Semester 2017 – Del 1 Transportetapp, sjöorm och stavkyrka

Av | 3 mars, 2019

På senare tid har jag lagt en hel del tid på att göra klar kartan över alla ställplatser och campingar vi har bott på under de nästan två åren vi haft vår husbil.  Första sommaren fanns inte bloggen och nu som jag har jobbat med kartan insåg jag att det endast finns ett inlägg från den sommaren.  Nu är det dags att göra något åt det, så framöver kommer ni få några inlägg från våra tre veckor i Norge och Sverige 2017.

Vi korsade gränsen flera gånger under resan!

Medans snön fortfarande låg och det var långt kvar till husbilsäsong och innan vi ens börjat tänka på att köpa husbil, hade vi lite grovt planerat sommarens resa. Vi hade bokat tre nätter i en stuga tillsammans med mamma och planerat att åka på en liten roadtrip i Norge tillsammans med henne efter det. Eventuellt skulle det bli en helg i Berlin också, men det var lösa planer så där tidigt.

Lite senare på våren började husbilarna dyka upp på vägarna och som vanligt började vi då fundera på om husbil skulle kunna vara något för oss…. Efter drygt tio år med dessa funderingar blev svaret denna gång ett rungande JA, och i början av juli, en och en halv vecka innan det var dags för semester stod den hemma på gården.  Två dagar senare gjorde vi en liten testresa, och en dryg vecka senare var vi klara för semester.

Äntligen!

Äntligen på väg!

Efter att ha slutat tidigt på jobbet och packat klart det sista åkte vi fulla av förväntningar iväg en fredag eftermiddag.  Vi åkte från Östhammar, som ligger vid kusten mitt emellan Norrtälje och Gävle.  Resan gick västerut, men i stället för att åka E18 hela vägen, så som vi brukar när vi ska hälsa på i Norge, så svängde vi av i Västerås mot Fagersta.  Planen var att, trots att de första par dagarna skulle vara en transportetapp, ta det lite lugnt och gärna åka på vägar som vi inte åkt så ofta.  Första kvällen parkerade vi på en camping vid Grängesberg där vi tog det lugnt vid husbilen, åt lite mat och började boa in oss.

Välkomstkommitté i Grängesberg.

Rutten vidare bestämdes senare på kvällen, då vi avtalade med en barndomskompis att hälsa på i deras stuga i Eda.  Jättetrevligt att umgås en stund och god lunch fick vi i solen.  Detta blev det första av många trevliga möten under denna resa!

Vi åkte sedan över gränsen vid Charlottenberg och hade siktet inställt på en camping som visade sig vara full.  Nästa camping längs vägen var i Oslo, men den låg inte egentligen längs vägen, var dyr och om vi skulle köra så långt så kunde vi lika gärna köra hela vägen hem till mamma.

Vi kom alltså fram till mamma en dag tidigare än planerat, och efter en övernattning utanför hos henne samt lite gemensam planering, så kom vi fram till att då åker vi väl därifrån en dag tidigare än planerat också.  Vi lämpade av våra cyklar och packade in mamma och hennes packning i husbilen och drog sedan till Seljord där vi tog in på camping.

Seljord

I Seljord hann vi med en liten promenad runt på campingområdet och en promenad in till centrum.  Det var en stor fin camping, där höjdpunkten var sjöormtornet som ligger nere vid Seljordsvattnet.  Här hade vi fin utsikt i fall sjöormen Selma skulle ha dykt upp, men tyvärr såg vi vare sig Selma eller nån annan sjöorm.

Sjöormtornet i Seljord
Utsikt från sjöormtornet i Seljord

Det blev även en promenad in till centrum, där det var mycket lugnt på en söndagskväll.  Bensinmacken var i alla fall öppen så vi fick oss var sin glass och köpte med fika till kvällskaffet.

Härliga vyer vid Seljord kyrka

Heddal

Första natten med tre personer i husbilen gick bra och efter frukost var det dags att åka vidare.  Heddal Stavkyrka stod på programmet.  Det är den största och troligen bäst bevarade av Norges stavkyrkor och den är otroligt vacker.   Efter att ha kollat runt både utanför och inne i kyrkan gick vi vidare till Heddal Bygdetun som ligger i närheten och kollade runt lite.

Vackra Heddal Stavkyrka
Gamla byggnader på Heddal Bygdetun
Invånare på Heddal Bygdetun

När vi var klara i Heddal var det dags att åka vidare mot stugan vi hade bokat för tre nätter.  Sängarna i husbilen fick vila, men vi och husbilen fick jobba desto hårdare! Detta berättar jag mera om i del två som kommer om några dagar.

10 svar på ”Semester 2017 – Del 1 Transportetapp, sjöorm och stavkyrka

1. BP

Här blev nog behållningen den otroligt fina Heddal Stavkyrka. Vilken kyrka! Har nog aldrig sett något liknande. Vilket byggnadsverk:-)

Ja, den stavkyrkan är verkligen vacker och värt ett besök!

2. Britt-Marie Lundgren

Vilken otroligt vacker kyrka. Jag tror mig bara ha varit i Loms stavkyrka för över 40 år sedan, men den var nog mycket mindre, som jag minns det. Heddal måste vi nog besöka någon gång.
    Kul ide att se tillbaka och skriva inlägg om tidigare resor!

Ja, Heddal stavkyrka är vacker! Telemark är jättefint och jag kan även rekommendera en resa på Telemarkskanalen om du är i trakterna! Jag kanske återkommer till Lom i ett senare inlägg… kul att samla hela husbilshistorian på ett ställe i alla fall! Möjligt det kommer några andra återblick också när det finns tid.

3. Desirée travels

Åh, det virker skikkelig fint å ha en bobil eller campingvogn (eller van). 🙂 Kjempefin stavkirke, og jeg likte også sjørormtårnet (synd dere ikke så noen sjøorm, da) 😀 Nå gleder jeg meg enda mer til sommeren, altså!

Ja, bobil er prefekt for roadtrip og for reiser i Europa. Man må bare ha nok tid! Kosa meg med å reise i kjære Norge’

Ja, Norge är fint! Det kommer inlägg om Geiranger senare i berättelserna om resan 2017!

4. Marias Memoarer

Stavkyrkor är så fascinerande! De hade en på friluftsmuseet i Norge (och en massa andra gamla byggnader från olika tidsepoker i historien), tror den hade transporterats från Gol då den hotats av rivning, och återuppbyggts på friluftsmuseet.

Deu menar säkert Norsk Folkemuseum på Bygdøy utanför Oslo. Den gamla stavkyrkan från Gol står där. Jag har inte varit där, men hoppas det kan bli av!