Romantiska vägen – Proviantering, Nördlingen och Augsburg

Av | 19 juni, 2018

Efter några sköna dagar i Rothenburg ob der Tauber var det dags att åka vidare längs Romantiska vägen.  Rothenburg är verkligen värt ett besök och det är mycket möjligt vi kommer tillbaka.  Både för att se mera av stan, men även för att utforska omgivningarna.

Proviantering och nya prylar

Vi började dagens etapp med att tanka bilen så den var nöjd innan vi drog vidare.  Sen åkte vi en avstickare från Romantiska vägen för att besöka en filial av Fritz Berger som är en butikskedja med camping och husbilsprylar.  Vi siktade in oss på den i Ansbach och hittade den utan problem.  Utanför affären fanns det en liten ställplats som var gratis att använda i intill två dygn.  Tömning var gratis och vatten och el kunde man betala för. Vi använde den bara för parkeringen under tiden vi shoppade.

Affären hade allt vi letade efter och lite till, men vi nöjde oss med proviantering av toapapper och toakem samt en ny diskbalja och lite tvättprylar.  Det fanns även möjlighet att tvätta sin husbil i en tvätthall här.

Sen hittade vi på en mataffär i en mindre ort, som hade en stor parkering och passade på att göra storhandling i både affären och Getränkemarkten som fanns i anslutning.  Så nu ska vi klara oss några dagar också!

När vi kom till Nördlingen bodde vi granne med Jysk och gjorde en liten runda i affären innan vi åkte vidare.  Där hittade vi fina förvaringskorgar som passade perfekt i hyllorna över sängarna i husbilen.  Där har vi vår garderob och det såg rätt stökigt ut innan.  Kolla hur bra det blev! Problemet var bara att vi tömde affären på de korgarna som fanns och att vi behöver ytterligare två… vi får leta efter flera Jysk-affärer helt enkelt.

Ny gardereb i husbilen!

Nördlingen

Efter all proviantering åt både oss och husbilen kom vi fram till Nördlingen mitt på dagen.  Vi fick den sista ställplatsen längs gräsytan och precis vid en elstolpe.  Bra flyt.  Ställplatsen ligger precis utanför stadsmuren och kostade endast 3 euro per natt och el på det efter behov.  Vi promenerade in till stan och tittade på de sedvanliga korsvirkes- och pastellfärgade husen, torget, stadsmuren, kyrkorna,  tornen vi stadsportarna och sen promenerade vi tillbaka på stadsmuren.

Ställplatsen i Nördlingen

Från stadsmuren i Nördlingen.

Nördlingen var en mysig liten stad med lugnt och skönt tempo och mycket fint att titta på.  Det fanns även ett par museum som vi kanske skulle kunna tänka oss att besöka nästa gång!

Augsburg

Efter Nördlingen gick resan vidare till Augsburg.  Här bor vi på en ställplats som ligger ett par kilometer från centrum.   Platsen i sig är bara ok, men vi hade fin utsikt ner till floden när vi satt ute efter att ha besökt staden.

Augsburg är den största staden längs Romantiska vägen och det märks på trafiken.  Vi tyckte faktiskt det var lite rörigt med alla spårvagnar och cykelfiler som plötsligt inte fanns längre osv..  Men vi tog oss hela både till och från centrum.  Det kanske berodde på den lilla tiden vi var här, men vi fick inte riktigt grepp om centrum heller och hittade inte riktigt stadens charm.   Vi tyckte det var allmänt rörigt, men det kanske även berodde på att man förberedde för en stadsfest kommande helg.  Flera torg och lediga ytor i stan skulle få scener och marknadsbodar.

Några fina byggnader hittade vi dock och vi kunde njuta av solen och utsikten från ställplatsen efter vår cykeltur.

Kyrka i Augsburg

Flott fasad i Augsburg.

I morgon går färden vidare och om vi inte ändrar oss så kommer vi göra nästa stopp i slutet av Romantiska vägen.  Det blir Schwangau och Füssen som får sätta punkt för vår resa längs Romantiska vägen för denna gång.

2 svar på ”Romantiska vägen – Proviantering, Nördlingen och Augsburg

1. Anna / Boihusbil

Vilken fin förvaring ni fick till! Åh vad bra med tvätthall för husbilen. En av de sakerna vi funderat lite kring, bra att veta att det finns lösningar.

Ja, den blev vi nöjda med. Vi har faktiskt en gör det själv hall där vi kan tvätta husbilen hemma. Men här var det som en automatisk biltvätt om jag fattade rätt.