Brokdorf och Tysklands lägsta punkt.

Av | 9 september, 2021

Efter våra dagar i Rendsburg vid Kielkanalen hade vi tänkt fortsätta till Brunsbüttel för att kolla på slussarna där båtarna åker in i kanalen. När vi kom dit, visade det sig att det var fiskmarknad just den dagen och det var fullt av folk och bilar överallt och gator var avspärrade. I dessa tider försöker vi undvika att trängas och vi hittade inte heller någon parkering, så vi valde att spara Brunsbüttel till en annan gång. I stället åkte vi till ställplatsen i Brokdorf, där vi även var för några år sen. Den ligger lugnt och fint bakom flodvallarna vid Elbe.

Vi tog fram våra elcyklar och cyklade några kilometer längs Elbe, men då asfalten gick över i kullersten (inte skumpigaste sorten), ville inte Pärs rygg cykla längre, så vi vände. Så långt som vi cyklade, så var det en trevlig sträcka med ett par badstränder och många bänkar där man kan ta sig en pust i backen.

Redo för cykeltur längs Elbe.

Annars tog vi det mest lugnt. Glassbilen kom förbi precis innan middag, annars hade vi kanske blivit frestade att köpa något gott!

Efter en lugn och skön natt i Brokdorf åkte vi till Tysklands lägsta punkt som ligger i Wilstermarsch, cirka 1,5 mil från Brokdorf. Tysklands lägsta punkt ligger 3,4 meter under havsnivå och hade fått ett nytt monument i år. På platsen fanns även en pelare som visade hur höga skyddsvallarna vid Elbe är och flera skyltar som visade hur hög vattenstånden har varit vid floder tidigare år. Ingen skylt var högre än vallarna. Platsen var annars en trevlig liten rastplats. Nu har vi besökt Tysklands högsta och Tysklands lägsta punkt. Högsta punkten var definitivt häftigare än lägsta, men det är roligt att ha prickat av båda!

Husbilen – 3,4 meter under havsnivå!

Efter att ha sett oss omkring vid Tysklands lägsta punkt, åkte vi till Glückstadt och ställde oss i färjekö. Det var runt en och en halv timmes väntetid. Jag tror vi kom med den femte färjan. Tydligen var detta såpass extremt att det var värt att nämna på radion, så jag tror inte det är vanligt. När vi väl kommit i land i Wischhafen knappade vi in Lüneburger Heide på GPS-en och valde bort motorvägar. Även om det tar lite längre tid så tycker vi det är mysigt att åka mindre vägar och få sett oss omkring lite mera. Motorväg är liksom motorväg vart man än är, och det är definitivt högre stresspåslag av trafiken där än av den på landsbygden. Denna gång hade vi dessutom turen att köra förbi ett bageri med en stor parkering längs gatan, så vi kunde bunkra lite nybakat.

Även denna gång har vi gjort en film. Den visar lite mera från ställplatsen och från Tysklands lägsta punkt. Ni hittar den här nedan. Om ni gillar våra filmer så blir vi jätteglada om ni trycker på prenumerera-knappen och ger en tumme upp. Det gör att du inte missar kommande filmer och du hjälper till så att filmen blir synlig för flera!

En film från ställplatsen i Brokdorf och Tysklands lägsta punkt.