Som jag har skrivit om tidigare, så fick jag genom en kampanj som Upplands Lokaltrafik hade tidigare i höst, möjlighet att testa att åka buss till jobbet under oktober. För ett par dagar sen fyllde jag i den obligatoriska utvärderingen som var en del av uppdraget och nu tänkte jag berätta för er hur det gick!
Kravet var att jag skulle åka buss minst tre dagar per vecka och det var ungefär det det landade på. Jag hade lediga dagar och andra aktiviteter som gjorde att det inte blev oftare.
Själva bussåkandet gick bra. Det var som oftast gott om plats på bussarna och jag behövde aldrig stå. Bussarna var dock ofta några minuter sena och en av de sista dagarna var både bussen till och från jobbet över femton minuter försenade. Bussen hem var försenad på grund av haveri och att dom fått byta buss. Den till jobbet fick vi aldrig nån information om. Jag har ju inte haft nån tid att passa, men det känns som slöseri med tiden endå. Även de små minutrarna som det blev nästan varje dag.
Innan tiden som testresenär hade jag en del tankar om det skulle löna sig för mig när det gäller tid och kostnad. Framförallt kände jag att det att passa tider skulle gå ut över min flexibilitet. Men det att passa tider gick faktiskt rätt så bra. I bland glömde jag tiden och fick ta en senare buss, i bland fick jag välja att ta en senare buss för att jag behövde göra klart något och i bland fick jag vänligt men bestämt säga åt kollegorna att ”vi får ta det i morgon, jag måste hinna med bussen”.
Kostnadsmässigt kommer inte ett månadskort att löna sig för mig då jag inte kommer kunna åka buss varje dag. På grund av avståndet till hållplatsen kommer jag inte heller att välja buss om det är allt för kallt och blött ute. Jag har dock fyllt på en ”reskassa” i appen och i dag åkte jag buss för första gång igen efter testperioden. Så länge vädret håller sig hyfsat satsar jag på att det kan bli bussåkande 2-3 dagar i veckan även i fortsättningen.
Det känns bra att välja kollektivtrafiken ur miljöskäl och det är rätt så skönt att promenera till och från bussen med en podcast på örat.
Kollektivtrafiken ska fungera, så är det bara. Gillar idén med en kostnadsfri testperiod och du verkar ju totalt sett vara nöjd.
När jag jobbade i Stockholm tog jag alltid bussen in till stan. Vi har ju biltullar är också, så det hade varit betydligt dyrare med tullar och bensin att åka in till stan. Dessutom är det enorma bilköer här. Så valet var enkelt.
Och 860 kronor för vuxna, 570 kronor för pensionär, student, ungdom för ett månadskort är mera än okej tycker jag. Förutsatt att bussarna/tågen kommer i tid, vilket de sällan gör när det blir snöoväder till exempel. Men då kunde jag ju jobba hemifrån.
Jo, det funkar stort sätt bra. Har nog en hel del med vanor att göra. Får se hur det funkar när vintern kommer på riktigt! Reser till Stockholm/Västberga i bland i tjänsten och måste säga att jag är inte avundsjuk på alla som sitter i köer där varje dag!
Kul att höra dina reflektioner efter provåkningsperioden. För min del är kollektivtrafiken perfekt, men jag har full förståelse för att det inte funkar för alla.
Vill gärna åka buss, men är nog lite før bekväm pluss att det inte alltid passar, så vi får se hur ofta det blir! Hoppas på två-tre dagar per vecka.
Intressant att läsa! Visst är det synd att kollektivtrafiken ofta är ”offer” för förseningar etc. Men så bra att den finns. Skönt ändå att du har andra valmöjligheter.
Själv cyklar jag året runt. Inte så kul när det är snö och drivis, haha. Men å andra sidan kan jag jobba hemma när jag vill (är ju egen företagare). Och det tar bara 15 min för mig att gå till kontoret.
Ja, förseningar är tråkiga. Blir irriterande även om det bara är minuter när det sker hela tiden! Perfekt att ha det som du har det och inte vara beroende av bil eller kollektivtrafik!