Sommar, sommar, sommar

Av | 1 augusti, 2019

Snart är juli över och bloggen har helt oplanerat haft lite semester. Huvudanledningen är att jag inte haft semester, men trots det packat månaden full med semesterkänslor. Vi har varit på en liten utflykt med husbilen för att få den lagad, vi har varit hundvakter, fixat en del med huset och vi har haft två besök från Norge som dels upptäckt vårt närområde på egenhand och dels åkt på utflykter med oss. En helt underbar månad med full fart och många härliga dagar!

Husbilshelg

Då vi kom hem från Strandkorgsutmaningen med en krockskadad husbil blev det tyvärr inga husbilsresor i juni. Första helgen i juli var det äntligen dags igen då passade vi på att göra en omväg till verkstan i Örebro där vi hade tid för en temporär lagning under måndagen. Vi åkte så klart redan på fredag och tog oss god tid!

Vi började med en natt på ställplatsen i Smedjebacken. Trevlig och välskött ställplats, men tyvärr blev det dåligt med sömn på grund av festligheter på restaurangen bredvid. Vi kommer gärna tillbaka, men då får det bli en vardag.

En del av ställplatsen i Smedjebacken
Båthamnen vid ställplatsen i Smedjebacken. Ser du husbilarna?

Resan gick sedan vidare till Malingsbo där vi tog in på Nya Malingsbo Camping. Efter den bråkiga natten så var det så skönt att kliva ur husbilen och ”höra” lugnet! Tyvärr hann vi inte se oss så mycket omkring innan det kom regnväder och vi valde att kura ihop oss och mysa i husbilen resten av kvällen.

Efter Malingsbo åkte vi till ställplatsen på Boforsudden i Karlskoga då den ligger bra till med tanke på verkstadsbesöket. Detta var vårt tredje besök här, så vi är medvetna om hur populär ställplatsen är. Vi trodde dock inte att det endast skulle finnas två lediga platser kvar när vi kom tidigt en söndag eftermiddag. En av dom passade i alla fall perfekt för vår husbil! Även denna eftermiddag var det regn och solsken om varandra, så det blev lugnt och skönt vid husbilen.

Växlande väder vid Möckern

Verkstadsbesök och en dag i Örebro

Vi hängde på låset på verkstaden och lämnade in husbilen direkt när dom öppnade. Sen tog vi lånebilen och åkte in och parkerade i närheten av Wadköping. Wadköping är ett område i Örebro där man samlat gamla trähus och skapat en miljö som visar hur det kan ha sett ut förr i tiden. En riktig mysig miljö för en tidig förmiddagspromenad. Där fanns caféer, hantverksbutiker och utställningar.

Skyltar vid ingången till Wadköping.
Fin gata med trähus i Wadköping.
Utställning av gammal skolmiljö i Wadköping

När vi strosat klart i Wadköping strosade vi vidare längs ån in till slottet i Örebro. På vägen dit och även i området runt slottet, kom vi förbi en del av konstverken som är en del av Örebro Open Art. Open Art består totalt av runt 80 konstverk som till största delen finns utomhus i centrala Örebro. Det går att ladda ner kartor eller en app eller man kan gå med på en guidad tur om man vill fördjupa sig i utställningen. Vi valde att bara strosa runt lite i området runt slottet och kolla på det vi fick syn på. Open Art pågår till 1:a september i fall ni vill åka dit och kolla!

Fina Örebro Slott
Open Art konst
Open Art Önskebrunn

Efter en liten matbit strosade vi tillbaka till bilen och åkte till verkstaden. Där fanns det även husbilar att kolla på, så vi kollade runt ett tag. Vi har inga planer på att byta bil med det första, men tycker det är roligt att ha koll på vad som finns och se om vi ser några smarta lösningar. Vi känner att vi har lyckats bra i val av husbil med tanke på att det är vår första. Lite mera lastvikt och lite mera komfort i ”vardagsrummet” skulle dock inte skada. För att få till detta behövs först ett nytt körkort så vi kan köpa en tyngre bil, så vi får se hur det blir med den saken.

När vi kollat klart på husbilar fick vi en liten tjuvkik in på verkstaden där husbilen var nästan klar. Slutresultatet blev jättebra och nu kan husbilen användas igen. Den kommer sedan att få övervintra på verkstaden då det finns bättre tid att byta både vänster vägg och bakväggen utanför säsongen.

Snart klart för nya utflykter!
Lite tejprester som ska tvättas bort, annars kan man knappt se skadan!

Gäster från Norge och utflykter hemmavid

Vi har haft gäster från Norge i två omgångar under juli. De har åkt runt lite själva, men vi har även gjort några utflykter tillsammans och vi har så klart haft trevliga stunder hemma hos oss.

Mycket god grillmat har det blivit

Vi var på veteranbilsträff på Sjötorget hemma i Östhammar. Där kan man spana på gamla bilar och motorcyklar på torsdagskvällar hela sommaren. Det var även live musik på en restaurang i närheten.

Veteranbilar

Det blev en utflykt till Norrtälje för att besöka industrimuseet Pythagoras. Dit kom vi i tid för den dagliga guidningen kl.13.00. Ingenjören i mig gillar gamla maskiner och barnen i sällskapet gillade rummet där man kan testa hur olika saker fungerar.

En hel hall och lite till full av roliga gamla maskiner!
Barnen roar sig med att se hur de kan göra el så att en tavla lyser upp.

En härlig, solig dag packade vi matsäck och körde till Kallerö, där det en gång i tiden fanns en liten hamn. Nu står det några röda fina byggnader där och det är ett härligt område för fricamping med plats till minst tio ekipage. Nån gång ska vi ta husbilen hit också! Denna gång hittade vi en bänk och intog vår lunch och hade en skön stund i solen.

Gamla sjöbodar och vatten är aldrig fel!

Sen åkte vi på lite sightseeing och kollade på vallonbruken i Forsmark och Lövstabruk. Där har vi varit flera gånger tidigare, men det är trevliga miljöer som vi gärna besöker igen och visar upp för långväga gäster! Nästa gång skal vi planera bättre så vi kan vara med på guidning också.

Bruksgatan och kyrkan i Forsmark
Herrgården i Lövstabruk

Hundvakter

Vi älskar hundar, och har haft hund tidigare, men har insett att det inte finns tid och inte passar oss längre med tanke på hur mycket vi reser. Ja, vi vet att många reser med hund både i husbil och på andra sätt och att det absolut inte är omöjligt, men det passar inte oss. Vi är därför jätteglada att ha möjlighet att ställa upp som hundvakter för släkt, vänner och kollegor när det passar för oss. Det är bara att höra av sig!

Nu i sommar så är det Kiwi som har varit hos oss i ett par omgångar. Hon har vi passat en hel del sen hon var runt halvåret för sex år sen och vi trivs mycket bra tillsammans!

Promenad med Kiwi
Provsittning i husbilen!

Som ni förstår, så har det inte funnits tid för någon mera utflykt med husbilen, men nu börjar vardagen falla på plats igen och vi hoppas få till några trevliga helger i augusti. Sen blir det äntligen dags för resten av min semester i september. Vart tror du vi resan går?

8 svar på ”Sommar, sommar, sommar

1. Britt-Marie Lundgren

Visst kan man uppleva mycket även på hemmaplan medan man arbetar. Så fina miljöer och intressanta ställen ni besökt. Jag har ju också jobbat en del i sommar men nu väntar mycket fritid på rull.
    Vi antar att det inte är någon högoddsare att gissa på att er semesterresa går mot Tyskland.
    26 augusti tar vi Kielfärjan och drar söderut….

Ja, det finns mycket fint att se i vårt hemområde, har ju dessutom Uppsala, Gävle och Norrtälje inom en timmes resa så vi behöver inte alltid åka så långt! Vi åker en dryg vecka efter er, troligen också med Kielfärjan. Inte kollat så mycket på rutten än, men då vi ”bara” har två och en halv vecka så tror jag vi ska hålla oss i norra Tyskland. Kommer ni stanna något i Tyskland?

1. Britt-Marie Lundgren

Den här gången ska vi vara i Santiago de Compostela den 10 september för en bokad vandring, men på vägen hem blir det nog några stopp i Tyskland. Vi ska koncentrera oss på franska Atlantkusten där vi aldrig varit på vägen ner. Ska bli kul att se vad ni hittar på under era veckor.

Franska atlantkusten står på vår lista också, så det ska bli intressant att läsa om eran resa!

2. Anna / boihusbil.se

Vad skönt att bilen är lagad och at ni åter kan njuta av härliga bobilsresor! Att kika omkring i sitt närområde är ju väldigt trevligt. Kan tänka mig ni hittar vissa favoritplatser ni gärna återvänder till när ni har helgerna till husbilsmys.

Ja, till helgen blir det äntligen husbil igen! Har varit mycket ett tag nu. Vi har fortfarande mycket att utforska inom ett par timmar hemifrån, så än så länge har vi inte återvänt så mycket, men så blir det säkert framöver! ??

3. Marianne - Glimt av verden

Man trenger ikke alltid å reise så langt for å få feriefølelse 🙂 Selv har jeg hatt en sommer med jobbing og noen helgeturer, og siden det er stille og fredelig i hovedstaden om sommeren, får jeg litt feriefølelse selv om jeg jobber. Nå er imidlertid de fleste tilbake og tempoet i byen normalt igjen, og snart er det min tur til å reise på ferie. Perfekt!

Nei, du har helt rett, det fins ofte mye mer å se enn man tror en liten reise bort! Jeg syns også det er delig å telle ned til ferie nå som alle andre gasser på for fullt etter sine…