Testresenär för Upplands Lokaltrafik (UL)

av | 14 oktober, 2018

Det är under två mils resa, men en resa jag gör varje dag är den till och från jobbet.  Ibland dyker tanken upp att jag borde ta bussen i stället för bilen, tills nu har dock bekvämligheten vunnit!  Men nu har jag haft busskort i två veckor och är testresenär för UL under oktober månad.  Detta är en kampanj där man får busskort för en månad och lovar att byta ut bil mot buss minst tre dagar varje vecka.  Jag kommer även få svara på frågor om mitt resande både direkt i samband med kampanjen och om några månader.

Det strulade till sig lite direkt då jag var tvungen att byta telefon efter en vecka.  Den elektroniska biljetten följde inte med över i den nya telefonen och jag fick vänta på ett fysisk kort som kom med posten.  Jag har alltså inte fått åkt så många dagar som jag lovat.  I övrigt så fungerar själva bussresandet bra.  Bussarna går hyfsat i tid och det har alltid funnits sittplatser.  Om det är nån försening så syns detta i appen.

Men om det funkar så bra, varför har jag inte åkte buss tidigare då? Det finns flera anledningar och jag ser själv att en del av dom handlar om vanor.  Här kommer i alla fall lite av mina tankar.

Långt till hållplatsen

Jag har cirka 15 minuter att gå till närmsta hållplats hemifrån.  Runt fem minuter med cykel.  Vid jobbet finns det hållplats precis utanför.  Att gå eller cykla till bussen är såklart bra vardagsmotion och funkar jättebra när det är bra väder.  Inte lika trevligt när det regnar eller när det är oplogat blötsnö som ska forceras.  Avståndet gör ju dessutom att tiden jag är borta hemifrån i samband med arbetsdagen blir längre.

Inte lika flexibelt

Även om jag har flextid och kan börja och sluta arbetsdagen lite som det passar mig, jobbar jag ungefär samma tider varje dag.  För att komma till jobbet tio minuter senare än jag normalt börjar, behöver jag lämna hemmet femton minuter tidigare.  På slutet av arbetsdagen är jag ofta mera flexibel och går när jag känner mig klar för dagen.  Bussarna går varje halvtimme och det har varit en omställning att ens ha koll på tiden mot slutet av dagen.

I och med att bussen till jobbet gör att jag kommer senare än jag brukar får jag minustid om jag åker med den bussen som går närmast den tiden jag brukar sluta.  Alltså får jag stanna runt 20 minuter längre.  Visst ger det plustid, men jag kommer hem cirka en halvtimme senare än vanligt.  Det går så klart att variera mellan de två bussarna, men än så länge så är den största utmaningen att ha koll på klockan.

Tidsåtgången

Som ni ser av båda inläggen ovan, så gör bussåkandet ”arbetsdagen” längre.  Visst har det smugit sig in lite vardagsmotion i den tiden, men jag har inte riktigt kommit överens med mig själv om jag tycker detta är ok ännu.

Dagar då det inte passar att åka buss

Med jämna mellanrum dyker det upp saker och ärenden som gör att jag behöver åka bil till jobbet för att kunna åka någonstans direkt efter jobbet.  De flesta av dessa dagar skulle det inte vara möjligt att åka buss.  Jag brukar dessutom åka i simhallen som ligger ett par kilometer från där jag jobbar direkt efter jobbet.  Fullt möjligt att promenera, simma, promenera och sen ta bussen hem, men det blir eventuellt lite mycket vardagsmotion och ännu mera tid som går åt.

Kostnaden

Denna månaden som testresenär åker jag ju gratis, men enligt en snabb överslagsräkning jag gjort, så är det inte så mycket att spara på den sträckan jag åker.  Jag ska räkna lite närmare på det och även kolla på andra alternativ än månadskort.   Detta får jag återkomma till.

Som sagt, så har mycket av detta med vana att göra och egentligen kanske det inte gör så mycket att saker tar lite mera tid.  Från och med nu vet jag inte om något som kommer hindra mig från att gå all in på bussåkandet resten av perioden, så vi får se hur det utvecklar sig.  Jag är öppen för förändring och att göra en insats för miljön.

6 reaktion på “Testresenär för Upplands Lokaltrafik (UL)

  1. BP

    Ett väldigt intressant inlägg. Nu bor jag ju i Täby och hade 16 kilometer till jobbet i centrala Stockholm. Med tanke på alla köer och trängselavgift var det aldrig fråga om att åka bil och stå i kö på E18. Bussfil och alternativet lokaltåg fick bestämma. Det blev buss. Cirka 10 minuters promenad morgon och kväll var helt okej…

    Men det ser ju lite annorlunda ut hos dig. Så nu är bara frågan hur stor bekvämlighetsfaktor är. Ganska stor skulle jg tro;-)

    Kul med en testresenärsmånad i och för sig. Men för dig blev den ju redan dyrare än normalt med tanke på att du fick byta mobil…

    Svara
    1. ReiseLinda Inläggsförfattare

      Nu hade inte telefonbytet något med testmånaden att göra, men tyvärr gjorde det stt jag har missat några bussdagar. Ser en viss risk att bekvämligheten vinner, men tror mycket är en vanesak, så jag väntar med beslut!

      Svara
  2. Britt-Marie Lundgren

    När jag flyttade till Falköping för ett antal år sedan fick jag helt plötsligt 3,5 mil till jobbet istället för 4,5 km (vad gör man inte av kärlek). Nu har jag 2km promenad till järnvägsstationen (gratis vardagsmotion), 17 min med tåg till Skövde och en busstur på 10-15 min till sjukhuset. Jag väljer utan tvekan detta alternativ istället för att köra bil just de tider det är som mest trafik. Nu blir det ofta en stunds eftermiddagsvila på väg hem. Om tågen går i tid? Visst gör de det, eftersom jag åker med Västtrafiks lokaltåg.
    Jag tror precis som du att mycket är en vanesak, åker man bil behöver man inte passa tider och visst kan det bli stressigt ibland och någon gång står man där och ser en buss försvinna runt hörnet….

    Svara
    1. ReiseLinda Inläggsförfattare

      Skulle absolut välja kollektivt i stället för att sitta i köer, men just det problemet har jag inte här ute på landet! Skillnaden är väl också att bussarna troligen inte går så ofta här som i områden där det är mera trafik och bor mer folk. Men jag testar och återkommer när perioden är över!

      Svara
  3. Kors och Tvärs

    Det är ju ett smart sätt att låta folk få prova Bussåkande. Jag Busspendlade 4 mil enkel ett tag och det var så grymt jobbigt. Jag ville hem och inte sitta och åka in i småbyar…! Det blev bilen efter någon månad 😉

    Svara
    1. ReiseLinda Inläggsförfattare

      Ja, kul att testa. Mest landsväg och inte så många stopp längs min rutt, så själva bussåkandet går bra! Det är alt runt omkring som kommer avgöra hur det blir i fortsättningen tror jag!

      Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.