Äntligen dags för en längre resa!

Av | 29 juni, 2021

Efter en dryg vecka för sprutor och annat fix i vårt hemområde, blev det äntligen dags för en lite längre resa. Tidigare under våren har vi haft mindre än tre veckor mellan varje avtal på hemmaplan, så det har blivit mycket fram och tillbaka sen vi flyttade in i husbilen första april. Vi klagar inte dock! Vi är jätteglada för den möjligheten vi har att bo i husbilen och resa och uppleva så som vi gör nu i sommar. Men att äntligen ha fem och en halv vecka på oss, lite längre än en vanlig semester, innan vi behöver åka hem för sista sprutan känns jätteskönt!

Innan vi åkte hemifrån var planen att åka västerut för att hälsa på pappa som bor nära norska gränsen i Värmland. Sen planerade vi att fortsätta norrut längs de svenska fjällen och norska gränsen, men kanske inte lika långt norrut om förra året då vi vände i Jukkasjärvi, och sedan åka kustvägen söderut. Fem och en halv vecka nästan utan planer förutom att ta det lugnt och låta resan komma till längs vägen! Så skönt!

Vi började med att åka till Gävle där vi hamstrade lite på Lidl och besökte Biltema för att köpa lite lastsäkringsöglor med mera för att få ordning i husbilsgaraget efter att vi skaffade elcyklarna. Sen vankades det fika hos kompisar innan vi åkte till Hille Hembygdsgård där vi övernattade på deras stora parkering. En trevlig hembygdsgård som välkomnar husbilsåkare och man får swisha valfritt belopp. Dass finns, men där behövdes både tömning och städning när vi var där.

Fint vid Hille Hembygsgård

Dagen efter det äntligen dags för en stor händelse! Jag hade tid hos frisören. Sjutton!!!!! veckor sen förra klippning. Med min korta frisyr så brukar jag klippa mig var 6-8 vecka, alltså mer än dubbelt så lång tid som vanligt. Det var verkligen jätteskönt att bli av med det långa håret och få en mera lättställd sommarfrisyr. Innebär dessutom mindre vattenförbrukning och inget behov av hårtork!

Efter klippningen åkte vi till Rättvik. Där tog vi in på ställplatsen i Rättviksbacken. Därifrån var det härlig utsikt över Siljan, men tyvärr var det bara första kvällen det var bra väder. Dagen efter blev en innedag i regnet och även avresedagen blev grå och trist så vi hoppade besöket på Långbryggan som vi hade tänkt att äntligen skulle bli av.

Solnedgången satte eld på husbilen

På vägen vidare fixade vi ytterligare några ärenden och passade på att veckhandla. Sen parkerade vi på campingen i Sysslebäck för att umgås med pappa i ett par dagar. Det blev ett par underbart härliga sommardagar som toppades av en fin solnedgång och mystisk dimma över Klarälven.

Mystisk dimma.och solnedgång över Klarälven.

Vägen vidare blev först en dryg timme tillbaka i samma hjulspår som vi kom, men från Malung bestämde vi oss för att åka via Sälen norrut. En liten bit av sträckan hade vi åkt tidigare, men sen blev det nya vägar. Vi stannade för en liten fika vid Vasaloppsstarten innan vi åkte upp i Sälenfjällen förbi alla skidorterna som såg ut att ligga rätt så öde på denna tiden av året. Det var oavsett en trevlig åktur. Alltid kul att se sig runt på nya platser, lite härliga vyer av fjäll och en massa skyltar till orter i landet på andra sidan av gränsen. Vi kom sedan fram till starten av Västerdalälven där det fanns många spår efter värn från andra världskriget. Denna soldat stod också kvar som ett minne.

Där står han och vaktar gränsen mot Norge.

Ett par kilometer därifrån hittade vi vår övernattningsplats på parkeringen vid Hälla naturreservat. En jättehärlig plats med fin vy ner mot älven. Där satt vi och njöt i solen och efter ett tag kom en gymnasieklass som skulle bli äventyrsguideri kanoter. Det visade sig att de också skulle övernatta vid rastplatsen. Det var ett lugnt gäng, så vi bestämde oss för att vara kvar. Morgonen efter hade de lämnat utan att vi märkt det.

Så här fint stod vi vid Hälla naturreservat.
En av bunkrarna vid Hälla

Sen blev det dags att förflytta sig från Västerdalälven till Österdalälven. Âlvdalens kommun har iordningställt ett antal så kallade lägerplatser längs Österdalälven. Förra året testade vi en på ”Lokarakan” strax norr om Älvdalen och i år tänkte vi oss att prova en norr om Särna. Alla platserna har dass och minst ett vindskydd och det kostar endast 60 kr/dygn som kan swishas eller betalas i en låda på plats. På anslagstavlorna hänvisas det till Särna camping för tömning av latrin och gråvatten, detta kostar 95 kr, men det står det inget om på skyltarna.

Valet denna gång föll på en plats vid Kringelfjorden där vi spenderade ett par lugna dagar i växlande väder. Den ena kvällen fick vi se en bäver i en underbar solnedgång! Den fastnade tyvärr inte så bra på bild. Den fina regnbågen vi fick över husbilen var inte heller fel:

Regnbåga vid Kringelfjorden

Så långt har resan delvis varit en transportsträcka på kända vägar, delvis lite nya vägar, vi har spenderat tid med släkt och vänner och vi har njutit av att ta det lugnt. I kommande inlägg blir det mera aktivitet när vi besöker Fulufjällets nationalpark och Städjan-Nipfjällets naturreservat. Hoppas ni hänger med!

2 svar på ”Äntligen dags för en längre resa!

1. bmlarsreseblogg

Så många fina övernattningsplatser det finns norrut. Hälla naturreservat har vi aldrig hört talas om, men i höstas bodde vi över på en av alla fina lägerplatser längs älven.

Att ni inte hört om Hälla är inte så konstigt, men det var fint där! Och jag håller med om övernattningsplatserna, så många fins vi hittat! 👍🏼😃