På utflykt till gejser i Andernach

Av | 11 augusti, 2018

Ja, det finns faktiskt gejsrar i Tyskland!  Den i Andernach är dessutom världens högsta kallvattengejser.  Kallvattengejsrarna drivs av kolsyra som skapar övertryck och inte av värme, så som till exempel den mera kända Stokkur på Island.  Den första gejsern i Andernach uppstod när man i början av 1900-talet borrade ett 343 meter djupt hål för att utvinna kolsyra till mineralvatten.  Den blev fort en sevärdhet, men stängdes sedan på grund av skador på 1960-talet.  Efter en del fram och tillbaka med vägbygge och ägarbyte på marken borrades det i 2001 ett nytt hål och den nya gejsern blev till.  Den sprutar cirka vart 100:de minut, är cirka 60 meter hög på det högsta och är aktiv i cirka åtta minuter när den sprutar.

Utanför Geysir Centrum

Lite kommersiellt kanske, men när jag först hörde om den för några år sen blev jag sugen att göra ett besök.  Sen har det inte blivit av för nu.  Andernach ligger rätt nära Laacher See, där vi hade haft ett par lata dagar, så vi bestämde oss för att det fick bli nästa stopp.

Andernach har en rätt så stor ställplats som har skiljts av från en parkering.  En del av platserna ligger dessutom rätt fint till ner mot Rhen.  Vad vi förstod så ”snor” ställplatsen mer och mer av det som ursprunglig var en personbilsparkering på grund av att den är så populär.  Vi kom rätt tidigt, och fick plats på första raden, fast med gångväg och en stor gräsmatta med några stora träd framför.

Vår rad på ställplatsen i Andernach.

Den sista platsen på kajkanten blev upptagen under tiden vi tömde vårt gråvatten.  Faciliteterna för detta var för bra för oss på förra stället.  Det fanns avlopp på vår plats på campingplatsen, men vi hade ingen slang så vi kunde koppla på oss.  Tömningen man kunde köra över var mitt i trafiken in och ut av campingen och det stod en bil parkerat i vägen när vi skulle åka, så för ovanlighetens skull fick vi åka med gråvatten i tanken.  Jaja, vi var nöjda med första raden och det visade sig senare på kvällen att gräsmattan och träden gav perfekta skuggplatser till kvällsfikat!

Efter att vi installerat oss på ställplatsen gick vi den korta vägen bort till Geysir Zentrum för att se om det gick att komma med på en tur samma dag.  Att besöka gejsern kräver nämligen en arrangerad båttur.  Det fanns biljetter till en tur cirka två timmar senare.  I biljetten ingick även besök i Geysir Zentrum, så vi började med en rundvandring där.  Där fanns det utställningar, filmer och ”hands on” aktiviteter så man kunde se och lära mera om hur en kallvattengejser fungerar.  En intressant runda som var mycket bra anpassat för barn.

Efter rundvandringen kom man passande nog ut i souvenirshoppen.  Där fanns det även en cafeteria, så vi tog en fikapaus för att fylla tiden tills det var dags för båttur.  Båten gick sedan från en brygga bara 100 meter från Geysir Zentrum, så vi hade koll på när det var dags att gå ombord.  Båtturen till halvön Namedeyer Werth, där gejsern finns tar cirka 20 minuter och sen är det fem minuters promenad på fina vägar bort till gejsern.

Hands On aktiviteter på Geysir Zentrum.

Väl på plats vid gejsern var det avspärrat tills en guide dök upp och berättade lite.  Vid själva utbrottet var det möjligt att stå så nära som ett par meter från vattenstrålen.  Det blåste en del och det var en hel del av de som stod närmast som mer eller mindre frivilligt blev blöta.  Det gick även att smaka på vattnet och man fick gärna ta med en flaska.  Det rekommenderades dock att inte dricka för mycket på en gång, då det kunde få fart på magen…

Väntar på utbrott!

Full sprut!

När gejsern sprutat klart gick vi på rad tillbaka till båten och återvände till utgångspunkten.  Sen promenerade vi tillbaka till husbilen och lämnade några saker innan vi promenerade upp på stan för att få oss en matbit.  Det var mycket lugnt i Andernach på en söndag eftermiddag, men vi hittade ett torg med några öppna restauranger och fick oss en matbit.

I Andernach la jag speciellt märke till brunnslocken.  Många städer har ett speciellt brunnslock som man kan se här och där i staden och jag brukar fotografera dessa när jag får öga på ett.  I Andernach var det dock massor av olika brunnslock som verkade vara specialgjorda för en affär eller liknande som fanns i närheten.

Brunnslock i Andernach

Tillbaka vid husbilen tog vi med oss stolarna och satte oss i skuggan av träden med fin utsikt till Rhen.  Där satt vi och filosoferade och kollade på båttrafiken till solen ”jagade oss” tillbaka till husbilen.

Tyvärr blev detta den andra bråkiga natten med dåligt med sömn på resan.  Vi tror det var lokala ungdomar som samlades antigen på gräsmattan eller i en gångtunnel med bra akustik i ändan på ställplatsen.  De höll på en bra bit efter vår läggtid..  Dessutom hade vi gatubelysning precis vid husbilen och det var en svärm med insekter av nåt slag som lockades dit.  Vi funderade ett bra tag på vad det var för ljud, men de satt faktiskt på husbilen och gjorde nåt tappande ljud.

6 svar på ”På utflykt till gejser i Andernach

1. TravelAnna

Vad intressant med gejsern! Nu fick jag lära mig massa nytt. Förstår att det måste ha varit häftigt att se.
    Mycket vackra brunnslock också! Men trist att ni inte fick sova.

2. Renates Reiser

Oi, så spennende med geysiren! Ante ikke at det fantes en i Tyskland. Spennende historie bak! Artig med kumlokkene også, jeg fotograferer også villig når det dukker opp lokk med fine eller spesielle motiver. 🙂

Det fins flere geysirer i Tyskland! Kom som en overraskelse for oss også når vi leste om den første gang.