Svenskstaden Wismar och gränshandel i Lübeck.

Av | 1 september, 2018

Efter några dagar i Berlin där temperaturen äntligen var på ”sigthseeingvänlig” nivå och det äntligen passade att gå på Bundesligamatch, var det dags att börja förflytta sig mot Kiel och färjan hem till Sverige.  Vi hade några dagar på oss, och på vägen gjorde vi ett stop i Hansestaden Wismar.  Wismar ligger vid Östersjökusten i norra Tyskland och har tidigare tillhört Sverige.  Staden har faktiskt en ”Schwedenfest” varje år, men den missade vi med en vecka.

Det var ruggigt väder när vi kom fram till ställplatsen i Wismar.  Vi gjorde därför lunch i husbilen och tog det lite lugnt innan vi gav oss ut på promenad.  Vi promenerade först i riktning mot det stora kyrktornet på Marienkirche som syntes i nästan hela staden.  Innan vi kom dit kom vi förbi St. Georgen Kirche där man kan åka hiss upp för att kolla på utsikten.  Detta var inget vi hade koll på innan och vi kom fram fem minuter efter sista hissturen.  Vi fick i stället nöja oss med en liten runda på marknivå.

Maffigt kyrktorn på Marienkirche i Wismar

Fin kvällssol i St. Georgenkirche i Wismar

Sen promenerade vi vidare till torget, där vi satte oss en stund och beställde in en svensk mandeltårta på cafét Schwedenwache.

Trevligt café vid torget.

Mumsig svensk mandeltårta!

Sen promenerade vi vidare genom gatorna ner till hamnen.  Där passerade vi flera båtar som sålde fisk från båtarna och tänkte att vi kanske kunde handla något på väg tillbaka.  Men under tiden vi kollade i en souvenirshop och strosade runt och fotograferade hann alla båtar plocka undan och stänga.  Vi såg dessutom att dom plockade ihop bodarna efter en gatumatfestival som varit tidigare på dagen.  Det var med andra ord inte vår dag när det gällde öppettider och arrangemang!   Det blev i alla fall en trevlig promenad och nästa gång får vi helt enkelt planera lite bättre!

Fina hus i Wismar

I hamnen var det tegel som gällde, både på gamla och nya hus.

Vi hade eventuellt tänkt stanna en natt till i Wismar, men dagen efter var det tråkigt regnväder så vi bestämde oss för att åka vidare till Lübeck där vi siktade in oss på Citti stormarknad för att handla med oss lite godsaker hem.  En lagom aktivitet i det dåliga vädret.

Citti i Lübeck har gjort i ordning ett ställplatsområde på sin parkering som får användas av husbilar på dagtid.  Där finns även station för tömning och fyllning av husbilen.  På stormarknaden hittade vi allt vi planerat att köpa och åt sedan sen lunch i husbilen.   Under tiden vi åt lunch bestämde vi oss för att ta in på campingen i Lübeck som ligger bara några kilometer från stormarknaden.   Det var fortfarande ruggit väder och lite för sent att åka till de andra platserna vi hade i tankarna.

Husbilslunch i Lübeck.

Det blev inget besök in till centrum av Lübeck denna gång.  Men vi har varit där tidigare och det är en riktigt trevlig stad som vi gärna återkommer till flera gånger.

8 svar på ”Svenskstaden Wismar och gränshandel i Lübeck.

1. Britt-Marie Lundgren

Hittade er blogg när jag läste dagens inlägg från Freedomtravel. Vilken härlig resa ni gjort i sommar!
    Vi startade också upp en enkel blogg i våras när vi gjorde en fem veckor lång husbilsresa med Kroatien som slutmål. På hemvägen stannade vi bl a vid Bodensjön och i Rhendalen så dina bilder från Rudesheim kändes mycket bekanta.

Vad roligt att du hittade hit och kul att vi varit på samma ställe! Tror jag varit in på din blogg redan, men nu måste jag kolla en gång till!

2. FREEDOMtravel

Vad kul att träffas!!! Wismar är en trevlig stad! Vi var när under ”Sverige-festligheterna” förra året. Och sushin såg ju grymt god ut 🙂

Vi missade ju typ allt i Wismar, vi får planera bättre nästa gång så kanske vi får med oss lite festligheter. Och sushin var verkligen god för att vara ”butiksköpt”

3. OnTrip.dk

Wismar og Lubeck er to meget hyggelige byer som jeg holder meget af at besøge. cafét Schwedenwache er et rigtig hyggeligt sted og de har gode schnitzler 😉 Tak fordi du tog mig med et tur tilbage til to dejlige byer.

/Annette

Ja, det är fina städer! Vi åker gärna tillbaka! Får testa en schnitzel nästa gång!