Vägtullar och färjekort i Norge

Av | 21 maj, 2022

Vi åker relativt ofta till Norge, då jag (Linda) har min släkt där, men då vi inte brukar åka färja och vägtullarna inte brukar komma upp i några större belopp på dessa släktbesök, så har vi inte skaffat någon transponder för automatisk betalning av vägtullar och färjor. Vi bara åker och sen kommer det en faktura med posten några månader senare. Om allt går som planerat och världsläget vill, så hoppas vi dock på en längre resa i Norge till sommaren. Inför den resan har vi läst på och äntligen beställt en transponder, både för att det kommer finnas pengar att spara och för att automatisera betalningen av vägtullar och färjor.

I detta inlägg kommer vi berätta om vägtullar och färjekort i Norge. Vi kommer ha fokus på våra förutsättningar och hur vi har löst det, men vi hoppas våra tankar kring detta och de länkar vi delar kommer ge er den information ni behöver för att hitta en lösning som passar er också. Dubbelkolla alltid våra uppgifter. Bolagen kan ha ändrat sina villkor från detta skrevs tills ni eventuellt beställer något. Det kan även finnas villkor som vi inte nämner som kan vara viktiga för er. Vi ska försöka hålla detta inlägg aktuellt, men vi gör inte anspråk på att detta är den perfekta lösningen som fungerar för alla alltid.

Vårt utgångspunkt är att vi har en husbil som är 7,5 meter lång som får väga 4,25 ton. De flesta vägtullar beräknar pris utifrån vikt och de flesta färjor utifrån längd på ekipaget. Vi planerar som sagt en längre resa till Norge nu i sommar, och vi räknar inte med att det blir vår sista Norge-resa. Vi räknar även med att fortsätta utforska Europa framöver.

Färjekortet på plats inför vår resa till Norge.

Vägtullar i Norge

I Norge finns huvudsakligen två typer vägtullar. Det är vägtullar där det du betalar går till att finansiera vägprojekt som till exempel tunnlar, broar eller nya vägar. Dessa vägtullar tas bort eftersom projekten betalats av. Sen finns det vägtullar runt städer, liknande Göteborg och Stockholm. Denna typen av vägtullar är till för att begränsa trafiken, och är dyrare i rusningstiden.

denna sida hittar du alla vägtullar på en karta, där kan du även se vad de kostar om du klickar vidare till bomsällskapens hemsidor. Där går det även att sortera på annan information som kan vara intressant för resenärer. Om ni googlar, kan ni även hitta s.k. ”bompengekalkulatorer” som kan hjälpa er att få en uppskattning av hur mycket olika sträckor skulle kosta att köra. Vi har inte själva testat någon, så jag vet inte hur tillförlitliga de är eller vilken som eventuellt är bäst.

Det finns även en tredje typ av ”vägtullar” som du kan stöta på om du beger dig ut på mindre privata vägar. Dessa ingår dock inte i några av de avtal vi kommer skriva om i detta inlägg. Här betalar du i stället med kontanter eller med Vipps (norska Swish) i en låda innan du kör in på vägen. Oftast hittar du information på en skylt vid en bom i början av vägen.

Betalning av vägtullar i Norge

Det finns tre olika sätt att betala norska vägtullar.

EPass24

Det första sättet är att göra som som vi gjort tidigare. Vi har bara åkt och sedan fått en faktura i posten upp till flera månader senare. Just nu är det Epass24 som är ansvarig för att kräva in dessa avgifter från flera länder i Europa.

Det andra sättet är att skapa ett konto på EPass24 och registrera ett konto för automatisk betalning. Då sker betalningarna automatisk och du slipper fakturan. Genom att registrera dig får du också möjlighet att skicka in uppgifter om ditt fordon, något som kan ge en lägre avgift om ditt fordon är miljövänligt. Om du ”bara kör” så utgår man från högsta avgiften.

AutoPASS

Det övergripande systemet för betalning av vägtullar i Norge heter AutoPASS. När du tecknat ett avtal får du en transponder som du fäster i framrutan på din bil. På det sättet registreras dina passeringar på det avtalet du har och du betalar till det företaget.

Det finns i dagsläget fem olika företag som du kan teckna ett AutoPASS-avtal med. Kolla in på på AutoPASS-sidan för att titta närmare på dessa. Bara genom att ha en transponder kommer du få rabatter på färjor och vägtullar. Du får upptill 20% rabatt på vägtullar och 10% på de färjor som har AutoPASS. Med de flesta avtalen åker dessutom husbilar tyngre än 3,5 ton som personbilar.

Det är inte jättestora skillnader på företagen, men vi landade på danska BroBizz som verkar vara den som har störst täckning om man även vill resa till andra länder i Europa. I några fall måste man då teckna ytterligare avtal som man kopplar upp mot sin ”Bizz”. Vad vi kunde se, så är även BroBizz den enda lösningen där vi kunde lägga in våra kortuppgifter för automatisk betalning. Vi väljer, nu som vi bor i husbilen, gärna lösningar som inte genererar post.

Uppdatering 9/6-22 – När vi var på vår första resa till Norge efter att vi fick vår BroBizz upptäckte vi att vi inte fick några rabatter och att vi även betalat ”lastbilspris”. Vi ringde därför BroBizz och kollade om vi gjort något fel eller missat något. Det visade sig att vi hade behövt skicka in kopia på vårt registreringsbevis så att de kunde lägga in oss på rätt sätt. Efter samtalet fick jag ett mejl som jag kunde svara på för att skicka in det som krävdes och de åtgärdade detta direkt. Vi passerade ”tyvärr” inga flera vägtullar efter detta, så vi får vänta till nästa resa med att se att det verkligen fungerar. Tecknar du ett avtal med BroBizz inför din Norgeresa, så missa inte detta så som vi gjorde. Mera information om att åka till Norge med Brobizz och hur ni kan skicka in uppgifterna hittar ni här.

Färjekortet – ”AutoPASS for ferje

Kommer du åka färjor när du åker till Norge, lönar det sig att koppla upp sin transponder mot ”AutoPASS for ferje”. Då får du upp till 50% rabatt på många norska färjor. Vilka som ingår i avtalet kan du se här.

Vi gjorde så att vi först registrerade oss för BroBizz och väntade tills vi hade vårt avtalsnummer där. Sen gick vi in och registrerade oss för färjekortet och kopplade det samtidigt till BroBizz-avtalet så att våra passeringar kan registreras automatiskt på de färjor som har AutoPASS. För de färjor som inte har AutoPASS gäller att man visar sitt färjekort. Det vill säga, det gällde innan Corona. Under Coronatiden har man i stället börja fotografera nummerskylten i samband med passering, och jag vet inte om man kommer ändra detta tillbaka.

Färjekortet är en förskottslösning där man betalar in ett belopp i förskott. Detta belopp varierar beroende på hur långt ditt ekipage är. För oss som har en husbil på 7,5 meter, blev det 3000 kr. Är du över 8,01 meter skulle det just nu bli 14 800 kr. Kostnaden för färjepasseringar dras sedan från detta belopp. Skulle det bli pengar över efter resan, kan man säga upp sitt avtal och få resterande pengar tillbaka. När beloppet på kontot kommer ner i 25% får man en ny faktura som måste betalas innan det är slut på kontot för att fortsätta få fördelarna.

Sammanfattning

Det går alltså bra att ”bara åka” till Norge och betala det det kostar när fakturan kommer. Men om du åker ofta till Norge, ska vara en längre tid i Norge eller vistas i ett område med många färjor och/eller vägtullar, så finns det pengar att spara på att välja någon av de lösningar vi har beskrivit i detta inlägg.

Vi passade på att beställa det vi behöver innan vi flyttade ifrån vår brevlåda, så vi var ute i god tid. Men för att vara säker på att få allt på plats inför en resa, så skulle jag föreslå att se till att börja upprätta avtalen minst 2-3 veckor innan avresa.

Vi har inte hunnit börja nyttja våra avtal än, så vi får återkomma med erfarenheter och hur stora besparingarna blir i ett inlägg senare i år.

Har du rest till Norge och nyttjat några av dessa lösningar, så blir vi jätteglada om du vill skriva en kommentar nedan och berätta om dina erfarenheter.

24 reaktion på “Vägtullar och färjekort i Norge

    1. ReiseLinda Inläggsförfattare

      Det är inget vi har planerat just nu, men om det finns intresse, så kan vi se vad vi kan göra längre fram.
      Kanske när vi själva fått lite mera erfarenhet. Annars är det bara att fråga om något var oklart.

      Svara
  1. Thomas

    Du har gjort precis som jag gjorde för en del år sedan, något bättre allternativ vet inte jag, fungerat klanderfritt från söder till norr i Norge, trevlig resa i ett fantastiskt turistland 🚍🚍

    Svara
    1. ReiseLinda Inläggsförfattare

      Tror absolut det blir det bästa och billigaste på sikt 😃👍🏼

      Svara
  2. Anja Oscarsson

    Varmt tack för informationen! 🙏😃
    Kommer med stort intresse följa er resa i Norge.
    Bästa hälsningar
    Anja

    Svara
    1. ReiseLinda Inläggsförfattare

      Då hoppas vi att den blir av som planerat! 😃👍🏼

      Svara
  3. Jan Höglund

    Hej, ni har länk till vegvesen.no och skriver att man kan se vad de kostar. Det lyckas inte jag se. Är det någon inställning?

    Jag har ju gjort några resor i Norge både med och utan avtal och tag. Problemet är att jag inte kan se om jag överhuvudtaget får någon rabatt.

    Ett problem till är att jag får en avgift på 50 SEK för utlandsbetalning varje gång jag får en faktura. Ska se om jag kan byta till Brobizz.

    Svara
    1. ReiseLinda Inläggsförfattare

      För att se vad det kostar måste du klicka vidare till ”bomselskap” och kolla deras kartor. Kanske var lite otydligt, men kartan visar alla vägtullar och vilka som har dessa, sedan kan man klicka vidare. Då vi inte åkt till Norge än, vet jag inte hur vi kan se rabatterna, får återkomma om det. Vilket företag har du avtala med i och med att du får faktura?

      Svara
  4. #HusbilPåÄventyr

    Hej, Gäller detta även mindre husbilar, under 3500kg?

    Svara
    1. ReiseLinda Inläggsförfattare

      Allt som står gäller för alla bilar. Men beroende på bil och vart man kör, så kan det så klart vara olika mycket att spara.

      Svara
    1. ReiseLinda Inläggsförfattare

      Vi har ingen rutt. Vi börjar i Finnmark och fokuserar på Nord-Norge. Kommer vara i väg ett par månader, så får vi se vad vi hinner!

      Svara
    1. ReiseLinda Inläggsförfattare

      Så bra att den kommer till nytta

      Svara
  5. Markku Korpela

    Har 3 st transpondrar. 2 st från brobizz, en easygo+ och en vanlig, som jag fick på köpet, den andra har vi aldrig använt. En från Öresundsbron, den som man betalar årsavgift på och åker över bron för halva priset. Vilket ska man använda i Norge, tror att det är easygo+? Bilen är 4,4 ton. Den bizzen är registrerad hos brobizz, med regbevis. Behöver man registrera i Norge med?

    Svara
    1. ReiseLinda Inläggsförfattare

      Hej, jag är inte proffs på detta och kan inte allt om alla avtal. Vi valde Brobizz av de anledningar som står i inlägget. Det som är viktigt verkar det som är att även skicka in regbevis.

      Svara
      1. Markku Korpela

        Ska man ha nåt avtal med bolaget i Norge? Eller räcker det med brobizz? Vilket bolag Isf?

        Svara
        1. ReiseLinda Inläggsförfattare

          Det räcker med BroBizz, men se till att skicka in regbeviset som jag förklarat i inlägget nu. Ska ni åka färja kan det löna sig med färjekort också så som det står i inlägget. 😃

          Svara
  6. Pingback: Ett litet smakprov på Norge innan sommarens stora resa - ReiseLinda

  7. Pingback: Några tips inför Norgeresan - ReiseLinda

  8. Jonas

    Tack för bra information!
    Vill dock dela med mig av mitt BroBizz elände jag stötte på och dess minst sagt kontroversiella lösning.

    Jag har en helintegrerad husbil som väger 5000kg.
    Jag tycke BroBizz verkade bra för vårt ändamål.

    Gick in på BroBizz hemsida för att registrera konto och beställa transponder, nummerskyltsavläsning gäller bara danska registreringsskyltar.

    Nu började eländet. I slutet av registreringen så blir något fel och jag hamnar tillbaka på startsidan!
    Sitter i chat support i 3timmar! Japp 3tim!!!
    Testar mac, Windows, webbläsare ms Edge, Firefox, safari,goggle chrome…med och utan popup fönster aktiverat.
    Ytterligare 30min väntan i deras telefonsupport.

    Lösning enligt följande:
    Klicka endast i BIZZ, dvs transponder, fyll inte i något annat!!!!
    Välj i droppdownmenyn bil mindre än 3500kg!!
    Men sa jag, min väger ju 5000kg. Svar: välj ändå mindre än 3500kg, du kan sedan ändra detta i ditt avtal/profil….öhhh ok.
    Klicka sedan i att du bekräftar att du lämnat korrekta uppgifter bla bla bla….meeen öhhh det har jag ju inte!!!
    Gör som jag säger…ok… klicka på fortsätt….
    Vips… så var det fixat. 3,5 timme för att fixa ett användarkonto!!

    Så himla galet dåligt så jag tror jag blir galen!
    Utryckte detta också.

    Nåväl, väl inne och så här långt verkar det ända se ut att fungera. Nu återstår bara att få transpondern och skicka in regbeviset så min bilkonfiguration blir korrekt.

    Allt gott och ge inte upp, det finns hopp😂

    Svara
    1. ReiseLinda Inläggsförfattare

      Låter krångligt. Som tur var så funkade det helt fint för oss att beställa. Tack för att du delar. 👍🏼

      Svara
  9. Kelly

    Hej!
    Tack för värdefull info.
    Vi ska åka i en hyrbil till Norge om en månad.
    (Min bil är 2 sittig men vi är 4 vuxna)
    Skal köra ca 3000 km under 14 dagar.
    Det var länge sen jag var i Norge så AutoPASS är nytt för mig.
    Förra gången fick jag en faktura efter 6 mån.

    Vilken lösning skulle det vara idealt?
    AutoPASS eller EPass24 för bekvämhetens synpunkt?

    Tack för ditt råd på förhand.

    Svara
    1. ReiseLinda Inläggsförfattare

      Tror det är annat att tänka på när man inte åker sin egen bil, så det vågar jag inte svara på. Kolla med hyrbilsfirman om de har någon åsikt. Om du bara kör, så kommer ju fakturan till ägaren.

      Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.