Vårt närområde – Kladow, Gatow och campingen

Av | 22 maj, 2018

Kladow och Gatow är de närmsta två centrumen till campingen vi bor på.  Vi bor lite närmare Kladow än Gatow.  Campingen heter Camping Gatow, men läser man skyltarna så ligger den i Kladow.  Det är därför inte helt klart för oss vart gränsen går.  Båda orterna ligger i alla fall i stadsdelen Spandau längst västerut i Berlin och ligger rätt så lantligt till.  Det finns säkert mycket mera att se och göra här i trakterna än vad vi hunnit med, men vi börjar med att berätta om de erfarenheter vi har gjort oss så långt.

Kollektivtrafiken

Det finns en busshållplats direkt utanför campingplatsen och det tar cirka 40 minuter att åka till Zoologischer Garten i centrala Berlin.  Den använder jag varje dag för att ta mig till språkkursen och får sedan gå 10-15 minuter för att ta mig till kurslokalen.  Det finns ytterligare en buss och beroende på vart vi ska och vilken tid det är på dygnet så tar vi nån av bussarna och byter sen till andra bussar eller lokaltåg för att komma dit vi vill.  De flesta utflykter vi har gjort i riktning Berlin har haft mellan en halv och en timmes resväg.

Vi har även gjort ett par resor till Potsdam och även det är rätt smidigt.  Det kan dock ta lite längre tid beroende på vart du ska i Potsdam.  I dag tog vi våran vanliga buss fast i motsatt riktning och bytte sedan till buss 697 från Alt Kladow till Rote Kaserne i Potsdam.  Den bussen går inte så ofta på helgerna, men vi hade tur och fick bara vänta tio minuter.  Sen gick första del av bussturen på riktigt smala villagator och på en 30-väg genom en lövskog.  Det gick inte att möta på vägen så alla vi mötte fick åka långt ut till sidan.  Vägen verkade vara populär bland cyklister och i bland hade bussen svårt att ta sig förbi.  Verkligen en rolig bussresa om man inte känner sig stressad.  Tyvärr satt vi inte så till att vi tog några foton, men om ni gillar annorlunda bussresor, så kan vi rekommendera denna.

Vår hållplats!

Militär Historisches Museum

Inom cykelavstånd (5-6 km) från campingen ligger detta museum som också kallas Luftwaffenmusem.  Det ligger på den nerlagda flygplatsen Belin-Gatow.  Jag fick tips om muséet genom en kommentar under ett foto jag hade lagt upp på Instagram och efter att ha kollat upp det, bestämde vi oss för att cykla dit en dag.  Vi tycker det är intressant med historia och det finns många gamla militärfordon både mark-och luftburna att titta på där.

Det är fritt inträde och när vi kom cyklande, kom personalen ut och låste upp en grind så vi kunde ta med cyklarna in och cykla runt inne på det stora området.  Det finns utställningar både inne och ute och det finns en gratis rundvandring med guide om man vill det.  Vi kom dit för sent så det blev ingen guidad tur på oss.

Flygplan på Luftwaffenmuseum

Mat och väderkvarn i Gatow

Vid Gatow Kirche ligger den en mataffär och vi har vid några tillfällen hoppat av bussen för att handla mat här och sedan hoppat på en senare buss hem.  Det funkar bra och vi behöver inte bära kassar hur långt som helst.    Vi har även gjort en liten promenad för att kolla på en gammal väderkvarn i området där.

Väderkvarn i Gatow

Kladow

Kladow är ett större centrum än Gatow, och här finns flera mataffärer, restauranger, apotek och det mesta man behöver.  Kladow ligger ett par kilometer bort från campingen och hit brukar vi cykla för att handla mat.  Det är fina cykelvägar och platt och lätt att cykla.  Vi befinner oss aldrig långt i från floden Havel, men det går inte att se den från stora vägen.  Från Kladow har vi dock gjort avstickaren ned till vattnet.  Där är ett jättetrevligt område med flera Biergartens och en fin båthamn.  Här finns också färjeläge om man vill åka på båttur på Havel.  Det går bland annat att åka till Wannsee.

Mandarinanka i hamnen i Kladow. Kul med fåglar man inte brukar se hemma!

Pro Sport Berlin 24

När vi pratar om Biergartens.  Vid sportanläggningen Pro Sport Berlin 24, som ligger ett par kilometer i riktning Gatow, finns en mycket trevlig restaurang med stor härlig uteservering med utsikt ner mot vattnet och till Grünewaldturm som ligger på andra sidan av Havel.  Här var vi på ett geocachingevent och träffade lokala geocachare för några dagar sen.  Vi åt jättegod schnitzel med sparris och provade lite nya öltyper från Rügens bryggeri Störtebecker.  Det får nog bli ett besök dit vid tillfälle.  Vi kom till platsen när eventet började och efter mat och trevliga samtal ville vi hinna hem innan mörkret kom, så tyvärr blev det inte av att kolla runt något mera i området.  Det såg dock mycket trevligt ut.  En plats vi aldrig hade hittat om det inte vore för geocachingen och en plats vi hoppas vi kommer återkomma till.

God mat och dricka på event.

Camping Gatow

Sist men inte minst kanske jag ska berätta lite om campingen vi bor på.  Det är en rätt stor camping med mycket ”fastboende” gäster.  Området för fastboende och korttidsgäster är avskilda, så vi har inte kollat in hur stort det egentligen är.  Det finns över 50 platser för korttidsgäster och på vår ”gata” är det plats med 10.

Vi har nära till servicehus där vi har allt vi kan önska och just nu ingår allt i campingavgiften förutom tvättmaskin och torktumlare.  Campingrestaurangen ligger endast ett stenkast bort.  Vi har dock endast beställt frukostfrallor där tills nu. Vi ska se till att testa den lite mera innan vi åker härifrån.

Trots att det inte är högsäsong, är det endast några veckodagar det har varit lite lugnare.  Även om det är mycket folk här så är det en lugn skön stämning.