Solig Husbilshelg i Högbo Bruk

Av | 4 maj, 2019

Vi hade knappt hunnit hem från vår påskresa innan husbilen stod färdigpackat och klar för avresa igen. Vi styrde mot Högbo Bruk, lite norr om Sandviken. Där var vi senast i december och åt god mat i ett helt dygn! Den gång snöade det, denna gång hoppades vi kunna njuta av våren lite. Vi fick även besök i husbilen två gånger under helgen!

Se och göra i Högbo Bruk

Högbo Bruk är ett gammalt järnbruk från 1600-talet. Vi gillar industrihistoria och med Pär som kommer från Sandviken och jag som jobbar på Sandvik så har har vi en del kopplingar till historian där. På 1800- talet lyckades Sandviks grundare Göran Fredrik Göransson tillverka stål med bessemermetoden, och det var detta stålet som smiddes i Högbo Bruks hammare. Några år senare tog Sandviken Bruk över verksamheten och Högbo Bruk gick konkurs och verksamheten stod still i cirka femtio år. 1945 köptes Högbo Bruk av Sandvikens kommun och har sedan utvecklats till det kulturarv det är i dag.

Göran Fredrik Göransson hade en minnessten i Högbo Bruk
Converter för ståltillverkning

På 60-talet var det många stora internationella artister på scenen i Högbo Bruk och Pär var på flera konserter bland annat med Jimi Hendrix, The Who och The Hollies. Jag kan tänka mig att det var bra stämning på ”Bruket” de kvällarna!

Vi har haft fullt upp i april, så vår plan var att ta det lugnt i helgen. Vi valde att göra en promenad i området. På promenaden kollade vi på byggnaderna, konsten, historian, tog en massa foton och njöt av det fina vädret. Det finns flera hantverkare och butiker på området, men denna gång räckte det bra med att gå runt ute för vår del.

Härligt med vatten och spegelbilder
Herrgården i Högbo Bruk

Senare på kvällen blev det en sväng bort till Uddstugan som har en av flera grillmöjligheter i området. Där fick vi även en glimt av solnedgången.

En glimt av solnedgången från Uddstugan

Vill man sporta så finns det flera MTB-slingor, golfbana, möjlighet att träna på rullskidor, kanotuthyrning, padel, höghöjdsbana och säkert en massa andra aktiviteter man kan pyssla med. En runda golf eller att hyra en kanot kanske vi slår till på en gång i framtiden, men denna gång tog vi det så lugnt vi kunde och njöt av solen när inte vinden var för kylig!

Ställplatsen

En av anledningarna att vi valde att åka till Högbo Bruk var att det går att boka ställplats där. För oss som sällan kommer i väg innan halv fyra på fredagarna och har minst en timme att åka innan vi är ”någonstans” så känns det ibland bra att kunna planera lite. Ställplatserna ligger inte så nära varandra i vårt område, och vi vill inte gärna åka runt och leta efter plats ”halva kvällen” heller. Jag vet att detta är ett hett diskussionsämne, och min uppfattning när det gäller ställplatser är att det får vara upp till de som driver platsen att sätta sina regler, så får de som besöker välja om det är en plats för dom eller inte.

Vi står mitt raden

Ställplatsen i Högbo Bruk har 15 platser och det var fullbokat båda nätterna, Jag tror alla hade bokat i förväg, för det var ingen som cirkulerade och letade efter plats. Varje plats hade staket och en liten gräsmatta. El ingick i priset och det fanns vatten på några ställen. Det fanns offentlig toalett, kiosk och duschmöjligheter i närheten. Ställplatsen med el kostade 150 kr, dusch kostade 40 kr. extra. Vi duschade i husbilen och kan därför inte säga något om faciliteterna. Tyvärr fanns ingen möjlighet att tömma toa eller gråvatten på platsen (fy dig grannen som gjorde det ändå!).

Om man inte behöver el eller det redan är fullt, så går det även att stå på den stora grusparkeringen som ligger bredvid ställplatsen. Där kostade det 100 kr att stå över natten. På dagtid är det gratis att stå där, så om man kommer tidigt eller vill stanna kvar efter utcheckning, så går det bra att stå där en stund.

Trevliga besök

På morgonen efter frukost knackade det på dörren. Den var en av våra följare som hade sett ett inlägg vi hade delat på Facebook och som också hade övernattat på ställplatsen. Det visade sig att vi hade en hel del gemensamt och vi hade mycket att prata om. Jättetrevligt att du knackade på och och kul om andra göra det i framtiden också!

På väg hem stannade vi till vid Valbo Köpcentrum för ett ärende och då fick vi samtal från några kompisar som undrade om vi var kvar på ställplatsen och tänkte hälsa på. De var precis i närheten av Valbo, så vi möttes i stället i husbilen på parkeringen där och fikade och hade trevligt tillsammans ett bra tag.

Jättetrevligt att träffa både nya och gamla vänner när vi är ute och rullar. Det hoppas vi det blir mera av i sommar!

4 svar på ”Solig Husbilshelg i Högbo Bruk

1. Britt-Marie Lundgren

Högbo bruk ser verkligen ut som en mysig plats för en helg och som vanligt fina bilder!
    Det är på både gott och ont att kunna förbeställa platser. På campingar kan man ha både och men där finns det ju alltid personal.
    Det är nog bäst som du säger att det är upp till ställplatsen och vi husbilsågare får välja var vi vill stanna över natt.
    Så kul med spontana besök!

Ja, det blev en riktigt trevlig helg! Vi kommer helt säkert att åka tillbaka till Högbo Bruk för att fortsätta utforska och för att ta det lugnt!

2. Anna / boihusbil.se

Jag vill verkligen stanna där nån gång, hört många berätta om platsen och den ser ut att passa oss, tack för tipset om att boka först då 🙂 Och visst är det roligt med möten! Hoppas även våra vägar möts – det hade varit roligt att ses.

Inga speciellt vackra vyer från ställplatsen där, men ett jättetrevligt område. Hade varit kul att träffas under sommaren. Vi får hålla kontakten och se om det dyker upp nån möjlighet!