i Norge via Funäsdalen och Röros, vidare mot Atlantvägen sedan får vi se. Trollstigen o Geiranger åkte vi 2015, med vår första husbil. Vi har förnyat vårt BroBizz, men inte för färjor, vi har istället tecknat avtalet Ferrypay, tydligen ingen rabatt, men vi slipper deponera 3000 och fördelen som jag ser så slipper vi hålla på med kontanter eller kort när vi ska åka färja.
    Vad vet Ni om Ferrypay?

Har ni kommit ihåg att skicka in regbeviset till Brobizz? Gör det, så får ni lite rabatter. Känner inte till ferrypay, men det verkar vara för de som inte har Autopass (alltså BroBizz), så det känns som ni kanske har dubbelt upp. Trevlig resa till Norge!