Strandkorgsutmaningen med heldag i Wismar!

Av | 11 juni, 2019

Nu är det en dryg vecka sen vi kom hem från Strandkorgsutmaningen. Gruppresan där vi tillsammans med sex andra husbilsekipage upptäckte landskapen Schleswig Holstein och Meklenburg Vorpommern i Tyskland.

Vi råkade, som jag berättade om tidigare i veckan, ut för en olycka mot slutet av resan och fick med det lite annat än blogg att tänka på. Sen vi kom hem har vi dock fått positiva besked från försäkringsbolag och verkstad och hoppas vara på vägarna igen om inte allt för länge. Tack vare att vi har varit utan husbilen en hel långhelg har vi både fixat en hel del hemma och tankat energi, så nu är det dags att fortsätta berätta mera om våra senaste resor.

Efter att ha återhämtat oss efter den första utmaningen var det dags för en heldag i Wismar. Med utgångspunkt från Ostsee Camping där vi skulle stanna två nätter, packade vi ihop oss i tre av husbilarna och åkte den lilla milen in till Wismar för att upptäcka staden. Vi besökte Wismar även förra året, men då hade vi lite oflyt med öppettiderna, så det var trevligt att få komma tillbaka.

Guiderna mötte oss på parkeringen och vi började med en rundvandring i den trevliga staden. Det är interessant att höra hur städer växer fram kring handel både till sjös och på landsvägarna och hur detta förändras eftersom möjligheterna att resa och ta sig runt i världen utvecklas!

Guiden berättar om kyrkorna, handelsvägarna och Wismars historia

Under guidningen blev det ett besök i St.Georgen Kirche där vi missade hissen upp till utsiktsplattformen med fem minuter förra året. Det är gratis att gå in och kolla i den vackra kyrkan som har renoverats fram tills för några år sen. Vill man åka hiss och kolla på utsikten så får man betala.

Så vackert med ljuset som kommer in genom stora fönster.
Utsikt ner mot hamnen
Utsikt från en våning upp.

Vi gick även förbi Marienkirche där man håller på att bygga upp låga väggar för att visa hur stor kyrkan var innan den blev bombad under kriget. Både St. Georgen Kirche och uteområdet i Marienkirche används i dag för kulturella aktiviteter.

Tornet står kvar på Marienkirche och det kan man se från hela Wismar!

Vi stannade sedan på Marktplatz, torget i Wismar. Enligt guiden ett av de vackraste i Tyskland på grund av alla byggnader i olika stilar. Staden tillhörde tidigare Sverige och runt torget finns flera spor av detta. Där ligger både Restaurang und Café Schwedenwache där vi fikade på svensk mandeltårta förra året och Restaurangen Alter Schwede som jag återkommer till senare i inlägget.

Torget i Wismar

Efter torget promenerade vi genom gatorna ner till hamnen där det var dags för lite lunch. Det blev Fischbrötchen, eller fiskmacka som vi kanske skulle kalla det här i Sverige. Mackorna köptes direkt från en båt som låg vid bryggorna. Tyvärr var inte min fiskmacka lika god som fiskamackor jag ätit tidigare i Tyskland, men det är klart man ska testa de lokala specialiteterna.

Fina hus i Wismar
Fischbrötchen i hamnen i Wismar

Efter fiskmackan hade vi en liten stund att strosa runt själva tills det var dags för en båttur i hamnen. Det var skönt att sitta ner ett tag på båten, men det var guidning på tyska från en dålig högtalare och inte så mycket mera än några fina segelskutor att kolla, så här rekommenderar jag att ni läser på och ser till att få en runda på engelska.

Fon gammal båt i hamnen

Det var servering på båten och jag ”lurade” de andra vid bordet att beställa Berliner Weisse. Denna förfriskande specialitet från Berlin. Det är veteöl blandat med hallonsaft eller myskmadrasaft (jag har även sett andra smaker i affärerna). När man beställer en Berliner Weisse får man motfrågan ”rot oder grön”, alltså vilken färg den ska ha. Vi valde lite av varje och de flesta verkade gilla det!

Prost!
Bild av Helena på FREEDOMtravel.

Efter båtturen var vi laddade för resans andra utmaning! Nu skulle det bli kubbturnering, och den arrangerades av den lokala kubbföreningen i Wismar. Vårt lag hade inga större framgångar i turneringen, men det är alltid roligt att tävla lite!

Kubb på svensk vis i Wismar!

Efter lite fysisk aktivitet hade vi jobbat upp bra matlust och promenerade tillbaka till Marktplatz och restaurangen Alter Schwede. Ovanför dörren till restaurangen finns en så kallad ”Schwedenkopf”, ett svenskhuvud. Man vet inte riktigt bakgrunden, men Schwedenkopf är ett av många spår av Sverige i Wismar. När vi kom fram till dörren stod det skyltar om att svenska kungafamiljen hade varit där. Det fanns även svenska flaggor och foton på kungafamiljen på väggarna inne på restaurangen.

Över ingången på Alter Schwede
Nästan lika viktiga som kungafamiljen!

Jag hade bestämt mig för att äta så mycket fisk som möjligt på denna resa, då den till stor del går längs kusten och fisk är något dom kan här! Denna gång blev det en jättegod rödspätta med potatisgratäng.

Mätta och belåtna promenerade vi sedan tillbaka till husbilarna och jag passade på att fotografera lite gatukonst längs vägen.

Rätt tema i en hamnstad!
Kloka ord!

Väl tillbaka på campingen kunde vi njuta solnedgången innan det var dags att säga god natt efter en intensiv men mycket trevlig dag i Wismar. Trots att vi varit där två gånger nu, så är vi helt säkra på att vi kommer åka tillbaka flera gånger!

Solnedgång på Ostsee Camping.

8 svar på ”Strandkorgsutmaningen med heldag i Wismar!

1. Bo Eriksson

Fint i Wismar! Kul med fiskebåtarna i hamnen, med sina billiga och jättegoda ”fischbrötchen”. Jag åt också en mycket trevlig rätt på ”Alter Schwede” – kan det ha varit ”Mecklenburger Rippenbraten”? Vi bodde på ett litet hotell just vid fiskehamnen.

Rippenbraten får jag testa nästa gång! Och det blir säkert fischbrötchen också!

2. Britt-Marie Lundgren

Vilket härligt inlägg om vår mysiga dag i Wismar!
    Snygga foton!

Tack för trevlig kommentar! Det var verkligen en fin och innehålsrik dag!

3. BP

Vilket fint inlägg om Wismar och vilka helt underbara bilder! Fastnade mest på de vackra husen, ”fisk med bröd” , muralmålningen och solnedgången. Ja, åsså är jag himla glad över att ni fick positiva besked från försäkringsbolaget. Jag menar – fattas bar, ni var ju helt oskyldiga i sammanhanget. Å BMM-förarens försäkringsbolag gråter nog hela vägen till banken nu, Med helt rätt;-)

Kul att du gillade inlägget! Wismar är verkligen trevligt! Är mera oroad över tillgängliga verkstadstider än försäkringsbolaget just nu, men håller tummarna för att det löser sig bra!

Tack! Det var en rolig dag i en härlig stad!