Nu säljer vi huset och flyttar in i husbilen!

Av | 23 februari, 2022

Ni kanske redan sett denna nyhet i våra sociala medier, men nu är det dags att skriva om det här också. Mitt i processen med att förbereda för fotografering och visning har det inte funnits så mycket tid med det, men nu är första visningen avklarat och vi har ett par lugnare dagar medans vi väntar på nästa. Nu är det helt enkelt bäst att antigen inte vara hemma eller sitta still på en plats i hemmet så vi håller nere mängden arbete inför nästa visning! Det hann visst hända en hel del sen jag påbörjade detta inlägg för ett par dagar sedan… I går, på dagen tre veckor efter att vi skrev kontrakt med mäklaren, skrev vi kontrakt med köpare! Det gick så fort att vi nästan inte hann med själva, men nu är alltså huset sålt. I maj blir vi husbilsnomader, och här tänkte vi berätta lite om vägen dit.

Sen vi blev ett par för 19 år sedan har vi nyttjat mer och mer av vår lediga tid till att resa. I början tältade vi mycket och åkte i väg på långhelger både utomlands och i Sverige. Sedan blev det roadtrips i Europa med övernattning i Airbnb-lägenheter och på hotell. Långhelger och semesterdagar har som oftast inneburit en resa eller utflykt någonstans. På en tre veckors vistelse i Potsdam över jul och nyår 2016/17 började vi smida planer om att jag skulle ansöka om tjänstledigt ett par månader i samband med semestern 2018. Planen var att resa runt med bil och hyra lägenheter 2-3 veckor i taget på olika platser i Europa.

Fram i april/maj 2017, när husbilarna började komma ut på vägarna, började tanken väckas om att göra denna resa i husbil i stället. Det skulle ju ge mycket större frihet att inte behöva boka så mycket i förväg. Vi hade redan 7-8 år tidigare kollat lite på husbilar, men kommit fram till att vi inte skulle nyttja den tillräckligt i förhållande till kostnaden. Nu var situationen annorlunda, Pär hade gått i pension och vi hade en långresa i tankarna, så vi gjorde en ny kalkyl och bestämde oss för att åka och kolla lite på husbilar. För att göra en lång historia kort, så hämtade vi vår första husbil i början av juli 2017.

Första husbilen.

Enda sen vi åkte på våra första resor med husbilen den sommaren, har vi älskat husbilslivet. Så snart vi haft möjlighet har vi åkt på kortare och längre resor. Tjänstledigheten beviljades 2018 och vi åkte i väg på en fyra månader lång resa i Tyskland. Resan gav mersmak, och då vi kom hem började vi genast spara och planera för att det skulle ske igen. Vi hade dock ingen tidplan, utan vi jobbade mot att skapa möjligheten. Vi lekte lite med tanken på att göra oss av med huset och flytta in på heltid, men det viktigaste var att kunna bo i husbilen lite längre än en vanlig semester vid något mera tillfälle.

Förra året började det hända saker, och efter att jag slutade i mitt jobb och startade eget, blev det till att vi spenderade nästan sju månader i husbilen från början av april till början av november. Det var sju härliga månader som fortsatte ge mersmak. Vi funderade ett tag på att fortsätta med att resa till varmare väder över vintern redan förra året, men pandemin och tidpunkten gjorde att vi bestämde oss för att stanna hemma denna vinter.

Väl hemma efter en härlig sommar fortsatte vi prata om hur vi skulle göra framöver. Även om vi kände oss säkra på att vi ville fortsätta att åka mycket husbil och gärna bo i den, så tog det ett tag att komma fram till att vi ville sälja huset. Vi har ju en rimlig månadskostnad, vi betalar på något eget, vi trivs mycket bra i huset och på orten och så vidare. Kanske det skulle fungera att hyra ut? Vad skulle vi göra med alla saker om vi skulle sälja huset? Till slut kom vi fram till att huset är för stort för oss och kräver för mycket jobb med tanke på hur lite tid vi är hemma. Att en krånglig rygg inte längre gillar snöskottning, häckklippning och andra sysslor hjälpte också till med beslutet.

I slutet av januari ringde vi mäklare och nån vecka senare hade vi första möte. Sen blev det blev full fart med besiktning, fotografering och energideklaration. Vi satte i gång med att rensa och förbereda för att få till de perfekta bilderna till annonsen! När väl annonsen var ute var det dags att röja ännu mera för att göra fint på de ytorna som inte syntes på bilderna. Vi har rensat i omgångar redan tidigare, men det är otroligt hur mycket saker man samlar på sig när man har plats. Det har blivit en hel del Facebookannonser och vändor till tippen. Vi har även hyrt ett förråd redan nu och börjat köra dit saker som ska sparas.

Som sagt, så gick försäljningen med rekordfart, och nu har vi äntligen ett datum att förhålla oss till. 13:e maj lämnar vi över nycklarna och vårt nya äventyr kan börja! Innan dess är det fortfarande mycket jobb med att rensa, sälja och slänga saker för att tömma huset. Vi har en del förbättringar och förändringar vi tänker göra på husbilen innan den ska städas och förberedas för inflyttning. Troligtvis kommer vi flytta in i den och bo på tomten under tiden vi gör färdigt det sista i huset. Det är även en del praktiskt att fixa med folkbokföring, postadress, försäkringar och så vidare. Det har varit mycket att göra en period och vi ser att det är en hel del kvar, men med målet i siktet, så är det ett rent nöje!

Nya och gamla hemmet!

Många undrar vad vi ska göra och vart vi ska resa när vi väl flyttat in i husbilen, men sanningen är att vi inte har så mycket planer. Vi tänker göra en efterlängtat resa till norra Norge med start i juni, vi har bokat in oss på Bürstnerklubbens 25-års jubileum en helg i september och vi planerar att vara på en plats där det inte är risk för snö kommande vinter. Vi kommer vara en del på resa, men vi räknar även med att hänga en hel del i vår hemkommun då vi har vänner, barn, barnbarn och syskon här. Vi kommer till en början inte ha någon fast punkt, utan vi kommer växla mellan fricamping, uppfarter, ställplatser och campingar allt eftersom vad som passar bäst och vad vi har behov för. Vi ser fram emot friheten att ta dagen som den kommer.

Vi kommer så klart dela med oss av våra erfarenheter och lärdomar som husbilsnomader och från våra resor både här på bloggen, på vår YouTube-kanal, på vår Facebooksida och på våra Instagram-konton, Reiselinda och Husbilsbloggarna. Inläggen på bloggen och YouTube-kanalen kommer ofta med lite fördröjning då de tar längre tid att göra. Inläggen på Facebooksidan är oftast delningar från blogg och YouTube, men kan även vara foton och annat som vi vill dela med oss av. På Instagram blir inläggen oftast mera aktuella. Reiselinda är på engelska och Husbilsbloggarna är på svenska, i bland blir det lika och i bland olika inlägg på dessa två konton. Husbilsbloggarna är dessutom tänkt som en förlängning av Facebook-gruppen Husbilsbloggarna där vi är runt 30 bloggare och YouTubers som delar med oss från våra husbilsliv. Om du vill hänga med på vårt äventyr och läsa om våra erfarenheter och resor så är det bara att kolla in på dessa kanaler och följa oss där det passar dig!

18 svar på ”Nu säljer vi huset och flyttar in i husbilen!

1. John Nielsen

Lycka till med nya livet som normander. Kul att följa er. Ska bli spännande att höra vad ni tycker om detta liv efter ett tag. Själv har vi också sådana drömmar, men vi är nu nog för fega till att ta så stort ett beslut.

Tusen tack! Vi har ”övat” lite med ett par långresor tidigare, så vi vet att vi gillar husbilslivet och att det fungerar bra för oss att bo på så liten yta. Skillmadem blir att nu måste jag jobba och vi har ingen fast punkt att vända hem till. Jag tänker att man alltid kan ta nya beslut om det är något som inte fungerar. Börja prata om möjligheten och vad ni kan göra för att förflytta er dit, så kanske det blir av en dag! 🙂 Vi hejar på och ger gärna tips.

Tusen tack! Vi kommer både resa och hänga i hemrådet, men det blir helt säkert härligt!

2. Lo

Grattis till ert stora steg. Själva nöjer vi oss nog med långresor söder ut under den mörka tiden av året och kortare resor inom vårt vackra land sommartid. Lycka till!

Tusen tack! Det ska bli härligt. Vi hoppas också vara i varmare väder till vintern.

3. Håkan.ohlund

Har ni en fast postadress i Sverige så att ni inte tappar den sociala tryggheten

Vi räknar med att bli skrivna ”på kommun”, men vi får återkomma mera om det när allt är fixat.

Ja, det gick mycket snabbare och smidigare än vi kunde drömt om! Nu är det bara en massa jobb kvar innan vi kan njuta! Vi måste absolut få till att träffas 😃👍🏼

4. Anne

Vad spännande det låter!
    Det var maken som fotade huset, han berättade ett ni hade pratat en del om ert husbilsliv och våra drömmar. Sen dess har vi köpt en Fiat Ducato så drömmen är lite mer verklig!

Jo, vi blir säkert alldeles för engagerade när det gäller husbilssnack ibland! Haha. Härligt att ni köpt ett fordon och är i gång! 👍🏼

5. Irene nilsson

Grattis till ert beslut. Vi gjorde detsamma 2019. Huset var sålt sen tidigare, men vi sa nu upp lägenheten och flyttade in i husbilen. De första månaderna bodde vi hos svärmor men i September åkte vi till Spanien. Det bästa vi gjort. Kände en sådan frihet när vi åkte iväg. Ja sen kom ju pandemin och vi åkte hem i mars. Bodde i bilen över vintern, det funkade men inte en vinter till.
    Nu hyr vi ett litet hus men den första maj flyttar vi in i bilen igen.
    Lycka till!

Tusen tack! Ja, pandemin har väl gjort att vi inte vågat ta beslutet tidigare, men nu var det dags! Vi hoppas slippa vara i Sverige i de kallaste månaderna, men vi får se hur det utvecklar sig!

6. Pingback: Vi svarar på några funderingar kring våra planer att bo i husbilen. - ReiseLinda

7. Pingback: Äntligen dags att börja förbereda husbilen för inflyttning! - ReiseLinda