Instagramträff och tvätt av kläder på Forellenhof Reuß

Av | 24 oktober, 2021

Efter ett par stopp längs Romantiska vägen, var det dags att tvätta kläder igen. Oftast innebär detta att vi letar upp en camping, men denna gång blev det så bra att ställplatsen Forellenhof Reuß, som vi fått tips om från flera håll, låg inom bra avstånd och hade tvättmaskin! Ställplatsen i sig är inte som alla andra ställplatser och när vi dessutom fick kanonväder och av en tillfällighet träffade Instagramkontakterna som tipsat oss, så kunde det inte bli bättre!

GPS-en lurade in oss på några riktigt små vägar på landsbygden på vägen dit, och vi kom över en riktigt smal bro och genom några trånga gator i en liten by innan vi kom ut på en lite större väg igen. Strax efter började skyltarna mot ställplatsen, för att man ska åka rätt småvägar dit…. Ställplatsen ligger på landet, och för ovanlighetens skull behövde vi åka grusvägar sista biten.

Ställplatsen vid Forellenhof Reuß ligger vackert placerat i tre terasser med härliga vyer samt en yta bredvid receptionen som inte har så tokiga vyer den heller! Runt 60 platser finns det totalt. Man kommer fram längst upp på ställplatsen och kan njuta vyerna direkt. Platserna är uppmärkta, och vi hittade en på översta raden.

Vy från ovanför ställplatsen.

Efter ankomst gick vi ner till receptionen där vi själva fick skriva in oss i en pärm. Receptionen, där man också kan köpa gårdens egna produkter samt frukostfrallor (som man förbeställer i en annan pärm), har endast öppet ett par timmar på förmiddagen. Har man inga speciella funderingar eller vill handla, så behöver man inte gå dit på öppettiden för på avresedagen då man går dit för att betala. Ställplatsen kostar 13 euro per natt. El betalar man direkt i stolpen vid ställplatsen. Dusch och tvättmaskin kostar två euro och har man nyttjat detta, så säger man till vid utcheckningen. Vatten kostar 10 cent för 10 liter och betalas i stolparna där man tar vatten.

Receptionen och lilla prånget där man skriver in sig.

Efter att vi registrerat vår ankomst kollade vi upp vart servicehus och tvättmaskin fanns, men bestämde oss för att vänta tills dagen efter med tvätt. Vi gick i stället tillbaka till husbilen och satte oss i solen för att njuta av vyerna. De var så fina att jag gjorde en liten film som jag delade på Instagram Stories. Sen tog det inte lång tid innan jag fick ett meddelande från Instagramkontakterna ”mc2camper” som tipsat oss om ställplatsen inför vår resa. Där stod det: ”då syns vi sen”. De var på väg dit de också, då de stämt träff med några andra Instagramkontakter. Det hela slutade med att alla tre stod parkerade bredvid varandra. Det var jättetrevligt att träffas och kul att få prata lite tyska. Jag förstår ju tyska bra och klarar kommunikation på ställplatser, restauranger och affärer utan större problem, men ”vardagssnack” blir ju lite annorlunda.

Instagramträff på Forellenhof Reuß. Reiselinda, mc2camper och Moselzigeuner.

Ställplatsen ligger på en gård där det finns getter, lamor och lite olika fåglar (höns, änder, kalkon). Står man på första raden, så står man längs hagen och har bra utsikt och kommer sannolikt få närkontakt med djuren. Vi som ställt oss lite längre upp fick gå ner till hagen för att kolla.

Trevligt med djuren inpå knuten.
Linslus som kom med i vår Youtube-video

På gården finns även en restaurang, och den verkar vara väl besökt även av lokalbefolkningen. Våra tyska vänner åker dit på grund av stenugnspizzan, så nästa gång får vi testa den. Denna gång tyckte jag Texas-Schnitzel lät för spännande till att inte prova. Det var en schnitzel med bacon, lök och BBQ-sås på. Mycket gott var det. Pär testade en hamburgare som också var god! Det kan vara bra att ha koll på att restaurangen har stängt på söndagar och måndagar.

Restaurangen och en del av uteserveringen.

Lokalbussen hade hållplats nära restaurangen, så det var möjligt att åka ner till den lilla byn. Den ligger även inom cykelavstånd. Vi hade inga behov för att handla något och vi tyckte det var skönt att ta det lugnt i solen ett par dagar, så vi utforskade inte detta något närmare. Vi nöjde oss med det som fanns att se och göra på ställplatsen och som vanligt fastnade det även på film:

Har du varit på Forellenhof Reuß eller en liknande ställplats?