Sista natten i en skön säng på färjan mellan Kiel och Göteborg

Av | 4 september, 2018

Efter fyra månader i husbilen skulle det blir spännande att se om vi kunde sova lika gott som vanligt i sängen på Stena Line-färjan mellan Kiel och Göteborg.  Innan vi åkte i väg på vår resa skrev jag lite om vilka färjor vi har använt till och från Europa tidigare.  Färjan mellan Göteborg och Kiel är vår absoluta favorit och den vi åkt flest gånger.  Vi bokade därför hytten med den skönaste sängen, en stor rund en!

Vår favoritsäng på Kielfärjan!

Det var lite vemodigt att lämna den sista ställplatsen vid Kielkanalen i Rendsburg, men vi hade stämt en spännande träff på färjan, så det gick fort över.  Jag har följt Helena och Peter på bloggen Freedomtravel sen dom åkte husbil i Europa i ett år 2016. På senare tiden har vi fått lite kontakt genom bloggarna och insåg nån vecka innan hemresan att våra vägar kanske skulle korsas.  Det visade sig inte bara att vi skulle åka samma färja, utan vi bodde bara några hytter ifrån varann och träffades nästan direkt när vi kom ombord på färjan.

Trevligt möte. med ”Freedomtravel”

Efter lite mingel åt vi en god middag tillsammans i a la carte restaurangen ombord.  Det blev en klassisk trerätters med skagenröra, oxfile eller fisk och pannacotta till efterrätt.  Maten var mycket god som vanligt.   Det blev dessutom ett jättetrevligt möte och vi hade mycket att prata om på väg hem från våra långresor.

Jättegod biff

Och jättegod pannacotta!

Det finns även en bufférestaurang ombord, men vi gillar bäst att sitta ner under måltiden och har aldrig testat den.

Efter maten flyttade vi in i baren där det blev något gott i glaset och ytterligare lite snack innan det var dags att kolla om sängen på färjan var lika skön som den i husbilen.

Trevligt avslut på kvällen!

Sängen var jätteskön som vanligt, men tyvärr fick jag tandvärk på natten, så nattsömnen blev inte den bästa.  Pär sov jättebra och jag vaknade hyfsat utvilat i god tid för frukost på färjan.  Frukosten ombord är som en bra hotellfrukost med stort utbud och god mat, en bra start på dagen!

Vi hann med en liten sväng ut på däck i det vi seglade under Älvsborgsbron och sen var det dags att leta reda på bildäck och starta på sista etappen hemåt.

Fullt på bildäck

Snart framme!

Det har verkligen varit en fantastisk resa och vi återkommer med flera inlägg om kostnader, ställplatser, hur utfallet av våra förberedelser var med mera framöver.  Kul att ni har hängt med på resan och vi hoppas ni hänger kvar för framtida resor och utflykter.

8 svar på ”Sista natten i en skön säng på färjan mellan Kiel och Göteborg

1. Britt-Marie Lundgren

Vi tycker också färjan Göteborg – Kiel är kanonbra. Dels har vi bara knappt två timmars resa till Göteborg och så vaknar man nästa morgon, hyfsat utvilad och en bra bit på väg.
    Det är också betydligt trevligare ombord än på de färjor vi åkt från t ex Trelleborg.
    Det ska bli kul att följa era kommande öden och äventyr. Sedan ska jag läsa ikapp lite om alla ställen ni besökt i Tyskland. Det är ett land vi har många platser kvar att besöka.

Vi har en lite längre resa, men avståndet till Göteborg och att det är en trevligare färja är våra huvudanledningar att åka den vägen också! Kul att du vill hänga med framöver också! Blir nog mest helgresor ett tag, men även återblick på sommarens och tidigare resor. Tyskland har mycket att bjuda på, så jag hoppas du hittar nåt du gillar!

Ja det var jättetrevligt! Det fanns mycket att prata om! 😀

2. Lena

Den färjan är verkligen jättebra men vi har hund så det blir Rödby-Puttgarden även i fortsättningen!

Det finns hundhytter och en rastgård på Kielfärjan, men förstår att det är enklare med en kortare färja när man har djur.

3. Maud Widell-Berglund

När man bor i Västerbotten och tänker sig ut i Europa är Kielfärjan ett väldigt bra alternativ, då vi redan har kört många mil. Så den färjan har blivit en favorit hos oss.
    Har följt er blogg från o till, bra att få tips på olika platser i Tyskland, mm.

Kul att du hängt med! Det är vår favoritfärja också!